Direktlänk till inlägg 14 juli 2018

Fick inte byta namn.

Av wiolettan - 14 juli 2018 08:39


I morse plus tjugotvå grader då vi tog en kort runda. Passade på att gå ut vid halvsju tiden för att klara promenaden och det gick rätt så bra, utan att det kändes för varmt.


Jag talade ju om i förra inlägget att jag hade fyllt år och får tacka för era fina grattishälsningar.


Kan berätta att jag blev ihågkommen på radion också.


Det var så här att den dagen då jag fyllde år och vi satt och åt frukost, lyssnade på radion och mådde bra. Då hörde jag plötsligt låten:


Hör min sång Violettan, hör min sång som till dig flyr.

Följ mig hän till ett sagoland, dit gondolen tyst oss styr.


Hör du ej musik i natten, som flyr ut i vida vatten?

O kom till mig, till mig hit ner, ömt den ber.


O kom Violetta, o kom Violetta, ack hör min bön, jag älskar dig, bara dig.

Hör min sång du min älskade, kom och dröm i natt hos mig.


"Har du önskat den sången till mig", frågade jag mysingen. Men han svarade inte, bara log.


Men, det var inte nog med det. Efteråt spelades låten "Ellinor".


Ellinor har namnsdag den dag jag har födelsedag och det är också det namn som jag skulle vilja ha. Då jag var barn och det var så svårt att förklara för folk vad jag hette, hur det stavades, hur man uttalade det, så blev jag så trött till slut på mitt namn så jag frågade mamma om jag inte fick heta Ellinor istället.


Jag fick inte det.



 

Idag är det flaggdag. Grattis till kronprinsessan Victoria.


Bilden har jag tagit ifrån vår balkong.

 
 
Znogge

Znogge

14 juli 2018 16:13

Så fint att uppmärksamma dig på det viset. Visst är Ellinor fint men jag tycker att du har ett vackert och personligt namn!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
geddfish

geddfish

14 juli 2018 17:18

Du har ett vackert namn! Men kanske inte så vanligt.
Så fint att du blev grattad i radion!!

Tror det ofta är så. Jag ville inte heta Gerd, för det var så svårt att höra skillnad när fröken ropade på Kjell, Gerd, Per osv, så kort. Jag ville heta mitt andra namn, Elisabeth. Och min mamma hette Anna, jag tyckte hon kunde heta Annika. Lite kuriosa...

Kram 💜

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Preciosa

Preciosa

15 juli 2018 10:40

Hej Wiolettan!
Förstår att det var svårt veta hur ditt namn uttalas :)Många vill byta namn speciellt när man är yngre :-)Jag har ju två låtar jag avskyr...Mjölnarens...och God night...
Min dotter ville heta Pia...inte Joanna. Var ju ovanligt för 47 år sen...En sak är jobbigt om man har flera namn och det man kallas står sist :) Då får man heta det första...Ja bagateller men i alla fall. Kul att du blev firad i radio! Blev jag också en gång. Dom spelade Love mi tender...och läste upp en vers som mina arbetskamrater snickrat ihop...men programledaren läste fel hahaha...stakade sig ...fiasko!
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Kicki

Kicki

16 juli 2018 08:10

Du har ju ett jättefint namn, kul med ett namn som inte så många heter.
Så gulligt och mysigt gjort.
Stort grattis i efterhand.
Kramar 😍

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Ditte

Ditte

16 juli 2018 23:58

Man kan själv tycka att andra namn är finare än det man har. Jag ville inte heller heta Benedikte men kom nog inte med önskemål om byte. Jag heter ju Liv också. Men av olika skäl blev Benedikte till Ditte. Men det sa aldrig mina föräldrar.
Så roligt att du blev så fint firad på radion. Förstår att du blev överraskad.
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

17 juli 2018 20:12

nu kan du väl heta vad du vill, byta namn första gången är gratis...

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

 
Göran

Göran

17 juli 2018 21:53

"Hör min sång..." Nu fick du mig att minnas en artist jag nog inte hört sedan 60-talet. För visst var det väl norske Ray Adams som sjöng den på skiva? Värre med Ellinor... Finns ju Taubevisor om henne men även en 60-tals-hit från engelska The Hollies. Minns att jag tyckte att Arvingarna hade snott från dem när de tävlade i mellon med "Eloise".
Jämför dem gärna på Youtube eller Spotify! Arvingarnas låt låter fortfarande misstänkt lik Hollies "Ellinore"

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards