Direktlänk till inlägg 5 september 2020

Körkortsproblem.

Av wiolettan - 5 september 2020 09:14


Från början av juni fick jag ett brev ifrån Transportstyrelsen som ville tala om att mitt körkort snart går ut.


Det var ju inte den lämpligaste tidpunkten, om jag uttrycker mig milt.


Hur då undrar ni säkert, eller kanske.


Jo, jag har inte varit till en frisörska sedan i november 2019 och jag brukar gå varannan eller var tredje månad. Så jag är så långhårig och det är jag inte i vanliga fall. Mitt hår är så långt att jag måste ha hästsvans och jag brukar, för det mesta ha lugg också.


Då tänkte jag så här. Jag kan inte gå till en fotograf och ta en bild med mig i hästsvans, för det är inte riktigt mig. Utan jag bad mysingen ta en bild, hemma här efter det att jag hade gjort mig så fin i håret som möjligt. Hade lagt upp det, lite självfall och så slapp jag gå ut i blåsten.

Mysingen knäppte, vi sände in ansökan med den nytagna bilden av mig och hoppades på det bästa. Men ack, denna gång räckte det inte att bara hoppas.


Tror ni att jag blev godkänd? Nix. Bilden var för mörk och suddig och bakgrunden var det också fel på.

Nu var goda råd dyra, som ordspråket säger. Visserligen har jag ett europeiskt identitetskort, men det kan jag ju inte "köra" bil på.


Efter mycket dividerande, tänkande och ett antal veckor så försökte jag "ansa till mig" så gott det gick och mysingen tog på sig ett fotografiskt manér och med kameran i högsta hugg så blev det en ny bild på en gammal gumma. Men, jag sände in fotot och kan ni tänka er. Efter ett tag så kom mitt nya körkort. Hurra!


Jaha, vill ni se en bild nu då? Nehej, då slipper ni det, denna gång. En liten barnhistoria istället.



Lärarinnan förhörde klassen på biblisk historia och Olle kunde sin läxa mycket dåligt. Fröken frågade om han inte trots allt kunde återge något bibelcitat.


Olle suckade besvärat och sade till sist:
"Judas gick bort och hängde sig".


"Bra" sa fröken. "Kan du något mer"?

"Gå du och gör sammaledes".


Ja, se barnen, de små liven.


 

En kopp morgonvarmt hjärtkaffe. Var så god!



 
 
Ingrid

Ingrid

5 september 2020 10:23

Grattis till de nya körkortet! Du är nog inte ensam om att ha coronafrisyr. Jag är också i stort behov av klippning.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

6 september 2020 08:46

Tack Ingrid!
Skulle inte tro det. Känns lite vågat att gå till frisörskan i dessa tider. Känner mig inte bekväm i detta långa hår, men det går.
Tack och detsamma till dig. Kram

 
Znogge

Znogge

5 september 2020 12:28

Jag måste också förnya mitt men jag satsar på att ta en bild hos fotoaffären i lilla grannhålan. Dock måste jag klippa mig före...

Kram och god lördag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

6 september 2020 08:48

Det var det jag tänkte också, men det fungerade inte att gå dit och tro att det skulle bli någon bra bild. Vågar inte gå till någon frisör ännu. Tack. Kram.

 
Anki

Anki

5 september 2020 14:13

Så bra att den andra bilden godkändes och att du nu fått ett nytt körkort. Grattis!
Ha en fin helg!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

6 september 2020 08:50

Det var toppen. Vet inte vad jag annars skulle ha valt för alternativ. Vi i riskgruppen och över sjuttio ska ju hålla oss ifrån andra personer så mycket som det går.
Tack snälla Anki. Hoppas att du också får en fin helg. Kram!

 
Ditte

Ditte

5 september 2020 18:25

Så bra att du inte "kastade in handsken" vid första nedrerlaget. Envishet kan absolut löna sig. Och det gjorde det. Grattis! Bra jobbat.
Önskar dig en fin helg.
Stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

6 september 2020 08:52

Ja, det kändes allt frestande att strunta i alltihop, men jag tänkte att jag skulle ge dom på transportstyrelsen en chans till och de tog den.
Tack så mycket Ditte.
Trevlig helg och kram till dig.

 
geddfish

geddfish

5 september 2020 20:54

Bra jobbat, tummen upp!
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

6 september 2020 08:53

Tack Gerd. Det gäller att vara lite envis ibland och nu denna gång hade jag allt lite tur att bilden gick igenom nålsögat.
Kram.

 
Primrose

Primrose

6 september 2020 03:21

Bra att du fick ditt körkort ,-)
Det var ju inte bästa tidpunkten, nu i coronatider.
Bra att det fungerade, ,-)
Fint hjärta i koppen ,-)
HA det jättefint
KRAM PRImrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

6 september 2020 08:56

Det är bra att ha ett körkort, vet aldrig när det kan behövas.
Nej, det var inte den bästa tiden, nu då vi i riskgrupper ska vara ifrån alla andra i möjligaste mån.
Jag blev lättad då jag äntligen fick mitt körkort godkänt.
Märkligt att det blev ett hjärta i kaffekoppen.
Tack och kram till dig.

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

6 september 2020 11:05

Körkort med en bild man är nöjd med har jag nog aldrig haft. Jag brukar se hemsk ut.
Skönt att du fått det ordnat i alla fall.
Bra att ha som legitimation och när man kör, inte för att man kör bättre för att man har ett nytt körkort, även om polisen kanske tycker det.
Skön söndag!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

6 september 2020 17:21

Där slog du huvudet på spiken, som man säger. Jag känner likadant, men just denna gång var jag så nöjd över, att överhuvudtaget bli godkänd, då det gällde bilden, så hur jag såg ut fick bli en underordnad sak.
Bra att det gick för ibland behövs det.
Om polisen har du rätt och vi ska försöka att göra dom nöjda så gott det går.
Detsamma till dig, tack.

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

6 september 2020 11:19

jo, så kan det bli... dessa tider, fast ingen som tittar på körkottet ändå :)

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

6 september 2020 17:22

Inte var det trevligt, men nu har jag mitt nya körkort och hoppas att jag slipper att visa det för polisen.

 
Biggeros

Biggeros

6 september 2020 13:01

Jag har nog aldrig blivit nöjd med varken pass och körkortsfotografiet. Skönt att myndigheterna godkände körkortet. Älskar barnhistorian i dessa dystra tider.
Ha det gott!!
Kram

http://Biggeros.blogg.se

wiolettan

6 september 2020 17:25

Det känns lite uppstyltat och med fotografiet till passet är det ännu värre. Jag bär alltid glasögon, utom då jag sover, men då jag tar passfoto så får jag inte ha glasögonen på mig, knäppt, tycker jag att det är, blir ju liksom inte jag på bilden då.
Tack, och ha det bra du med. Kram

 
Gunnel

Gunnel

6 september 2020 14:47

Jag undrar varför man nästan alltid blir missnöjd med pass och körkortsbilder. Det spelar ingen roll om jag går till en fotograf. Det viktigaste är klart att det blir godkänt. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

6 september 2020 17:27

Jag tror att det är för att det blir en sådan närbild och man spänner sig lite, så bilden blir liksom inte "lös och ledig".

Ja, du må tro att jag utstötte ett glädjeskri då jag öppnade brevet och såg att det var godkänt. Kram!

 
Tove Olberg

Tove Olberg

7 september 2020 08:17

Ja, du jag drar på munnen - och jag skrattar till och med då jag läser dina rader, inte åt dig, men med för du har ju humor som är skön! Jag ser för mig både hästsvans och fotograferingen. Och du stort lycka till med nya körkortet. Hjärtligt gott kaffe, tack så mycket. Naturligvis har jag minnen från id-kort på jobb, korkortkorts och passkort. Ingen av de är egentligen jag.Dessutom utan glasögon!
Bästa måndagen ja, hela veckan om vi inte skrivs!
Kram

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

7 september 2020 09:06

Så trevligt att jag kan glädja någon, lite grann så där, det känns fint. Tack!
Jag tror att om jag inte hade humor med i bagaget, så skulle livet bli mycket tråkigare och jobbigare. Humor lättar upp, att se något ifrån den humoristiska sidan gör att det är lättare att ta besvärligeter också.
Vi hade minsann kul också då vi höll på där med att försöka att få mig att se ut som den jag är, vilket är mycket svårt. Eftersom jag är 27 år inombords och 79 i verkliga livet. Men, åldern är en siffra sägs det, eller två då i mitt fall.
Väl bekomme, som vi säger i Ångermanland, gott med kaffe ibland.
Detta med att ta passfoto och inte glasögonen ska vara med, tycker jag är absurt, det blir ju inte riktigt likt, då heller kanske jag ska tillägga.
Tack, detsamma till dig, Tove. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

7 september 2020 10:12

Hej Wiolettan!
Ja man vill ju ha sitt körkort...visserligen vet jag inte om jag kan köra nu...många år sen men rätt som det är kanske man måste.
Jag tog ett kort jag redan hade sist...ser lite väl ung ut på det hahaha...Pass får man inte ha glasögon på sig nu...milde tid som det blev :-)Fast vad gör det...
Jag stod inte ut med längden på håret så min J klippte rakt av...
Får duga, blev lite kort...Färgade själv sen så nu orkar jag se mig i spegeln igen :)Ja vad gör man inte i dessa tider!
Kram P♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

8 september 2020 07:12

Hej Preciosa.
Så är det ju, är också en bra identitets handling som vi kan behöva titt som tätt.
Detta med bilkörning sitter i ryggmärgen, tror jag. Har man hållit uppe ett bra tag så behövs det kanske lite träning först, men sen går det fint som vanligt.
Det var ju också en grej. Att jag inte tänkte på det, jo jag tänkte nog också lite i dom banorna, men ville ändå inte.
Det var likadant då jag skulle ta passfoto för några år sedan, inga glasögon, dom fick jag ta av mig. Märkligt.
Skönt att ha någon nära som kan klippa till lockarna ibland. Färgat håret har jag aldrig gjort, kanske skulle prova.
Jag tror säkert att du blev så fin så. Kan ju vara en fördel att våga titta i spegeln. Kram.

 
wiper

wiper

7 september 2020 14:29

Nu blev jag påmind att kolla mitt körkort också. Det går ut sommaren 2021 så jag måste snart fixa nytt också. Jag har väntat också i det längsta för att klippa mig och det blir inte så ofta som förut. Sist kunde jag ha hästsvans ;)

Vilken rysare innan du fick ditt nya körkort. Grattis till nya körkortet. Du är förföljd av hjärtan och det är inte nåt negativt utan tvärtom

Ha en skön måndag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

8 september 2020 07:16

Då får du en påminnelse nästa år, kanske i maj eller juni.
Jag har blivit så van nu att ha hästsvans så jag kanske fortsätter. Nej, jag ska ha lite hår som hänger ner vid öronen, passar jag bäst i, tror jag.

Tack Malin. Ja, det var allt bra spännande några veckor där. Är så glad att dom godkände det till slut.

Tack Malin. Kram!

 
Skogsälvan

Skogsälvan

8 september 2020 08:22

Såg att någon skrivit coronafrisyr i en kommentar. Vilket passande ord i dessa tider. Själv har jag en vildvuxen sådan :)
Fint att det löste sig med bilden och körkortet.
Ha en fin dag
Kram

http://skogsalvan.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

9 september 2020 09:31

Ja, det kanske är många, som likt mig, inte gärna går till en frisör i dessa pandemitider. Bäst att vara försiktig och kanske det går till överdrift, men då har jag i alla fall gjort vad jag kan, för att inte bli smittad.
Du må tro att jag blev lycklig då körkortet kom. I vanliga fall skulle jag väl ha ojat mig över att det såg så bedrövligt ut, men nu var jag bara tacksam att det gick bra.
Tack, detsamma till dig. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards