Direktlänk till inlägg 14 oktober 2019

Höstbilder med mera.

Av wiolettan - 14 oktober 2019 08:48


Idag är det, som vi kallar det hemma i Ångermanland, slätregn. Har inte varit ute, ännu i dag så jag tänkte visa lite bilder på, bland annat, gårdagens morgonrunda. För det har vi gjort nu några dagar, morgonrundor. Denna gång till Lötsjön.


   

Först var vi med återvinnings sopor. Där verkade de inte ha tömt flaskcontainern på länge. En del har ställt sina flaskor, prydligt uppe på containern. Men, där blev det också snart fullt.


   

Dessa är bevisligen tömda, men några som inte orkar lyfta armarna och jobba lite har bara slängt sitt skräp framför, fast det var gott om plats i containern, eller båda var så gott som tomma. Hur är en del människor funtade? Har de alltid haft någon som har plockat upp och tagit hand om dom? Hur är de uppfostrade? Vissa saker övergår mitt förstånd.



   

På väg till Lötsjön gick vi förbi dessa vackra träd, Jag tror att det är olika granar, bland annat.


   

En ekorre såg vi också. Den sprang så fort att den blev suddig.



   

Gräsänder utan huvuden.


   

Gräsänder med huvuden.


   

Gräsand, eller?  Ja, det är en gräsand, fast vit, men ingen albino, vad jag har läst mig till.


   

Dessa är också vita.



   

Och, stora.

   

Det ser vackert ut i sjön. Fast det var en mulen morgon.


 

Den vackra kyrkan, med lite höstkänsla.


  

Tulegatans trottoarer är bitvis lövprydda.



 

Mysingen passade på att sparka omkring i löven. Eller som Tjadden Hellströms figur Ludolf sa, han som inte kunde säga R, det blev L istället,  "Spalka kling i löven".


Vi måste försöka ta till oss

vardagens glädjestunder.

 
 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

14 oktober 2019 10:42

riktigt ledsamt att folk inte kan ta sin bil och köra vidare...

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

15 oktober 2019 08:21

En del har mycket att lära. Förhoppningsvis växer de till sig.

 
geddfish

geddfish

14 oktober 2019 11:13

Jag blir så ledsen när jag ser hur folk är slarviga. Det kan vi aldrig förstå för att för dem är det fullt naturligt, de slarviga, lata och slöa.
Det är vackert ute nu.
Varm kram

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

15 oktober 2019 08:24

Håller med dig Gerd. Men frågan är hur de har blivit sådana? Från barnsben och ohejdad vana, som det heter.
Träden i all sin färgprakt, mäktigt. Kram.

 
Znogge

Znogge

14 oktober 2019 13:12

Så tråkigt det såg ut vid återvinningen. Här tömmer de för sällan sommartid men då får man ta skräpet med sig hem igen tänker jag.

Idag har vi sol så då är hösten riktigt trevlig!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

15 oktober 2019 08:27

Jag blir ledsen varje gång som jag ser detta.
Här i de två som man ska slänga papp i, de var ju nästan tomma, och ändå. Folk orkar tydligen inte riva sönder förpackningarna så att de ryms i hålen. Kram.

 
Gunnel

Gunnel

14 oktober 2019 14:52

Jag gör ett nytt försök att kommentera. Dina höstbilder är jättefina. Roligare att titta på dem än allt skräp som lata människor bara slänger. Vad betyder slätregn? Kram

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

15 oktober 2019 08:32

Ojdå, försvinner dina kommentarer, så tråkigt. Fint att du gör nya försök. Begriper inte vad det kan bero på.
Tack Gunnel. Höstfärger är vackra men min kamera ger dom inte rättvisa.
Håller med dig.
Slätregn, betyder att det regnar liksom hela tiden, ett lugnt, fint strilande regn. Inget uppehåll i regnandet utan det håller på bara.
Kram.

 
Preciosa

Preciosa

14 oktober 2019 15:45

Hej Wiolettan!
Slätregn...tänk att det finns ord man aldrig hört :)Vad är det med det regnet :-)
Änder utan huvuden likaså,fast dom gömt dom :)Vackra höstbilder! jag...eller hur?
Här kom en skur och åska nyss...26 gr.
Kramar från södern! P ♥♥
Sopgubbarna måste väl ha tömt men inte tagit med det utanför tror

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

15 oktober 2019 08:39

Jag tycker att ordet slätregn är så talande. Ett lätt strilande regn, utan uppehåll. Det ordet använde vi i Ångermanland, så jag är så van vid det att jag tänker inte på att det är ett ovanligt ord.
Änderna kan vara under vattnet med sina huvuden ett tag, för att söka föda.
Tack Preciosa, det är ännu vackrare i verkligheten.
Jag tror nästan att en del människor är för lata för att riva sönder sina kartonger och då ryms de inte. En gissning. Kram.

 
Ingen bild

Preciosa

14 oktober 2019 15:49

Blev lite omkastade meningar men du fattar :-)

wiolettan

15 oktober 2019 08:39

Jag fattar direkt.

 
Ingrid

Ingrid

14 oktober 2019 15:55

Det är jättetrist att folk inte kan ta vara på sitt skräp. Tänk så annorlunda det skulle vara om alla respekterade de regler som finns.
Det börjar verkligen bli höstlikt!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

15 oktober 2019 08:42

Håller med dig Ingrid. Vilken härlig värld vi skulle få leva i om alla följde lagar och förordningar. Som det var tänkt ifrån allra första början.
Det verkar nästan som om hösten är här och vintern har kommit längst upp i norr. Kram.

 
Ditte

Ditte

14 oktober 2019 17:52

Vackra höstbilder från Lötsjön och trakten där omkring. Och det är en fin tid nu med alla fina färger. DE lyser upp även om det är "slättregn". Men visst är det trist med dessa som inte orkar lyfta på locket till sopmajorna. Det förfular och drar dessutom till sig råttor. Jag förstår inte heller.Vi har i vår bostadsrättsförening en sopsug och sopnedkasten kvar. Jättebra. Och sedan har vi låsta soprum. Men jag ser agligen på Östgötagatan där det finns dessa "Återvinningsstationer" att det ser bedrövligt ut. Har tagit bilder och skickat till miljöborgarrådet i Stockholm. Men han verkar ha mycket att göra för svar har jag inte fått. Skickade bilder och mail i juli.
Så skönt att höra att ni kan vara ute nu på dagliga promenader. Hoppas det kan fortsätta så.
Varm kram

http://https:/dittemitti.se

wiolettan

15 oktober 2019 08:49

Nu är det verkligen vackert vid Lötsjön och däromkring. Med en del blommor kvar och så alla höstfärger.
Detta med råttor är ju inte trevligt. Vi har sett en del springa omkring, i närheten av restauranger mest. Bara de inte sprider smitta, så går det an.
Vi har ingen sopsug, men däremot sopnedkast. Men allt som kan återvinnas går vi iväg med, det slänger vi inte i sopnedkastet, inte heller matsopor, det har vi en speciell "grej" till. Vi har drygt en kilometer till närmsta återvinningsstation.
Miljöborgarrådet kanske hade semester i juli. Skicka brevet en gång till, det är mitt råd.
Det är härligt att komma ut och vandra. Tack Ditte. Kram.

 
Augusta

Augusta

15 oktober 2019 11:09

Angående alla flaskor på din bild! Det kanske dricks mycket helger i Sundbyberg :D :D För det där var många flaskor det. Visst är det Sumpan man brukar säga om Sundbyberg?
Fågelbilden av svanar, vilken bild du fick. Men då du zoomade in, visst är det träfåglar? Mycket dekorativt i alla fall.
Önskar dig och mysingen en trevlig tisdag!
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

16 oktober 2019 07:29

Ja vem vet? Då man tänker på att hela containern är full, så är det jättemånga.
Ja, Sundbyberg kallas Sumpan, men jag säger inte det, är inte så mycket för att inte kalla platser och saker vid dess rätta namn.
Kommunen har gjort ett konstverk, eller kanske någon konstnär. Jag tycker att de är så vackra och naturtrogna. De har kommit upp sedan i somras. Tack Augusta. Kram.

 
Kvinnan på taket

Kvinnan på taket

15 oktober 2019 11:09

Men usch så tråkigt att bara lämna sitt skräp sådär. Undrar hur de har det hemma hos sig?
Fina bilder i övrigt, jag log lite åt gräsänder utan huvud, sen gräsänder med huvud :))
Ha en fin dag!

http://kvinnanpataket.blogg.se

wiolettan

16 oktober 2019 07:30

Slarviga människor verkar det att finnas.
Kanske lika rörigt hemma, vem vet.
Gräsänderna stoppade ner huvudena samtidigt så att det så rätt så roligt ut. Tack det samma till dig.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

15 oktober 2019 15:49

Ett inlägg med tre "ansikten".
a) Först sorgligt och sådant som jag också brukar reta mig på.
b) Sedan fick jag skratta åt din härliga humor. Stackars fåglar utan huvud.
c) Sedan avslutade du med vackra höstfoton.
Framför allt kul att se att morgonpromenaderna är tillbaka. Dock inte när det är slätregn. Där lärde jag mig ett nytt namn.
Tisdagskram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

16 oktober 2019 08:32

Då blev det lite variation, kan tänka.
Hoppas att några funderingar föll dig i smaken.
Lite smått har jag kunnat börja med att gå ut och vandra igen. Lite motigt, men vem har sagt att allt ska vara lätt?
Det är så rofyllt att vandra runt Lötsjön. Förut gick vi runt två sjöar, Råstasjön också, men det är många år sedan jag kunde det. Dessa promenadstråk har ingen trafik som stör och det njuter jag av.
Slätregn ett mycket bra och beskrivande ord.
Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards