Direktlänk till inlägg 28 oktober 2019

En dags utflykt.

Av wiolettan - 28 oktober 2019 08:45


Ny dag, ny vecka, ny vinter och ny normaltid. Går det att säga så? Jo, men visst, så är det.


Frost på bilrutorna, många halkolyckor och utetermometern på nollsidan. Ännu så länge dock ingen snö här, men kanske i natt, enligt vädertjänsten. Vintertid eller normaltid, jag säger normaltid. Den tiden tycker jag att vi behåller och låter bli att ändra klockorna hit och dit.


Vi brukar ställa om uren på kvällen innan, alltså lördagkväll, men eftersom vi inte var hemma på hela lördagen, så blev det i går istället. Det tar en stund, cirka 15 klockor, armbandsuren medräknade.


I lördags skulle vi gå och kolla in marknaden i Nynäshamn, men då vi kom dit var det regn och regnskurar så vi hoppade det. Ett par vänner hade bjudit hem oss, på middag, de bor i Stora Vika så vi var ju nästan där. Höstmarknaden i Nynäshamn brukar anordnas den sista helgen i oktober, varje år och i år blev det den 26:e oktober. Eftersom det inte var väder för att gå och strosa tog våra vänner med oss ut på en biltur i omgivningarna, innan vi åkte hem till dom.


 

Men först, tunnelbana och pendeltåg, för att komma till Nynäshamn. På T-centralen känner jag knappt igen mig. De har byggt rätt mycket nytt där, sedan åren som jag åkte där nästan varje dag.


 

Sterilt och betongaktigt.



 

Inte så mycket folk. Som ni kanske ser i bakgrunden så kommer tågen in bakom "glasdörrar", som inte öppnas förrän tåget har stannat och tågets dörrar öppnas. Det går alltså inte nu längre att här hoppa ner framför tåget, på spåret.



 

I Stora Vika var det lugnt, som på landet.



 

Ändå varnas det där för lekande pensionärer. Så sådana finns det många av tydligen. Jag gillar lekande pensionärer, då vill jag också vara med.



 

Vid busshållplatsen fanns det en reklamskylt om mat, på någon restaurang någonstans, tydligen. Men var? Det stod det ingenting om. Märkligt, hungriga matgäster får kanske leta sig fram. Billigt verkar det vara i alla fall.


På tal om mat så glömde jag att fota den goda maten vi fick. Svampsoppa till förrätt, kyckling, med en god sås och rotfruktsgratäng till huvudrätt och glass efteråt. Allt utsökt gott.


Nu kommer mysingen. Vi ska iväg och vara brevduvor. Dela ut medlemsbladet till en del av våra SPF-medlemmar. Ojdå. glömde ge er svaret på förra inlägget, kommer en annan gång.

 
 
Znogge

Znogge

28 oktober 2019 09:40

Visst är T-centralen rejält förändrad mot hur det såg ut tidigare. Behövs kanske anpassas med tanke på det stora antalet resenärer. Vilken trevlig helg ni verkar ha haft i alla fall även om det inte blev något marknadsbesök.

Kram och ha en fin måndag

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

28 oktober 2019 14:29

Det är verkligen en stor skillnad. Men visst, antalet personer som åker har säkert blivit väldigt många flera. Vanliga dagar är det för det mesta "knökfullt" med människor där, mindre på helger, tidiga mornar.
Ja, det var en finfin helg och marknadsbesök har jag gjort förr. Kram, detsamma till dig.

 
Gunnel

Gunnel

28 oktober 2019 09:40

Bra med extra säkerhet vid tågen. Det ser verkligen sterilt ut där, men det är kanske modernt. Lekande pensionärer tycker jag verkar kul. Ett sånt gäng skulle jag också velat vara med i. Kram

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

28 oktober 2019 14:31

Jag tycker också att det är bra, behövs säkert. Men, så instängt och konstigt det kändes, ovant. Modernt möjligen, men jag tycker inte att det är fint.
Visst var det en kul skylt. Den uppskattade jag. Kram.

 
geddfish

geddfish

28 oktober 2019 10:48

Det blev ju en riktigt trevlig dag med god mat och en utflykt. Ja, det är sterilt på stationerna, men fint att det är inbyggt för tågen.
Önskar er en glad måndag med en varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

28 oktober 2019 14:33

Dagen var fin på många sätt, utom vädret och som bekant kan vi inte råda över det.
Det fyller en funktion dessa inbyggnader, kan jag förstå.
Tack Gerd och detsamma till dig.

 
Ingrid

Ingrid

28 oktober 2019 11:38

Jag håller med dig om att det snart kan vara nog med den här larviga klockomställningen, men om jag fick välja skulle sommartiden bli normaltid. Själv ställer jag alltid om klockarna på söndagsmorgonen. Det är så trevligt att helt plötsligt få en timme tillgodo.
Lekande pensionärer - det var en bra skylt!
Ha en fin dag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

28 oktober 2019 14:39

Larviga klockomställningen, det var ett ord i rättan tid. Jag har aldrig gillat detta med att ställa om klockorna. För mig blir det helt kaos i hjärnan, på något konstigt sätt. Jag känner mig i olag och är konstant trött.
Det kan få bli sommartid också, bara de kan bestämma sig om att inte ändra, två gånger per år.
Jag tyckte också om den skylten. Detsamma till dig Ingrid.

 
Anki

Anki

28 oktober 2019 14:07

En trevlig helg hos dig!
Härligt att besöka vänner och härligt med vällagad och god mat!
En frostig morgon även här, men skönt med solsken!
Kul skylt med de lekande pensionärerna!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

28 oktober 2019 14:41

Ja, det var trevlig, verkligen, både lördag och söndag. Roligt att jag orkar vara med lite ibland.
Maten var helt suverän och de hade verkligen ansträngt sig för att göra det så trevligt som möjligt för oss. Skylten skulle jag nästan vilja ta med mig hem. Kram.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

28 oktober 2019 16:51

jag tycker om klockor, har i varje rum.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

28 oktober 2019 17:10

Likadant här, vi har till och med ett atomur i badrummet. Men det ställer om sig själv.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

28 oktober 2019 18:23

Vilken trevlig tur till vänner i Nynäshamn. Och gäller det lekande pensionärer vill jag också vara med.
Bra alternativ med en biltur i omgivningarna när det nu regnade. Inte roligt att gå på höstmarknader i regn.
Förstår att det blev en heldag med "all inclusive".
Stor kram och tack för turen.

http://https:/dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

28 oktober 2019 21:12

Ja, det var trevligt att komma ut lite och se något annat.
Du är så välkommen Ditte ibland oss lekande pensionärer.
Det var det bästa vi kunde göra för det kom en hel del regn och då är det inte så trevligt att vandra omkring. Visserligen hjälper ju paraply lite, men att sedan sitta på middag och ha trevligt i flera timmar med, kanske, våta kläder, verkade inte så frestande.
Det blev det alla gånger.
Var så god och stor kram tillbaka.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

29 oktober 2019 10:23

Jag håller med dig om att vi borde ha behållit "normaltid" ;) Jag tror inte detta är bra för kroppen. Min väninna Barbro bor i utanför Nynäsham i Ösmo men hon har bott i Stora Vika också. Tråkigt att det var så dåligt väder. Vad snyggt det såg ut i tunnelbanan och du fick toppenbilder

Dom lär inte inte inte få några matgäster när dom glömt skriva vart det är ;) Det lät väldigt gott det ni fick

Ha en skön tisdag
kram från
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

30 oktober 2019 13:55

Normaltid som inte ändras, mycket bra. Jag har svårt de första veckorna, med sömnen.
Aha, då känner du till Ösmo och Nynäshamns, kanske. Stora Vika är en liten trevlig plats, av det som vi såg.
Ja, håller med dig, vädret kunde ha varit bättre, men vi fick en helt underbar dag i alla fall.
Tack Malin. Jag tyckte det var annorlunda där på T-centralen så jag ville fota lite.
Maten var utsökt.
Det var en märklig skylt, har aldrig sett en sådan utan att de talar om var man kan äta.
Kram.

 
Preciosa

Preciosa

29 oktober 2019 10:54

Hej Wiolettan!
Oj vilken utflykt! Jag skulle inte hitta i djungeln av färdmedel i stan numera. Många år sen sist. ser prydligt ut!
Vilken god mat!! Synd att det regnade :(
Själv ska jag ut på bilresa till Orihuela Costa. Varmt i dag, ca 27 gr. Blir fika vid havet. Roligt se nåt nytt. Mygg i natt så jag har sovit dåligt :)
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

30 oktober 2019 13:59

Den var trevlig, utflykten, helt klart.
Det har under de senaste 30 åren blivit en mycket stor förändring då det gäller den spårbundna trafiken i Stockholm. Förr kunde jag obehindrat åka, men inte nu, fast de är mycket bra på att skylta upp.
Maten var mycket god. Regnet kom så precis då vi kom till Ösmo, ett riktigt hällregn, inget att gå ute i.
Hoppas att din bilresa blev trevlig. Men, så varm du har det. För mig är det alldeles för varmt.
Mygg, en plåga om du frågar mig. Kram.

 
Augusta

Augusta

30 oktober 2019 13:43

Vilken rolig reklam, glömt det som var viktigaste, restaurangens namn. Kanske var det skoj bara, för middagen inkl dryck var billig. Men ni blev ju bjuden på god middag av era vänner.
Ser att ni hade en sen kväll med pendeltågsfärd. De två nya pendeltågsstationerna är sterila och trista men bra med inglasat så ingen ramlar på spåret.
Ha det bra. Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

30 oktober 2019 14:01

Visst är det märkligt. Inte alls någon som helst hint om var man kunde äta denna mat. Troligtvis i närheten någonstans, men för oss som inte kände till Stora Vika så var det ju ett krux.
Men vi fick så god mat så vi behövde inte uppsöka någon restaurang.
Det är sterilt, men troligen mycket modernt, där nere under jorden. Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards