Direktlänk till inlägg 21 september 2020

Morgonrundan.

Av wiolettan - 21 september 2020 09:08



Jag är så glad då jag kan komma ut på en lite längre promenad. Nja, längre och längre, men inte bara runt kvarteret.


Som nu igår, vi kunde ta en promenad till Lötsjön.

Eftersom det var söndag, så fanns det inte många som var ute i den tidiga ottan, som vi var.


Vi gick ner Tulegatan och slängde lite plast och annat skräp vid återvinningsstationen vid Ängskolan. Det var, skräpigt där, men våra sopor fick plats. Vissa orkar nämligen inte plocka in i respektive container, utan det ligger påsar fyllda här och var runt där. Oskick.



 

Vi kom ner till Dimslöjan där det håller på att färdigställas nya lägenheter.


  

   

Så här såg det ut för flera månader sedan.




 

Ännu längre tillbaka såg det ut så här. Så de har rivit garaget, bilverkstaden och så vidare. Det höga och långa fastighetshuset står kvar, men är numera rätt så inklämd. De nedre våningarna i det huset har inte längre någon utsikt.



 

 Vid Golfängarna låg dimman så fint över gräsmattorna.


   

Även på Lötsjön. Änderna såg ut att trivas i alla fall.



   

Det har ju blåst rätt så hårt här hos oss och det såg vi verkan av. Bland annat detta träd, uppdragen med roten och ramlat i vattnet.



   

Dom här har rötterna ”spridda” ovan jord. Tror att det beror på att sjöfåglarna äter upp allt gräs så rötterna på trädet kommer fram.


   

Rådjuren stod som vanligt. Väntar kanske på att det ska bli mörkt så de får lysa upp så vackert som de brukar.



   

Dessa två gräsänder höll på med sina morgonrutiner.



   

Han är nog klar.



 

Morgonsolen började att komma upp och lyste så fint över vattnet och fontänen.



   

Rondellen vid Tulegatan har fortfarande en mängd blommor.


Nu ska vi iväg på en liten biltur.

Var rädda om er och varandra.







 
 
Amisa

Amisa

21 september 2020 10:41

Det var väldigt fint med morgonljuset och dimmorna över den lilla sjön! En fin start på den nya dagen....

Ha en fortsatt fin dag!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

21 september 2020 17:41

Det var en mycket fin promenad på många olika sätt. Frukost efter det, perfekt.

Tack detsamma till dig.

 
Ingrid

Ingrid

21 september 2020 11:02

Det är så vackert vi Lötsjön och så skönt att du kan komma ut på lite längre promenader nu.
Jaha, de där rådjuren finns kvar året runt! Är det belysning på dem även sommarnätter?
Ha en fin vecka!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

21 september 2020 17:43

Ibland kan det bli lite längre promenader, fast kanske inte så fort, men det gör inte något, då vi inte har bråttom.
De står där hela året.
Om de lyser nu på sommaren, har jag ingen aning om. Jag har inte varit där då det har varit mörkt, denna årstid.
Tack detsamma Ingrid. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

21 september 2020 11:07

Hej Wiolettan!
Så fina bilder! Roligt att se hur det ser ut lite här och var. Jag ser inte ens ner till Tuleg alls nu då det står byggbaracker på tomten bredvid :) Vilket stort hus dom bygger där nere! Tror förskolan också får dålig utsikt där min dotter jobbat länge...
Ha det bra! Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

21 september 2020 17:48

Hej Preciosa!
Tack så mycket. Ja, du känner ju till detta område mycket väl, kan jag tänka mig. Vet inte om du har varit till Golfängarna efter det att de har byggt nytt.
Det är flera hus som de bygger, blir rätt så stort.
Hoppas att det inte dröjer så länge innan de är färdiga med byggandet hos dig.
Förskolan, som hindras av detta hus? Jaha, kanske det gäller förskolan, nedanför.
Tack, detsamma till dig. Kram.

 
Znogge

Znogge

21 september 2020 16:35

Så skönt att kunna komma ut på en lite längre promenad. Det är vackert vid Lötsjön och dimman gjorde det inte sämre. Jag tycker det blir något magiskt just vid dimma.

Kram och god måndag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

21 september 2020 17:50

Det är härligt med frisk luft så där på morgonen, innan bilarna har sänt ut alltför mycket med avgaser.
Ibland kan det bli lite magiskt med dimma över vatten. Jag brukar tänka på sagor om älvor.
Trevlig kväll. Kram.

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

21 september 2020 17:28

runt kvarteret kan bli lite tjÔtigt... fina rådjur.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

21 september 2020 17:51

Ja, tillslut så, men frisk luft får jag ju då också, det är fint.
Rådjur har jag sett i levande tillstånd, inte alls långt ifrån sjön.

 
Ditte

Ditte

21 september 2020 18:39

Så fint att du orkade ut på en lite längre promenad. Och tack för den vackra rundan. Ja, det nya huset är i mitt tycke , ingen skönhet. Men bostäder behövs. Tycker nog att det börjar bli väl trångt i din stad. Trist här med det gamla huset som nu med det nya blir väldigt instängt.
Vackra bilder där dimma ligger kvar på Golfängarna. Och så jättefina bilder på änderna som putsar sig. LIkaså sista bilden där morgonsolen är på väg upp.
Hoppas det blev en fin biltur.
Var rädd om dig!
Stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

22 september 2020 09:35

Det var trevligt att vandra ut i ottan, inte många människor uppe så dags och vädret var lagom.
Håller med dig, inte är det vackert och priserna på lägenheterna är otroligt höga, enligt vad jag tycker. Sundbyberg växer så det knakar och det byggs en hel del bostäder, men även kontorshus och liknande. Det är så många som flyttar hit. Det bor mer än 50.000 personer här.
Det är vackert med dimma över ängarna och även över sjön.
Det blev en bra biltur, skönt för den att komma i rörelse ibland. Tack. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

21 september 2020 20:18

Så roligt med många bilder i bloggarna. Det är ju så att bilder säger mer än ord! Vackra bilder, speciellt dimbilderna. Heter kvarteret Dimslöjan? Passande namn i så fall, med närheten till de beslöjade golfängarna.
Så gott att kunna gå på morgonen! Jag är för morgonlat för det! Men jag vet och ser i dina bilder, att världen är väldigt morgonvacker! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

22 september 2020 09:38

Jag har inte någon bra kamera, men jag älskar att ta foton, har alldeles för många och borde rensa.
Tack så mycket Anna-Lena.
Gatan heter Dimslöjan där, men inte kvarteret, vad jag vet.
Både jag och Mysingen gillar tidiga morgonpromenader. I gengäld är vi båda supertrötta på kvällarna. Skönt att ha samma rytm.
På morgonen är det ren och klar luft. Kram!

 
Anki

Anki

22 september 2020 08:52

Så härligt att ni kunde ta en lite längre promenad i den fina morgonstunden! Vackra bilder ... jag njuter av dem!
Önskar dig en fin dag och en fin fortsättning på veckan!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

22 september 2020 09:39

Det var verkligen skönt. Jag blir trött, vi får stanna många gånger, men vi får i alla fall luft och lite rörelse i benen, kan inte skada.
Tack så mycket Anki.
Hoppas att du också får en finfin vecka. Kram.

 
Tove Olberg

Tove Olberg

22 september 2020 09:46

Dessa underbara promenader! Förstår att du njuter då du kan orka med lite längre.
Det byggs, rivs ibland, förändras och bygg igen.
Hela tiden ett livsbygge.
Dina morgonbilder är fina, de ger ro!
Var rädd om dig o Mysingen!
Kram

http://blandar.bloggo.nu

 
wiolettan

wiolettan

22 september 2020 09:52

Vi är så glada och tacksamma att vi kan gå ut. Mysingen har ju inga problem, han väntar också så snällt på mig då jag måste stanna och hämta luft.
Vi ska försöka att öka på längden på turerna, få se hur det går.
Här byggs det mycket och det verkar behövas, kommer fler och fler som flyttar in här i Sundbyberg.
Tack så mycket Tove. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

22 september 2020 15:04

Härligt att vara ute tidigt och så härligt att du kan promenera lite längre nu. Ja du man ser skräp lite överallt och mycket utanför sorteringen så jag förstår inte hur en del tänker

Vad märkligt det såg ut med rötterna från träden. Liknande råddjur har dom i Västerås park. Tack för ett härligt inlägg

Ha en skön dag och var rädd om dig/er också
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

23 september 2020 17:28

Morgonluften gör underverk. Det känns bra att röra på mig och jag måste försöka att hålla fast vid dessa promenader.

En del verkar inte tänka alls, då det gäller skräpet som de bara dumpar.
Jag tycker nästan synd om rötterna som ligger så där på marken bara.

Tack så mycket Malin. Kram.

 
Augusta

Augusta

22 september 2020 22:45

Vilka fina morgonbilder :D Fortfarande vackra färger i naturen. Här där jag är börjar det naturen skifta i olika färger. Snön är nog inte lángt borta. Sá vackra blommor som blommar fortfarande i Sundbyberg.
Ha en fin vecka.
Kram till er báda

http://https://nouw.com/gulahuset

wiolettan

23 september 2020 17:30

Tack. Det börjar att bli lite höstfärger, men ännu så länge inte så mycket och inte så intensivt.
Där du är, där blir det kanske snö snart, men vi har inte haft minusgrader ännu.
Kommunen är bra på att sköta om sina planteringar.
Tack det samma till dig. Kram från oss.

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

23 september 2020 12:49

Härligt att du kan komma ut på lite promenader.
Alltid roligt med före och efter bilder, bra jämförelse.
Trevligt att ni har blommor kvar också.
Vackra naturbilder.
Sköt om er!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

23 september 2020 17:32

Det är skönt att komma ut ibland, känns så nyttigt, efteråt. Kanske inte just då tröttheten sätter in, men sedan, då är det toppen.
Ännu så länge blommar det i rabatterna och det är så trevligt och vackert.
Tack Lena.

 
Gunnel

Gunnel

23 september 2020 14:40

Vilken härlig promenad! Är rådjuren uppställda hos er året om? Hos oss sätts en älg och några ekorrar upp vid köpcentrat lagom till första advent. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

23 september 2020 17:33

Ja, den var skön på många sätt. Lite lugn takt så gick det bra.
Ja, rådjuren står där hela året, men jag vet inte om de lyser på nätterna nu då det är mörkt. Kram.

 
Anneli

Anneli

23 september 2020 16:21

Hej min kära vän. Hoppas att det är bra med dig o mysingen ♥
Jättefina bilder som vanligt. Ja här bygger dom oxo, jag tycker att dom kan ta hand om dom bostäderna dom redan har för det gör dom inte där jag bor tyvärr.
Var rädd om dig kramar ♥ ♥ ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

wiolettan

23 september 2020 17:37

Hej Anneli.
Tack det är som vanligt och jag är glad så länge som vi kan vara ute och gå. Mysingen går ju gladeligen många kilometer per dag, men med mig är det en annan sak.
Det verkar ju dumt att bygga bostäder om det finns sådana som står tomma. Det kan jag inte fatta.
Visst, de borde se till och underhålla de som de har.
Tack detsamma till dig Anneli. Kram.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

24 september 2020 08:54

Jag blir alltid lika glad när jag kommer in och konstaterar att du orkar gå lite längre promenader. Då blir jag varm om hjärtat. Visst är det skönt att komma upp tidigt av många skäl. Tack för att jag fick följa med på mitt sätt. Dimma kan bli väldigt häftigt på foto. Hoppas rådjuren får vara ifred.
Kram, Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

25 september 2020 09:23

Det var roligt att höra och ingen är ju gladare än jag. Tänk om alla visste, att promenader är så viktiga för hälsan, eller i alla fall att röra på sig.
Jag har alltid varit morgonpigg, kanske för att mina föräldrar hade jordbruk och djuren måste ha mat tidigt i ottan.
Det känns även som om dagen blir lite längre.
Roligt att du ville vara med.
De rådjur som jag fotade står på en liten ö, några meter ut i Lötsjön, så räven kommer i alla fall inte åt dom. Kram!

 
geddfish

geddfish

24 september 2020 22:31

Alltid så mysigt att komma in i din bloggvärld.
Så fina bilder i dimslöjorna, tack för vandringen.
Må väl och ha det gott på er tur.
Varm kram, Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

25 september 2020 09:25

Tack Gerd.
Det var så fint i verkligheten men det kom inte riktigt fram i bilderna.
Trevligt att du ville vara med.
Tack ska du har. Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards