Direktlänk till inlägg 9 september 2020

Har jag gjort bort mig nu igen?

Av wiolettan - 9 september 2020 08:51


Jaa, det har jag, med råge.


Så jag skäms, ”skämskudde” räcker inte till. Begriper inte hur det kan bli så blockerat i mitt huvud, eller hur det kan låsa sig så enormt i tankehjärnan.  Nära att jag slängde telefonen all världens väg, men jag nöjde mig med att slänga på luren, inte bara en gång, utan fem gånger.


Orkar ni höra historien? Om inte går det bra att sluta läsa här, men jag fortsätter för jag måste få skriva av mig frustrationen. Igår hände följande.


Då jag skulle gå in på min bank på datorn så kom det ett meddelande att jag skulle skriva in koden ifrån SMS:et som skulle komma på min mobil. Förut har jag bara använt engångskoder som jag har fått mig tillskickat via banken, sedan har jag kunnat betala räkningar och så vidare, enkelt och bra.


Detta nya med SMS gillade jag inte. Jag har ju nyligen köpt en ny mobil och har då ett annat nummer som inte var noterat i banken. Gick in med min kod till banken och försökte ändra mobilnumret, men se det gick inte. Det stod att jag måste ringa banken.


Tog telefonen, slog bankens nummer och en automatisk röst bad mig välja olika alternativ. Jag försökte, sedan slängde jag på luren.


Kände att det började ”krulla sig” på hela kroppen. Nog för att jag i flera dagar har dragits med småfeber, men nu blev jag varm, vill jag lova.


Tog ny sats. Välj 1 om du vill… 2 om du vill… 3 om du vill… 4 om du vill. Visst ville jag men jag blev helt konfys. På med luren igen.


Min hjälpare i svåra situationer kom till undsättning. Mysingen tog och ringde upp banken. Fick tala med en person som bad att få tala med mig, eftersom det var jag som skulle ändra telefonnumret. Tjejen frågade om min man hade knappat in min kod då han ringde upp och ja, det hade han. Det gick inte för sig, nu måste jag byta kod. Det ska väl gå bra, tänkte jag, men ack vad jag bedrog mig. Tjejen sa hur det hela skulle gå till och sa att det skulle komma en automatisk frågeställare och jag skulle bara knappa in svaren.


Den automatiska rösten bad mig välja, Tryck 1 om du vill, tryck 2 om du vill och så vidare. Tydligen tryckte jag fel, jag har ju inget mobilt bankid, som jag tryckte på, utan jag har ett vanligt bankid. På med luren och sa till min mysing att jag måste lugna ner mig, tar detta i morgon. Men se det gick inte alls det.


Det ringde på telefonen, tjejen sa att det blev fel och ville att jag skulle börja om med att följa den automatiska rösten. Samma procedur och jag klantade mig tydligen, slängde på luren och hoppades på det bästa. Men, det hjälpte inte att hoppas. Strax ringde tjejen igen. ”Det blev visst något fel”, jodå jag vet.


En gång till. Denna gång kom jag i alla fall till steg 4. Hade knappat in personnr, alla 12 siffrorna, min kod och skulle byta kod. Skrev in en ny kod och skulle upprepa den och i min nervositet skrev jag fel på en siffra, vad jag kan förstå. På med luren och pling så ringde tjejen igen.


”Kan jag inte få göra detta någon annan dag, någon annan gång, inte nu då jag har feber och mår dåligt”? Nej, nu måste detta bli klart och det var jag och ingen annan som skulle fixa det. Vid det här laget så grät jag. Helt slut. Hon hörde det, men var lika omänsklig. Detta skulle ordnas.


Visst, det gjorde ju det, till slut. Efter att allt var klart så frågade tjejen.


”Vad använder du vår bank till”? Ja, det kan man ju fråga sig. Jag får in min pension där, har mitt bankomatkort där, betalar alla räkningar, som hyra, el. bredband och så vidare där, och, har mitt sparande där.


Kanske ska jag byta bank, men det blir väl samma sak. Vill du …tryck 1, vill du…tryck 2, vill du tryck 3… vill du… tryck 4. Vill du byta bank, tryck 10.



 



 





 
 
Göran

Göran

9 september 2020 10:12

Tack för underhållande läsning. Känner igen mig en del. "Men du behåller din plats i kön". Redan där pumpar adrenalinet igång i mig.
Min farfar hade ett talesätt han använde då han inte förstod sig på sin tids moderna teknik.
Han sa; "Tacka vet jag järnspett dom krånglar tamigfan aldrig!"

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

9 september 2020 16:54

Tack själv för att du orkade läsa.
Jag tycker att det var mycket enklare förr och roligare. En "riktig" människa att prata med och utan alla dessa knappa hit och dit. Ibland är det svårt att fatta. "Behåller din plats i kön" och "tack för att du väntar", återkommer ju ofta i kontakt med myndigheter, förutom allt knappande.
Din farfar hade rätt, redigare tag då.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

9 september 2020 10:16

Låter ganska omänskligt! Jag blir riktigt förbaskad när jag läser din text. Tjejen kunde ju varit mer tillmötesgående, eller låtit Mysingen hjälpa till. Otroligt arggörande. Hoppas att du mår bra idag! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

9 september 2020 16:59

Ja, jag kände mig liten och dum. Är ju inte direkt ovan vid att tala i telefon, med det jobb som jag ha haft en stor del av livet, men detta "knappande" tycker jag inte om.
Hon kunde ha varit lite vänligare och mänskligare, enligt min smak, men, vi är ju olika.
Tack, det går fram. Kram!

 
geddfish

geddfish

9 september 2020 12:30

Nä, fy! Jag hade blivit galen! Inget trevligt bemötande där och detta med tryck hit tryck dit, värsta jag vet.
I mitt huvud kommer alltid misstänksamheten också. Lurendrejerier?
Nu gick det ju bra för dig, men suck, säger jag, det var jobbigt.
Önskar dig en lugn dag, varm kram

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

9 september 2020 17:03

Så du skulle ha känt likadant, Gerd? Det känns lite lättare att höra det eftersom jag vet vad du har haft för jobb i ditt liv, med mänskliga kontakter. Det är viktigt hur man bemöter folk, tycker jag, helst då man har ett serviceyrke. Så på det, detta tryckande.
Visst, det finns mycket så´nt i vår tillvaro, bara försöka att klara sig.
Ja, jag var så glad då det var över.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

9 september 2020 12:55

Hej Wiolettan!
Förstår dig fullkomligt! Jobbigt med alla knapptryckningar...sen alla siffror och koder...Jag skriver numera på bankens hemsida om jag vill nåt så får dom höra av sig. Länge sen jag ville nåt hahaha...Hopplöst byta mobil också...Ja så får vi ha det, gäller att inte bli upprörd i vår ålder :-)
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

9 september 2020 17:08

Hej Preciosa!
Bra, det känns bättre då. Nu har vi ju mycket koder att hålla reda på, men detta var lite över min gräns, denna dag, på något sätt. Rösten, noll engagemang och så detta tryckande.
Joo, man kan skriva, men för att ändra en kod hos banken, var det nödvändigt att det var per telefon och de spelade in samtalet också. Tänk så roligt dom skulle ha haft det sedan då de lyssnade i efterhand.
Håller med dig. Ny mobil, tar ett tag att lära sig, men det har gått bra.
Helt rätt Preciosa, vi i vår ålder får hålla oss lugna. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

9 september 2020 13:12

knasigt om mannen inte får knappa in din kod... vi har gemensamma konton, och nu fixade maken så att jag kan fortsätta göra bådas bankärenden (min mor har också fixat så att hennes make kan fixa hennes bankärenden hemma vid datorn)

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

9 september 2020 17:11

Det går kanske att skriva någon fullmakt eller liknande. Jag hade det så med min förra man att jag kunde ta ut på hans konto.
Vi kanske ska titta över detta. Någon kan ju bli så dålig och inte klara av bankärenden, då är det bra att det är ordnat.

 
Ingrid

Ingrid

9 september 2020 15:42

Stackars dig Wiolettan! Så dumt det blev och nog kan man bli vansinnig på alla de där valen man ska göra så fort man ringer till något företag. Jag förstår mer än väl att du var gråtfärdig innan allt var klart.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

9 september 2020 17:14

Då tyckte jag mycket synd om mig själv, men nu har det lättat.
Det var ju en del val som hon sa som jag inte begrep innebörden av. Jag har ju Bankid, men inte mobilt, som exempel.
Det var skönt att det gick bra till sist, men jag kände mig dum.
Så det brast och tårarna kom. Är kanske inte så tuff som jag verkar. Kram till dig Ingrid.

 
Znogge

Znogge

9 september 2020 20:28

Vilken jobbig situation och jag förstår om du blev stressad. Tjejen du pratade med visade knappast något prov på vänlighet eller förståelse. Jag föreslår att ni ser över det hela för det låter ju orimligt att ha det så här om någon av er skulle bli sjuka. Nu vet jag inte vilken bank ni har men det påminner om hur otjänstvilliga Swedbank varit när det gällt min svärmor...

Släpp det här nu är mitt råd!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

9 september 2020 21:23

Ja, situationen blev jobbig för mig, denna gång. Tjejen var lite speciell och brydde sig inte om att jag blev stressad och gjorde fel, hon skulle bums se till att koden byttes så att inte min man skulle kunna komma åt mina pengar, kan jag kanske tänka mig att det var.
Vi får nog göra så, kolla upp. Som på apoteket kan vi hämta ut varandras mediciner genom att visa legitimation. Det är inskrivet där.
Det var inte Swedbank denna gång.
Tack för rådet Znogge, jag ska följa det. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

9 september 2020 22:36

Kan helt klart förstå både din uppgivenhet, sorgsenhet och ilska. Och så trist bemötande från den här tjejen på banken.Ingen service eller hjälpsamhet alls. Om Mysingen och du orkar så skulle ni skriva ett mejl till någon ansvarig på banken eller kanske gå in, beställa tid, för att ta upp detta. Tänkte också som Znogge att om någon av er blir sjuk måste man ju kunna få hjälp-
Känner igen mig från i höstas när jag i Spanien skulle ordna med vårt konto. Men till sist hamnade jag hos en vänlig skäl i Madrid som kunde systematiskt lotsa mig. Från bankkontoret i Torrevieja, där bytt konto, fick vi ingen hjälp alls och hade inte ens en kod så vi kunde kolla vårt saldo. Tror jag satt i telefonen i 60 minuter innan det var klart. Vi bytte till ett konto som bara koster 3 euro i månaden och det vi hade kostade 10 euro/månad. Och detta bara för att vi har pengar där. Vi har inte ens ett spanskt betal/kontokort. Så tre euro tyckte vi var rimligt. Men då ingen hjälp alls när vi öppnat ett nytt konto. Ingick inte i detta billiga konto.
Så alltså stor igenkänning här.
Många tankar och stor kram.

http://https://dittemitti.se

wiolettan

10 september 2020 09:30

Jag kände mig som jag inte klarade av någonting alls, med alla dessa val och ord som hör ihop med den moderna, nya tekniken. Jag har inga appar på min mobil, den är en enkel telefon som jag kan ringa på, bra så för mig.
Kan tänka mig att tjejen ifråga var van vid att förklara och förklara i all oändlighet, det lät nästan så. Monoton uppgiven stämma. Kanske var hon trött och slut. Eller tyckte att jag var "dummare än tåget" och inte kunde se "utanför boxen", det gamla vanliga alltså.
Vi måste kanske ordna något för framtiden så att vi kan ordna varandras bankkonton, eller han mitt i alla fall. Vi har ju skilda ekonomier och delar på utgifterna, utom de privata.
Vi får ta oss en funderare.

Så skönt att du hamnade hos en snäll person och kunde klara av byte av konto.
Du som är så berest och van att ordna saker och ting, jag tänker på de jobb som du har haft och har, så känns det lite bättre då även du tyckte att det var lite tufft. Men det är klart, det var ju i Spanien, kanske inte går att jämföra. Måste vara bra mycket svårare där, kan jag tänka mig.
Innan 60 minuter hade gått till ända så hade nog telefonen hamnat på golvet, om det hade gällt mig.
Tack snälla Ditte. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

10 september 2020 08:24

Vilken otur du hade som träffade på en så snorkig person. De som arbetar på banken är till för att hjälpa sina kunder. Det måste hon has missuppfattat helt. Jag hade skrivit och klagat, för risken är annars att andra också råkar ut för den här oproffsiga personen. Tur att det ändå ordnade sig till sist. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

10 september 2020 09:36

Hon på banken kanske inte hade träffat på en sådan korkad person som inte begrep något alls, så tålamodet tröt. Nej, förresten, hon hade samma röst genom hela telefontiden och genom alla fem samtalen. Märkligt, om jag tänker efter. Var hon kanske också en robot? Nej, hon svarade då jag frågade.
Jag kommer knappast att skriva och klaga, vill bara lämna detta bakom mig. Telefonsamtalen spelades in så uppträdde hon oproffsigt i "bankens ögon" så gör de säkert något åt det. Annars var det mig det var fel på.
Ja du Gunnel, skönt att det ordnade sig till slut. Kram!

 
Anki

Anki

10 september 2020 09:16

Du behöver verkligen inte känna att du gjort bort dig! Den som gjorde bort sig var i mina ögon, den mycket ohjälpsamma kvinnan på banken! Ingen förståelse och empati alls! Bra att det ordnade sig och hoppas du mår bättre idag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

10 september 2020 09:40

Jag tror inte att jag kan se det så, i alla fall inte ännu, men kanske lite längre ifrån, med mera distans.
Det är ju så också att jag inte är van vid detta, alla brukar vara så trevliga, nja kanske inte alla, men i alla fall så att man inte behöver känna sig så totalt nedklassad, då jag inte begrep och bara gjorde fel knapptryckningar.
Ja, det var skönt, jag var så glad och lättad då det var över, efter några timmar i alla fall.
Tack Anki. Kram!

 
Tove Olberg

Tove Olberg

10 september 2020 09:43

Oj, så skönt att den dagen är över. Känn dig med alla rätt inte bortgjord! Inte alls! Men jag förstår känslan så väl. Inte all personal är lämpliga kundbemötare. Då finner en sig i underställning, det sämsta som kan ske. Alla goda tankar till dig!
Varm kram med sträck på dig inslag :-) Vi är människor!

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

10 september 2020 09:56

Du känner som jag gör, härligt, för det är skönt, nu ny dag och jag kan gå vidare, i galenskaperna, som det heter. Nej, jag ska försöka att hålla mig på mattan och inte slänga på luren så där okontrollerat.
Usch för den nya moderna tekniken. Jag är inte intresserad av den, det är det som är felet. Min mysing är det och han lär sig allt nytt på ett litet kick.
Om jag ska vara ärlig så gjorde nog inte tjejen på banken något fel, det var säkert mig det var fel på, men som sagt, jag går vidare och hoppas att jag har lärt mig något av det hela. Självdisciplin och att inte hetsa upp mig så fort, till exempel.

Tack snälla Tove, jag suger åt mig. Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

10 september 2020 15:08

Oh, fy vad jobbigt. Vet inte om jag skulle haft ditt tålamod. Varför ska det var så jobbigt med all teknik? För ungdomar är det nog lättare, men jag klarar inte av allt detta längre. Men ibland måste det ju bara göras, tyvärr.
Sköt om er!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

12 september 2020 09:52

Just då var det mycket jobbigt. Det var inte rätt dag för mig, tydligen, att försöka skärpa mig och klara detta.
Den nya tekniken verkar så enkel då ungdomarna håller på och mixar med datorer och mobiler, men då jag ska göra något så blir det ibland bara galet, plus en helt ny vokabulär.
Tack och var rädda om er också.

 
Primrose

Primrose

10 september 2020 19:12

Förstår dig ,-)
vilken dag, men jag tycker inte om att du måste fortsätta, tycker du kunde ha fått gjort det en annan dag.
Allt tryckandes kan bli för mycket, och börjar det fel så är det jobbigt!
Jag tror jag sagt att det var jag fast det var min man som gjort det!
Tycker synd om dig, som grät! det är inte lätt och mår man inte bra då snurrar det!
Det är mänskligt!
En jättestor KRAM till dig!
Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

12 september 2020 09:57

Det var precis vad jag också tyckte. Jag kunde ju ha fått göra denna ändring en annan dag. Men, det var en omöjlighet.
Vet inte varför det blev så galet, men tydligen så klarade jag inte av detta med så många olika val och en annan vokabulär då det gällde tryckalternativen.
Tänk, om jag hade gjort det. "Nej det var jag som tryckte in koden", då hade jag inte behövt hålla på så där, byta kod och tjafsa.
Tack Primrose, då är jag kanske mänsklig trots allt strul. Tack, detsamma till dig.

 
wiper

wiper

11 september 2020 14:06

Känner verkligen igen mig i detta och håller på att bli galen till och från. Det har blivit så komplicerat och jobbigt så man orkar snart inte. Det var verkligen en rysare du fick vara med om. Tänk att det funnits en tid så man ringde till myndigheter och dom svarade direkt och man fick delge sitt ärende och sen var det klart. Nu kan det vara kö på 45 minuter och mer.

Jag blev själv snurrig i dag då jag skulle till banken för en ny dosa och det du upplevde var 10 gånger värre.

Sköt om dig
Stor varm kram
från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

12 september 2020 10:04

Det är märkligt hur det har blivit de senaste åren. Andra ord för saker och ting, en hel del på engelska och så detta tryckande, nej det är inte trevligt. Den nya och unga generationen växer ju upp med detta och har då inga svårigheter som jag har, tydligen.
Den tiden skulle vi vilja ha tillbaka, lyfta luren och få prata med någon som svarar på ens frågor och ordnar till det man vill ha gjort.
"Du behåller din plats i kön". "Du är nu som nummer 15, tack för att du väntar".
Ja jag säger då det, hur det har blivit.
Skönt att det gick bra för dig att få en ny dosa.
Man blir så glad då det inte strular utan fungerar utan problem.
Tack detsamma Malin. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards