Direktlänk till inlägg 10 april 2018

Syskondag?

Av wiolettan - 10 april 2018 08:23


Hörde på radion igår att nu har våren kommit till Stockholm. Inte tycker jag att det syns så eller känns så, men jag får lita på metrologerna. Dygnsmedel temperaturen över 0,0 grader C, 7 dygn i följd, då har tydligen våren kommit, om jag fattade det hela rätt. Idag skiner solen och det är ännu så länge en plusgrad.


Idag är det den internationella syskondagen. Jag har inte tänkt på att det har funnits en sådan dag, men hörde det på TV programmet ”Fråga doktorn” igår. Vi har varit 10 syskon men är nu 8 kvar i livet och vi har och har alltid haft fina relationer med varandra. För mig kan det vara syskondagen alla dagar, eller det behövs ingen särskild dag.


Det som är bra med mina syskon är att många av dom har känt mig sedan jag föddes och varit en stor del av mina barn och ungdomsår, så vi känner varandra och vet var vi har varandra och vi har samma värderingar på saker och ting. Så det är lätt att prata med varandra och komma överens, de finns där om jag behöver. Bara det där med att prata, ger mycket.  Jag kan fortfarande komma på mig med att vilja ringa min äldsta syster och fråga om något eller berätta något för henne, fast hon inte har funnits på jorden sedan 2013.


Vissa syskon har jag närmare kontakt med än andra, några känner mig mer än andra. Jag har en syster som är två år yngre än mig, vi två har ju umgåtts intensivt med varandra i ungdomsåren. På grund av att vi syskon bor på så många olika orter i vårt avlånga land, så träffas vi inte så ofta. Vi är utspridda ifrån Västergötland i söder till Västerbotten i norr. Nej visst, jag har ju en bror i Östergötland också.


Åldersmässigt är det ett stort spann mellan oss. Äldsta föddes 1926 och yngsta 1948.  Alltså 22 års skillnad.


En sann barnhistoria.


Storasyster Eva till sin några år yngre syster:
”Varför måste du jämt och ständigt säga emot mig, vad jag än har för uppfattning”?

”Var glad för det du, annars skulle vi ju ha fel båda två”.



   

Det är så vackert ute i naturen då solen kommer fram och himlen är blå. Det saknas bara färgen grön.


 

Fast några speciella vårtecken eller knoppar på träden kan jag inte se här.


 

Däremot kan jag se ett hjärta i ett skyltfönster.


Nu ska vi ner till tvättstugan igen.


Ha en finfin dag, alla mina bloggvänner och läsare.

 
 
Ditte

Ditte

10 april 2018 16:16

Vad roligt med så många syskon. Min pappa hade också nio syskon, men alla bodde inte hemma samtidigt för det blev ju viss åldersskillnad.
Jag har ju inga syskon och dörrrarnas pappa är också enebarn så när vi skulle adoptera hade vi tillstånd att ta emot två barn. Och så blev det, tvillingar. De har alltid haft stor glädje av varnandra och har så även som vuxna och berett oss så stor glädje.
Lite vårtecken såg jag här längs vattnet förra veckan och några itll har jag sett idag. Så nu hoppas vi.
Önskar dig en fin fortsatt dag.
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
Primrose

Primrose

10 april 2018 21:11

Låter helt underbart med många syskon, har alltid önskat mig syskon men fick inga syskon alls.
Det låter så helmysigt med den nära kontakten och att vara så nära någon annan ,-)
Söt historia ,-))
Ja inte känns det som Vår ännu, kyligt och blåsig dag men soligt ,-))
Härliga bilder och hjärtat förstås, mycket fint
Ha det gott
Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Eva

Eva

11 april 2018 09:10

Härlig promenad, visst var det syskondagen i går jag har 3 syskon :) fin dag <3 kram

http://evasblogg.blogg.se

 
Anki

Anki

11 april 2018 09:39

Härligt med en så stor syskonskara - jag har bara en bror som jag har sporadisk kontakt med :)
Fina bilder ... visst känns det att våren är på gång :)
Ha det gott!
Kram

http://https://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Preciosa

Preciosa

11 april 2018 11:42

Hej wiolettan!
Ja syskon ja...jag hade 14 halvsyskon och en tvillingsyster.
Nu är bra 2 kvar utom jag...Första kullen som vår far hade var 11...han dog när vi var 6 mån, 53 år gammal. Sen så fick mor 3 till och nu lever bara jag och två mycket yngre bröder...
Ja så kan det gå.
Finns tyvärr ingen garanti att man får ha kvar sina syskon och i bland skiljs ju vägar på olika sätt osv...
Är snart på väg ner...skrev om det nyss...Sol vore bra :-)
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Znogge

Znogge

11 april 2018 20:33

Det var verkligen en rejäl syskonskara det men jag kan tänka mig att ni har stor glädje av varandra. Mellan mig och min syster är det åtta års skillnad vilket är mycket när man bara är två så därför hade jag ett önskemål om att vi skulle få barn tätt och så blev det. Men allt rår man verkligen inte över...

Kram och god onsdagskväll!

http://znogge.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards