Direktlänk till inlägg 23 juni 2020

Sol och värme.

Av wiolettan - 23 juni 2020 08:09


Vi tog en promenad runt Lötsjön i söndags. Vi vandrade iväg före kl 6 på morgonen för att slippa den värsta värmen.  Jag har lite svårt att gå så långt, än värre blir det då solen lyser stark och klar och därför ser vi till att komma iväg så tidigt som möjligt.


Det är så rogivande att vandra där i tidiga ottan, inte för varmt, det var ingen blåst och alla människor verkade vara hemma och sova, eller hade åkt iväg någonstans. Det var fridfullt.


Vi kunde i lugn och ro njuta av naturen, fåglarna och de blommande växterna.



 



  


 


    

Många vackra rosbuskar i olika färger, såg vi.



 

Humlebo, kan jag tänka mig att detta är.


 

Här har dessa ungar växt till sig och ätit upp sig ordentligt.


 

På andra sidan sjön var det ännu flera av dom. Sjöfåglar finns det många av i Lötsjön. Vitkindade gäss, kanadagäss, gräsänder, svanar och doppingar, för att nämna några.



 

Denna svan har fått en sjöfågel på huvudet. Såg lite roligt ut.


 

Inte en enda människa här heller. Motionsverktygen stod där och bara väntade på att bli använda, men inte av oss, vi gick bara förbi.



   

 Hemma igen kunde vi sitta på balkongen, under markisen och se den Svenska flaggan vaja lite smått för vinden. Det var en lugn skön dag.


Att sitta under markisen känns bra, ingen sol direkt på huvudet, ska ju inte vara så nyttigt. Jag har svårt att tåla solens strålar. Då jag är ute tar jag på mig min hatt.


Trafikpolisen till den kvinnliga bilisten:
"När jag såg er svepa igenom kurvan där borta, sa jag till mig själv:

"65 allra minst".

"Ånej!" protesterade damen, "där har ni fel.

Det är bara i den här omoderna hatten som jag ser så gammal ut".


Var rädda om er och varandra.



 
 
Amisa

Amisa

23 juni 2020 12:12

Tänk vad lite det egentligen behövs för att vi ska få lugn och ro i själen, det räcker med lite vacker naturupplevelse för att vi ska må bra! Och det är alldeles gratis! Varför försöker vi göra livet mer komplicerat än vad det behöver vara?
Den stora svanen såg nästan overklig ut, som en staty!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

23 juni 2020 17:31

Så rätt du har. Naturen, med lugnet, ger en "rokänsla" i kroppen. Både kroppen och själen mår bra av det.
Titta på fåglarna och alla växter, det är njutbart. För mig kändes det också så bra med att det är lugnt och inga människor som stör, med prat och mobiler.
Den stora svanen med sina två ungar, är ett konstverk som är ditsatt i Lötsjön, jättestora är dom.

 
Ingrid

Ingrid

23 juni 2020 15:59

Vilka enormt vackra rosor. Och alla fåglar! Ni upptäcker mycket fint på era tidiga promenader.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

23 juni 2020 17:33

Jag tycker om rosor och det finns så många olika sorter och färger. Verkligen en fröjd för ögat att vara ute och upptäcka naturen.
Morgonstund har guld i mund, sägs det. För mig betyder det mindre med folk och då njuter jag. Kram till dig Ingrid.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

23 juni 2020 18:05

Sådana morgonmänniskor! Önskar att jag oxå kunde vara det. Morgnar ska ju vara speciellt vackra sägs det. Tack för fina bilder!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

23 juni 2020 21:16

Vi tycker om att vara uppe tidigt. Båda är vi morgonpigga och kvällströtta. Vi är olika vi människor och därför känns det extra fint att vi två har samma dygnsrytm.
Morgnar har allt något visst, det tycker jag, plus att hela dagen ligger framför.
Tack Anna-Lena

 
Znogge

Znogge

23 juni 2020 18:11

Så skönt att komma ut tidigt på morgonen innan värmen blivit för tryckande. Ingen trängsel heller så många fördelar. Vilka vackra bilder du bjuder på dessutom. Tack dessutom för ett gott skratt där på slutet :D

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

23 juni 2020 21:18

Jag håller med dig helt. Vi har det rätt så varmt här nu och varmare ska det bli. Blir det för hett så får jag stanna inomhus, tråkigt men sant.
På vardagar kan det vara flera som är ute och joggar eller promenerar, tidigt på morgonen.
Tack så mycket Znogge.
Detsamma till dig. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

23 juni 2020 23:05

mysigt, fast jag sover gärna den tiden, promenerar hellre på kvällen.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

24 juni 2020 10:35

Det är många som tycker att våra tider inte är något att eftertrakta. Är det svalt på kvällen, så går det ju lika bra.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

24 juni 2020 11:55

Hej Wiolettan!
Duktiga ni är som går ut så tidigt! Förstår att det är svalt och skönt. Otroligt fina bilder!
Här hemma gör jag som spanjorerna, drar ner persiennerna tills kvällen då det blir svalare nu när det ska vara 30 och mer. Kl är 12 och jag har svalt inne men satte på golvfläkten för att få lite cirkulation. Mörkt inne så lampa på. Men vill inte ha så varmt inne så det får gå. Myggbett i går på foten :-)...sved bra,
den satta sen på väggen ovanför sängen och väntade...kanske dom sticker flera ggr här också? Flugsmälla på och Alsolsprit på foten sen var det bra ...
Kramar P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

24 juni 2020 16:36

Hej Preciosa!
Rena rama självbevarelsedriften, så kan jag tänka ibland. Att vi vandrar ut tidiga mornar beror på att vi båda är morgonmänniskor, men framför allt, det är så mycket svalare på morgonkvisten.
Ja, det är ett bra knep, ner med persiennerna så blir det svalare, värmen kommer inte in lika fort. Visserligen blir det kanske lite skumt, men det är bra så mycket bättre än 30 graders värme inomhus.
Fint att du har det svalt inne, hoppas att det håller i sig.
Myggbett här också, men ojdå, de verkar älska dig väldigt mycket, de små liven.
Men, du vet hur du ska bekämpa dom, ser jag.
Kram!

 
Lena i Wales

Lena i Wales

24 juni 2020 12:30

Vilken fin promenad och bra tid på dagen ni valde.
Fina fåglar och rosor, ögonfröjd.
Njut av en härlig balkong i fint väder!

http://leniawales.wordpress.com

wiolettan

24 juni 2020 16:38

Den bästa tiden, helt klart, lagom med värme och lugnt och stilla.
Det finns mycket vackert att titta på runt Lötsjön, ett riktigt fint naturområde.
Tack så mycket. Du får njuta du också i din trädgård med de vackra blommorna.

 
Skogsälvan

Skogsälvan

24 juni 2020 15:09

Vilka fina bilder. Härlig promenad också. Själv har jag varit vid den magiska sjön idag.
Kram

http://skogsalvan.bloggplatsen.se

wiolettan

24 juni 2020 16:40

Tack så mycket. Den var skön och jag är så tacksam att jag kan komma ut och gå i friska luften, det tar tid, men då får det göra så.
Magiska sjön, låter helt underbart, måste kolla. Kram!

 
Ditte

Ditte

24 juni 2020 17:07

Vilken fin runda ni kom ut på- Tack för den och för de vackra bilderna. Och perfekt att gå ut så tidigt. Tror jag ska ställa klockan i morgon och också gå ut så tidigt.
Jag behandlar mitt ansikte nu. Ja just nu paus, men det ser ut som en sårig fotboll, så jag vill inte träffa på någon. Och när det är varmt kan jag inte gå för om jag svettas svider det så.
Under markisen, i skuggan, sitter jag också.Ibland också med en fläkt som svalkar ansiktet.
Tack för din historia. Jag fick ett gott skratt.
Kramar och tankar till dig.

http://https://dittemitti.se

wiolettan

24 juni 2020 21:30

Det var trevligt att se hur det växer och hur det händer saker där vid Lötsjön. Ibland mer och ibland mindre. Har jag inte gått där på ett bra tag, så märks det ju stor skillnad och årstiderna gör ju sitt till.
Den skarpa solens strålar på dagarna nu, är inte så nyttig för känslig hud, så jag aktar mig noga, plus att det är mycket lättare att gå då det är svalare i luften.
"Sårig fotboll", oj det låter ont. Förstår att det är besvärligt för dig just nu och kanske det inte är så bra då solen lyser skarpt heller, men, jag brukar försöka att ta en hatt på mig, lite skydd i alla fall.
Hoppas att det snart blir bättre för dig så att du slipper ha det så besvärligt.
Fläkt, då känns det som om det blir lite svalare.
Det är gott att få skratta.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
Augusta

Augusta

25 juni 2020 11:56

Men sá fint kring Lötsjön tidig morgon. Rosorna i alla färger var verkligen fina. Utegym, det visste inte jag. Sundbyberg är en bra kommun. Kanadagäss kommer jag ihág kommande gáende dá jag sist var där för nágra ár sedan.
Ha det skönt i varma vädret och balkong, du och mysingen.
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

26 juni 2020 09:40

Det är lugnt och skönt innan alla motionärer kommer och springer. Sjöfåglarna sitter och gör morgontvagning och det är så rofyllt.
Utegymmet har de satt upp för inte alls så länge sedan och det brukar vara välbesökt andra tider på dygnet, än morgontider.
Nu har det blivit otroligt mycket med Kanadagäss, de smutsar ner något så otroligt.
Tack detsamma Augusta.
Vi satte oss en stund på balkongen i morse, efter morgonpromenad och före frukost. Kram!

 
wiper

wiper

25 juni 2020 12:40

Luften är dessutom lite för stillastående i denna värmen. Vi hade 31 grader i går eftermiddag. Vilken härlig promenad ni båda fick. Kul bild med svanen. Vi skall också försöka komma ut tidigt innan det är för varmt.

Utegymmen gapar tomma som du säger och ingen orkar med att träna nu. Skönt att ni har en markis. Vilken rolig historia längst ner ;)

Ha en fin dag
Hälsning Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

26 juni 2020 09:43

Håller med dig, det är knappt att det fläktar något, eftersom det verkar vara mest vindstilla. I och för sig bra, med tanke på de skogsbränder som rasar. Har hört om flera.
I morse gick vi ut före halv sex, men inte till Lötsjön och bara en kortare stadsvandring. Kändes efter igår.
Markisten, helt underbart i detta varma väder.
Tack och detsamma till dig Malin.

 
Primrose

Primrose

25 juni 2020 16:35

Vilken härlig promenad, smart att vara uppe tidigt och gå runt Lötsjön, mycket vackert är det där!
Många fåglar och dit kom vår vildand Kalle som vi räddat ,-))
Fina blommor, nu är det härligt, lite väl varmt är det.
Fin härlig balkong.
Vilket härligt utegym! Vi har dåligt med det här.
Jättefin skön dag ni hade.
Ha det fortsatt jättefint Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

26 juni 2020 09:46

Det är skönt. Vi var uppe tidigt i morse också men jag orkade inte gå så långt då, en kortare liten vända fick räcka.
Ja, just det, kommer ihåg att du berättade om vildanden som ni räddade. Bra och fint gjort.
Värmen är för mig också i hetaste laget. 18-20 grader, då är det lättare att promenera.
Vi har sett, förut, många som har använt detta gym, så det är tydligen bra.
Tack detsamma Primrose. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards