Alla inlägg den 2 juni 2019

Av wiolettan - 2 juni 2019 09:45


Juni månad, helt otroligt, nästan halva 2019 år gått. Förstår inte vart denna vinter och vår har tagit vägen.  Men, jag är glad att den är över och ser framåt emot bra och bättre tider.


Som häromdagen då vi fick ha några vänner här och umgås, prata och känna att man lever.  Det är ju inte så självklart i vår ålder, det både känns och märks. Resan som vi gjorde till min systers 90-årsdag som var den 23:e maj var också härlig.



   

Vi övernattade på ett annorlunda hotell. Nja, det var inte ett hotell, utan Bed and Breakfast, men otroligt fint och komfortabelt.



   

Infarten.


   

Huset.


   

Upp till vårt härliga rum. Lite för brant trappa i min smak, men jag kom både upp och ner.


   

Fin välkomstgest. Nyfiken blev vi så vi måste öppna direkt.


 

En mycket god omelett.


   

Frukostbordet var dukat och det var bara att hämta den ena godsaken efter den andra i det välfyllda kylskåpet.



 

Ekologiskt, var bara förnamnet, på det som serverades här.


   

Hjärtan fanns det överallt. Vet inte hur många hjärtan jag räknade till, men många var det i detta hjärtevarma rum. Ser ni kikaren i fönstret? Den låg där så att vi kunde titta ut över naturen och se om det kom några vilda djur, eller tama.


   

Till och med mattan var det fullt med hjärtan på.


   

Sovplats för eventuella husdjur, fanns också.


   

Utsikten, rena rama landet.


 

Jättehärligt med kor som betar i närheten.


   

Andra djur som man kunde få se där ifrån vårt fönster om man hade tur.


Övernattningsplatsen hette Kinne-Vedum och ligger i Götene, 22 kilometer ifrån Lidköping.  Ett ställe att rekommendera om man vill ha lugn och ro. Är ni intresserad så gå gärna in på nätet och kolla på betygen satta av gäster som nyligen har bott där.


   

Kyrkan i Kinne-Vedum är en fin sevärdhet. En av de vackraste och bäst bevarade, medeltida kyrkorna i vårt land. En stenkyrka som byggdes under 1100-talet och verkar inte har gjorts  om så mycket sedan dess. Tornet tillkom på 1200-talet och på 1400-talet fick kyrkorummets tak kryssvalv. På 1600-talet byggdes ett gravkor som nu är sakristia.


   

Predikstolen.


   

Kyrkans äldsta delar är bland annat långhuset, det lägre och smalare koret. Materialet är sandsten ifrån Kinnekulle.



   

Kalkmålningarna på taket är ifrån 1700-talet.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards