Alla inlägg den 29 april 2017

Av wiolettan - 29 april 2017 08:48


Idag har Tyko namnsdag. Litet ovanligt namn och jag tänker direkt då på Tycko Brahe, en adlig dansk astronom och alkemist. Han var visserligen född i Skåne men då, 1546, var Skåne danskt.  1572 upptäckte Tycko en supernova. 1597 gick han i exil till Prag och utsågs till kejserlig astronom. Han fick av kejsaren slottet Benatky.


Om ni har sett en bild av Tycko Brahe så kanske ni har sett att han hade något på sin näsa. Det var nämligen så att han i en duell förlorade en del av sin näsa och bar därefter en metallbit som täckte den saknade delen.


Jag och mysingen besökte Ven för några år sedan och fick då tillfälle att besöka Tycko Brahe museet. Han hade i slutet av 1500-talet ett slott och observatorium på Ven.


Nedanstående har jag läst om Tyko Brahe dagar.


Redan de gamla stjärntydarna ansågo vissa dagar för synnerligen olycksbringande, och en av dem, den jämväl som astronom berömde Tyko Brahe, har lämnat en förteckning på sådana farliga dagar. Efter honom kalla vi också en riktig olycksdag för en "tykobrahedag".

Det är tvivelsutan från astrologerna, som vår bondepraktika hämtat sina s.k "förkastade dagar"

Enligt den gamla folkboken böra nämligen alla människor taga sig till vara för 33 dagar på året, vilka är ganska farliga.

De människor, som blivit sjuka på någon av dessa dagar, få antingen snar bot eller ock aldrig.

De som äro födda på en dylik dag leva icke länge, ock leva de, så är det i stort armod.

På sådana dagar bör man ej heller fästa sig hustru, hålla bröllop, flytta ut eller in, lämna eller taga tjänst, begynna en resa eller öppna en rättegång.

I annat fall hota olycka, vedermödor, fattigdom, förlust och undergång.

De kritiska dagarna äro följande:

Januari den 1:a, 2:a, 4:e, 6:e, 11:e, 12:e, och 19:e

Februari den 11:e, 17:e, och 18:e

Mars den 1:a, 4:e, 14:e, och 15:e

April den 7:e, 15:e, och 18:e

Juni den 6:e

Juli den 17:e, och 21:e

Augusti den2:a, och 10:e

September den 1:a, och 18:e

Oktober den 6:e

November den 6:e, och 18:e

December den 6:e, 11:e, och 18:e


Otroligt vad folk kunde gå omkring och tro på, förr i tiden. Kan inte ha varit lätt.

 

Någon hade tappat sitt violethjärta.


 

Ock, någon hade tappat sin fina nallebjörna med sitt röda hjärta.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards