Direktlänk till inlägg 3 mars 2020

Ska sammanfatta, i korta drag...

Av wiolettan - 3 mars 2020 09:01


...lite av vad som hänt den senaste veckan.


Jag har varit och övat och sjungit sånger i vår lilla SPF kör. Det var faktiskt roligt, fast jag måste erkänna att jag kände mig lite ringrostig. Har missat så många gånger denna termin, på grund av förkylning och skräp, men nu kunde jag gå.


Varit och hälsat på min äldsta bror i Farsta. Det är alltid ett litet äventyr för mig nu att åka tunnelbana. Jag som förr har tagit mig fram obehindrat, känner mig lite vid sidan av, på något sätt. Är inte van vid det och det känns konstigt. Får planera av- och påstigning, tankemässigt, så att jag är beredd. Måste tänka på hur jag kliver på och står och stiger av en rulltrappa. Förr, hoppade jag av och på utan vidare. Nu känner jag mig bara "eljest". Om ni inte vet så betyder ordet "eljest", lite annorlunda, kan man kanske säga. Jag tycker inte att det finns något annat bra uttryck för detta västerbottniska ord. Jag är uppvuxen ungefär 2 mil ifrån Västerbotten, så för mig är det ett vanligt uttryck.


Förstår om ni inte begriper vad jag menar och hur det känns. Men, strunt samma, vi kom dit och det var mycket trevligt. Min bror är ju över 92 år men bjöd på en trerätters middag som var suveränt god.


 

Då vi kom fick vi "sprutdricka" och lite gott tillugg.



      

Varm macka och ost- och broccolisoppa till förrätt.



 

Mustig köttgryta med grönsaker som huvudrätt. Glass och bär som efterrätt. Alltid lika trevligt att besöka honom. Vi hjälpte till så mycket som möjligt så att han inte skulle bli allt för uttröttad.


Jag har också varit till tandläkaren för första behandlingen. Har nämligen bestämt mig för ordna med tänderna efter tandläkarens rekommendationer.


Dessutom har jag besökt en tandhygienist, vilket gick bra. Hon sa att jag skötte mina tänder precis som man skulle. Med borstning, mellanrums tandborstar och tandtråd. Det hon tyckte jag gjorde fel var att jag borstade för hårt, det poängterade tandläkaren också. Men, är man rädd för att det ska gå hål, så är man. Trodde i min enfald att jag genom det skulle besparas obehaget att sitta i tandläkarstolen.


 

Strax utanför tandläkarmottagningen fanns detta, i min färg, violet. Det syns inte så bra på bilden, detta med färgen, men i verkligheten var det ett violethjärta som låg på trottoaren, på ett blad.



 

Det kom lite snö, som syns på denna bild av vintergäck. Nu har snön försvunnit.


 

Utanför vårt hus blommar detta träd, eller buske. Undrar om det är ett japanskt körsbärsträd?



Idag regnar det, men vi har tagit en kort liten promenad, det gäller att passa på.



Om livet ger dig regn.

Hoppa i vattenpölarna.



 
 
geddfish

geddfish

3 mars 2020 10:39

Ja, hoppa i vattenpölarna! Tror vi glömmer det, många gånger, bra uttryck!
Vad bra att du varit hos både tandläkare och hygienist. Jag har också fått tillsägelse att jag borstat för hårt, gör mer skada än nytta.
Vilken härlig bror du har, som lagar 3-rätters! Och du, jag har blivit lite försiktig med tunnelbana och sånt som går snabbt med mycket folk, också! Det var väl inget förr! Så så fungerar man nog.
Varm kram *hjärta*

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

3 mars 2020 10:48

Livet blir kanske lättare att leva om vi ibland kan vara lite "småbarnsliga" och så att säga, hoppa i vattenpölarna.
Ja, nu har jag påbörjat den långa behandlingen och hoppas att jag gjorde rätt och att det går bra.
Hon sa att man skulle hålla tandborsten ungefär som om man håller i en penna, inte hårt utan löst.
Ja, min bror är duktig på att greja med mat och det är alltid lika välkomnande att besöka honom. Maten är jämt så god, han är så duktig med kryddorna.
Tunnelbana, den förknippar jag nu med stress, allting går så fort och folk trängs och har bråttom. Tack detsamma till dig Gerd.

 
Primrose

Primrose

3 mars 2020 11:19

Slutorden SÅ bra, visst ska man kul även i regn! ,-)
Kul att höra att du har haft det bra, har tänkt på dig!
Hjärtat syns med din färg och allt ,-) Någon tänkte på dig och skickade dig hjärtat, du har ju utmanat dig själv, stort också, Du ska vara stolt! Bra att dina besök gick så bra! Min mamma har alltid hört att hon borstat för hårt.
Middagen ser jättegod ut, Härligt att träffa sin bror! Duktig är han. Men vad är "sprutdricka" ? ,-) Det har jag aldrig hört.
Kul att du börjat sjunga igen.
Ha det jättefint
STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

3 mars 2020 11:29

Jag håller helt med dig om slutorden, gillar den uppmaningen, fast jag kanske inte alltid följer den.
Tack Primrose, fint att känna att någon tänker på mig.
Det kändes lite speciellt att se hjärtat där framför fötterna i precis den violetta färgen.
Nja, stolt vet jag inte men det är lite fånigt att jag ska vara så harig och ängslig, just för tandläkare och läkare.
Det gäller att ta i lite försiktigt med tandborsten tydligen. Får försöka att tänka på det.
Den var god, middagen och vi blev så proppmätta.
Det kanske är ett eget ord som jag har uppfunnit, jag vet inte, beroende på att champagne "sprutar".
Tack snälla. Kram till dig.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

3 mars 2020 11:20

ser ju så gott ut, vår svärdotter kommer från Västerbotten, hon tycker det är för lite snö i Göteborg... jag är också mer osäker när jag reser och rör på mig.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

3 mars 2020 11:32

Det var onekligen mycket gott.
Det snöar ibland rätt mycket både i Västerbotten och Ångermanland, så vi som kommer därifrån vill ju ha snö, i alla fall på vintern.
Då är jag inte alldeles ensam.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

3 mars 2020 11:24

tror busken är prakttry

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

3 mars 2020 11:32

Prakttry, det var något nytt för mig, ska in och googla det. Tack!

 
Lena

Lena

3 mars 2020 17:01

Men vilken middag han gjorde! Imponerande måste jag säga, han måste vara otroligt pigg för sin ålder. Så skönt att du fick beröm hos tandhygienisten, jag tycker annars de mest brukar skälla på en. Kram!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

3 mars 2020 17:38

Visst är han duktig och det är så roligt att hälsa på hos honom. Han tycker om att laga mat, fast åldern tar ju ut sin rätt. Så skönt att han är pigg, endast att han går lite dåligt, har rullator utomhus.
Hon var så snäll mot mig tandhygieniste, det gladde mig mycket. Jag som var så ängslig. Inte gjorde det ont heller, hon behövde inte bedöva.
Kram till dig Lena.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

3 mars 2020 17:44

Det är inte illa att kunna bjuda på en trerättersmiddag när man är 92 år. Kan tänka mig att det smakade gott och att det var trevligt.

Så skönt att du har påbörjat tandbehandlingen för själv är jag inte där än...

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

3 mars 2020 17:47

Håller med dig Znogge, det är verkligen bra gjort. Ock, det var otroligt gott allting.
Ja, nu är det på gång, ingen återvändo. Tre besök på mottagningen och alla har gått bra, kan jag säga.'
Detsamma till dig. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

3 mars 2020 18:01

Så roligt att du är med och sjunger i SPF-kören.
Vilken fantastisk bror du har som kunnat ordna en så fin middag. Helt otroligt!
Ha en skön tisdagskväll!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
wiolettan

wiolettan

3 mars 2020 18:33

Jag tycker om att sjunga och att sjunga i vår lilla grupp är bara roligt.
Ja, han är duktig min bror, kan laga mat till skillnad emot mig som inte gillar matlagning alls.
Tack detsamma Ingrid. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

3 mars 2020 20:22

Hej Wiolettan!
Trevligt med en bror som kan laga så god mat! Otroligt och vid hög ålder! Jag är som du, vill inte laga mat...kan väl för jag måste :-) T-bana är läskigt. Jag har inte åkt på massor av år. Panikångest av att komma ner i underjorden...hur kan du flyga då får jag höra...Just det, vad svarar man på det? Eljest...jag säger anners sen jag bodde i Norrbotten en tid, är väl samma sak?
Så bra att du lyckats komma i väg till tandläkaren! Stort steg!
Här nere har stormen bedarrat och solen skiner igen! Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

5 mars 2020 21:42

Han är bra på matlagning min bror och det är alltid så trevligt att träffas.
Jag är dålig på matlagning och tycker inte heller att det är så trevligt. Önskar att jag som du kunde, om jag måste. Min Mysing gillar det bättre än vad jag gör, som tur är.
T-baneåkning har blivit ett stressmoment för mig nu på senare år. Flyga, nej, det var några år sedan. Du flyger så mycket så att du är van kanske.
Anners, ja det är också ett annorlunda ord, jag känner så väl igen det ordet också.
Ja, det var bra att det är på gång med tandläkaren. Kram till dig Preciosa.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

3 mars 2020 21:13

Så härligt att sjunga i kör. Saknar det ibland. Bara sjunga, inte framträda.
Men är du att fin bror fixar all god mat på egen hand. Otroligt, i den åldern!
Bra,att du kommit igång med tandrestaureringen. Kommer att gå bra, ska du se. Det tråkiga är priset!
Härligt med vårblommor! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

5 mars 2020 21:47

Jätteroligt att sjunga och att sjunga i grupp gör det ännu roligare. Jag trivs bra i vår sånggrupp, fast alla blir äldre och det försvinner några då och då, jobbigt.
Vi har haft några framträdande, men bara på SPF möten, lucia och månadsmöten och sånt.
Han är duktig min bror.
Jag hoppas att det går bra med tänderna, skulle glädja mig mycket. Priset, ja, det är ett aber att det ska vara så dyrt, men det gick att avbetala om man ville.
Tack Anna-Lena. Kram!

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

4 mars 2020 00:23

Det låter som om allting ljusnar för dej.
Önskar jag hade kunnat sjunga i kör, men min sångröst är eljest. :)
Jag fyller 92 nu i april. Beundrar din bror som lagar så fin mat.
Jag skulle kunna göra det också, men jag har blivit lat på gamla dar.
Någon gång händer det att jag gör en köttfärslimpa - en familjefavorit.
Jättegott på smörgås. God fortsätting! Kram!

wiolettan

5 mars 2020 21:51

Det är skönt att det går åt rätt håll.
Det gör inget att din sångröst är eljest, du får vara med och sjunga ändå, alla pensionärer är välkomna.
Han kan laga mat min bror, fast orkar inte så mycket som förr, han fyller 93 år i början av juni månad. Så han är cirka ett år äldre än du, Ruth. En hög ålder, roligt att få vara med och vara frisk.
Tror inte alls att du är lat, men det kanske finns roligare saker att ägna sig åt, kan jag tycka.
Köttfärslimpa, det brukar min Mysing göra.
Tack detsamma. Kram!

 
Anki

Anki

4 mars 2020 06:59

Så bra att du är igång med din tandbehandling ... heja dig - det kommer säkert att gå bra!
Vilken härlig bror du har - inte illa att bjuda på sådan trerätters!
Jag tror busken kan vara kejsarolvon, de ska blomma så här års ...
Ha det gott!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

5 mars 2020 21:53

Tack snälla Anki. Jag hoppas att det går bra med allting.
Det är en hel del jobb med matlagning och jag tycker också att han är duktig, min bror.
Aha, Kejsarolvon, kanske det. Jag är dålig på sånt, men jag vet att du är mycket duktig.
Detsamma till dig Anki. Jag tänker på dig. Kram!

 
Skogsälvan

Skogsälvan

4 mars 2020 07:24

Åh det såg gott ut, och så trevligt. Själv åt jag palt igår. Min pappa var från nordligaste Norrland :) så jag är uppväxt med det.
Här är det regn idag igen, tråkigt.
Varm KRAM

http://www.skogsalvan.bloggplatsen.se

wiolettan

5 mars 2020 21:56

Det var gott också. Det är alltid trevligt att hälsa på honom och umgås.
Palt ojdå, det har jag inte ätit på minst 50 år, tror jag. Det som är så gott. Min mamma gjorde ofta palt, mycket njutbart.
Ja, det regnar här också, både igår och lite idag också. Kram!

 
Ditte

Ditte

4 mars 2020 08:48

Vad fint att du nu kunde komma iväg till sångövningen och att sjunga i kör är ju glädjefyllt.
Så trevligt med en tur till din bror i Farsta. Men visst kan det vara bökigt med rulltrappor och på och avstigningar i tunnelbanan. Fint att "Mysingen" är med som extra stöd.
Roligt med ett besök hos din bror och tänk att han är så pigg.Och vilken god middag han bjöd er på.
Så bra och säkert en lättnad att du nu kommit i gång med tandläkarbesöken. Håller tummarna för att det fortsätter att gå bra.
Önskar dig en fortsatt fin vecka.
Varm kram


http://https://dittemitti.se

wiolettan

5 mars 2020 22:02

Det är avkopplande och trevligt att sjunga i grupp och vi har så roligt med låtarna också.
Usch för rulltrappor nu för tiden och stressen och jäktet i tunnelbanan har jag inte mycket till överst för längre. Kanske inte lika stadig på benen som förr.
Mysingen har lärt sig att jag behöver hjälp och han ställer sig alltid framför mig vid nerfarten på rulltrappan och bakom då vi åker uppåt. Det är fint.
Ja, det var en god middag min bror bjöd på. Så roligt att han är så pass pigg som han är.
Lättnad? Ja, det blir det då det hela är över och det har gått bra. Bra att jag har satt igång.
Tack Ditte för tummarna.
Tack detsamma. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

4 mars 2020 09:49

Vilken härlig middag din bror bjöd på! Måste kännas skönt för dig att ha kommit igång med tandläkarbesöken. Det brukar alltid vara värre innan man börjat. Jag förvånar mig alltid över hur många hjärtan du hittar. Detta var ju helt perfekt i din färg och allt. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

5 mars 2020 22:05

Den var toppen och trevligt att umgås också.
Ja, det måste tydligen göras detta med tänderna och då är det lika bra att sparka igång och hoppas att jag klarar av det och att det går bra.
Det är lite märkligt detta med hjärtan som finns lite varstans i naturen. Det gäller att hålla ögonen öppna. Men att det var i färgen violet, var ju originellt. Kram Gunnel.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

4 mars 2020 19:05

Mysigt att läsa om att du varit med på sången igen och vilken fantastisk storebror du har. Jag gillar ordet eljest. Hör inte många säga det längre men läser det i ex. poesiböcker ibland. Jag har aldrig varit något "fans" av att åka tunnelbana. Bra att du påbörjat munprojektet. Jag ska bestämma mig till sommaren. Känner igen en sak. Många har tjatat på mig förr om att jag borstade för hårt så tandköttet gav sig neråt. Men sedan jag började med eltandborste för många år sedan har ingen nämnt något om det längre.
Vad bra att du är ute och promenerar igen. Visst ser det ut som ett japanskt körsbärsträd. Men jag är ingen expert.
Bossekram

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

5 mars 2020 22:13

Det blev en lång förkylningsperiod med segdragen hosta som höll i sig länge. Men nu äntligen kunde jag gå och sjunga igen.
Han är fin min bror.
Eljest, det ordet använder jag ibland fast inte så ofta som då jag bodde hemma i Ångermanland.
Ja, det var på tiden, denna rädsla har satt käppar i hjulet för mig. Tandläkarskräck är inte trevligt att ha.
Bestämma dig till sommaren? Varför vänta så länge?
Ja, hon frågade om jag använde eltandborste, men det gör jag ju inte, kanske borde börja, men de är lite dyra i inköp. Det verkade som om hon tyckte att det skulle vara bättre. Då går det ju inte att borsta för hårt.
Jag tycker också att det är bra att gå ut och gå, framför allt är nyttigt också.
Trädet är i alla fall vackert med sina rosa blommor och kommunen har satt upp flera stycken. Kram tillbaka Bosse.

 
wiper

wiper

6 mars 2020 08:59

Vad kul att du sjunger i kör och du sjunger nog snart upp dig och tar igen förlorad tid. Jag skulle också känna mig lite vilsen i tunnelbana för det var så länge sen och allt är ju förändrat och mer stressigt

Eljest känner jag igen för min man är ju från Boden. I Sundsvall där jag föddes har jag inte hört detta uttryck.

Vilken fin trerätters brodern bjöd på och så kul att få vara så pigg.

Jag har också en tendens att borsta tänderna för hårt. Jag har gått hos tandhygenist i många år och det har hållit tandläkaren borta ;) Vilket fint litet hjärta som låg på marken

Snön kommer och går så man vet aldrig vad som väntar när man vaknar.

Ha en härlig fredag och helg
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

6 mars 2020 09:12

Det är trevligt med vår lilla sånggrupp, att sjunga skänker glädje och så har vi roligt och skrattar mycket.
Tunnelbaneåkning blir värre med åren, känns det som, i alla fall för mig, gillar inte stressen där.
Eljest är ett bra uttryck men jag har märkt att det är inte alla som vet vad det betyder.
Boden, då förstår jag att din man känner igen uttrycket.
Det är jobbigt detta med att de säger att man borstar för hårt, svårt att veta hur "hårt" man ska borsta. Tydligen går det bättre om man använder en eltandborste.
Tack detsamma till dig Malin, hoppas att du får en finfin dag. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards