Direktlänk till inlägg 25 oktober 2019

Några tankar.

Av wiolettan - 25 oktober 2019 09:25


Plus tio grader ute och det kändes skönt, utom blåsten, den var inte skön, men vi tog ändå en liten promenad före frukost. Snart blir det en längre runda, för att fredagshandla det vi behöver.


 

Detta hjärta låg framför våra fötter och mysingen tog en bild, jag hade inte min kamera med mig. Ett fint hjärta i höstlöven. Vet ej vad det var för material. Lite suddigt, men vi skyller på blåsten i morse.


 

Lasse-Maja, kommer ni kanske ihåg. Vet ni var detta minnesmärke finns?



  

Denna lastbil kom i vår väg och mysingen fotade. Några fina ord av Karin Boye:

"Nog finns det mål och mening i vår färd

men det är vägen, som är mödan värd".


Nu ropade mysingen att vi måste iväg.


Ha en finfin fredag, mina bloggvänner.



 
 
geddfish

geddfish

25 oktober 2019 12:54

Jag har absolut hör talas om tjuven Lasse-Maja, som gjorde sina stöldräder och fick fängelsestraff. Hans far var bergsman och det var min morfar också innan han blev fjärdingsman. Yrken som inte heter så idag. Men nej, jag känner inte till minnesmärket.

Trevlig fredag till er två, kramar!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

25 oktober 2019 16:28

Ja, han hade ju ett annorlunda namn, pojke eller flicka, men bevisligen en man.
Det visste jag inte om hans far. Bergsman, undrar vad det betyder att man är då?
Något annat idag, förstås.
Nu har jag läst på och vet att det var en bonde som vid sidan om sitt jordbruk, också bröt järnmalm.
Tack Gerd och detsamma till dig. Kram.

 
Preciosa

Preciosa

25 oktober 2019 14:36

Hej Wiolettan!
Ni har bra syn på era promenader :)
Ja finns det mål och mening...ja då är vägen mödan värd...man får fundera på det :)Här är det soligt och fint och borde vara nöjd och glad. Ska fundera på det...Bra att fundera, kanske kan man komma fram till nåt bra :-)Har just suttit på ett café med mitt äldsta barnbarns farmor som brukar vara här nere. Jag säger som min syster sa i bland "nu ska jag gå hem och grubbla" hahaha...inte dumt, kan ju bli lite städat i hjärnkontoret :)
Kramar! P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

25 oktober 2019 16:31

Ja, det gäller att se upp, eller rättare sagt, se ned, då upptäcker man mycket. Nu för tiden är löven lite förrädiska så därför tittar jag ner och ser var jag sätter fötterna.
Utan mål eller mening så tycks mig livet rätt så meningslöst. Så, det är bra att ha ett mål för sin vandring här på jorden.
Hjärnan kan utträtta mycket medan man funderar.
Hoppas att du kommer fram till något trevlig, Preciosa. Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

25 oktober 2019 16:29

inte fel att hitta ett hjärta, vi hade nästan 20 graders värme och soligt.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

25 oktober 2019 16:33

Hjärtat lyste så fint bland löven.
Ojdå. 20 plusgrader, låter som om du bor långt söderut.

 
wiper

wiper

25 oktober 2019 17:00

Vi tog också en promenad i blåsten och jag önskade att jag hade tagit mössa på mig. Vad fint att få se ett hjärta i löven. Jag vet inte vart detta minnesmärke finns

Jag gillar Karin Boye och dikten är jättefin

Ha en härlig helg med Mysingen
kram från
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

25 oktober 2019 17:44

Det är ibland mycket praktisk att ha en mössa på sig nu, det är inte så skönt i blåsten annars.
Ja, helt plötsligt låg det lilla hjärtat där. Jag tittar ju ofta ner eftersom det kan vara lite förrädiskt att vandra på våta löv.
Jag tycker också mycket om Karin Boyes dikter. Ha en finfin helg du också med din man. Kram till dig Malin.

 
Znogge

Znogge

25 oktober 2019 17:19

Boyes ord är verkligen tänkvärda så dem bör vi ha i åtanke.
Visst känner jag till Lasse-Maja men var minnesstenen står vet jag inte. Skulle dock gissa på platsen där han föddes eller någon plats som han gästade i ljusskyggt ärende.

Kram och god fredagskväll!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

25 oktober 2019 17:46

Ja, hon skrev ´många tänkvärda dikter. Jag har en bok av henne som jag kan läsa i ibland.
Du är inne och nosar på rätt, fast ändå inte.
Detsamma till dig Znogge. Kram.

 
Ingrid

Ingrid

25 oktober 2019 17:43

Visst har jag hört talas om Lasse-Maja!
Hoppas att det gick bra med handlandet.
Trevlig helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

25 oktober 2019 17:48

Han är ju ökänd, nästan på grund av sitt leverne.
Tack Ingrid, det gick överförväntan. Skönast är ju förstås att komma hem igen och kunna hämta mera ork.
Trevlig helg. Kram.

 
Anki

Anki

26 oktober 2019 07:40

En fin promenad med trevliga bilder! Lasse-Maja har jag ju läst om, men har ingen aning om var minnesstenen finns. Kloka ord på den lilla lastbilen - hon var en klok kvinna, Karin Boye.
Ha en fin lördag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

28 oktober 2019 09:02

Tack. Lasse-Maja var ju, på sin tid en beryktad person, om man säger så.
Jag tycker om Karin Boyes dikter, har en bok av hennes dikter som jag tycker mycket om. Kram.

 
Ditte

Ditte

26 oktober 2019 17:58

Lassa Maja känner jag väl till och på olika sätt. Han satt ju länge på Carlstens fästning i Marstrand. Men jag tror mig veta att minnesstenen finns i Arbogatrakten där han föddes.
Höst hemma nu och fint att du orkar med lite promenader.Och tänk att hjärtan ofta finns i din väg. Måtte vara en mening med det.
Karin Boye tycker jag mycket om och dessa ord är tänkvärda.
Önskar dig en fin helg.
Stor kram

http://https:/dittemitti.se

wiolettan

28 oktober 2019 09:07

Det förstår jag att du också känner till Lasse-Maja. Han satt många år i fängelse och rymde också mycket.
Men, han föddes i byn Djupdalen i Västmanland.
Ja, nu har vi höst, eller nästan vinter här, kallt. Jag tycker om då jag kan promenera, då känns det bra.
Det är märkligt med alla dessa hjärtan som nästan varje promenad visar sig på ena eller andra sättet.
Hon var en fin poet Karin Boye. Kram.

 
Gunnel

Gunnel

27 oktober 2019 07:00

Lasse.Maja har jag läst om, men vet inte var minnesmärket finns. Ännu en gång har ni haft hjärtglasögonen på er när ni gått ut och hittat ännu ett hjärta. Kram

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

28 oktober 2019 09:09

Nej, det är inte så lätt, om man inte har varit där och sett minnesstenen.
Konstigt med alla dessa hjärtan som kommer i vår väg. Kanske som du säger att vi sätter på oss "hjärtglasögon". Kram.

 
gun

gun

27 oktober 2019 19:00

Klocka ord på lastbilen och fina bilder. Tänk ett hjärta hittade du också.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

wiolettan

28 oktober 2019 09:10

Tack, jag blev så häpen då denna lastbil kom och körde förbi oss. Inte sett den förut.
Hjärtat bara låg där och väntade på att bli fotad, kanske. Kram till dig Gun.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards