Direktlänk till inlägg 4 mars 2021

Märkesdagar och bananer.

Av wiolettan - 4 mars 2021 09:01


Mars månad har redan börjat och det känns helt otroligt. Vart tog vintern vägen? Mars är ju en vårmånad och än om det inte känns så ute i naturen så är det ändå vår nu.



 

Vi gick förbi Lötsjön häromdagen och såg att isen låg fortfarande, trots vårmånaden.


Denna månad finns det många märkesdagar för mig, eller för de som står mig nära, eller har stått mig nära.


Häromdagen fyllde en fin tjej som jag har känt i cirka 20 år, 50 år, rena ungdomen är hon. En tjej som hjälpte mig mycket då min förra man avled. Han skulle ha fyllt 92 år den 11 mars. Hans sonhustru fyller den 20 mars. En av mina väninnor fyller år i morgon och jag och Mysingen har i slutet på mars varit gifta i 11 år.


Vi kan också fira en av mina namnsdagar och Internationella kvinnodagen nu i början av mars.


Sist men inte minst.


 

  Bananens dag är det denna dag.


Denna frukt, eller det är ett bär, är för mig en delikatess. Jag äter mycket frukt, olika sorters, inte vindruvor dom tål jag inte, men annars, frukt är gott och nyttigt.


Bananen är en av dom mest såldra frukterna i Sverige, före både äpplen och apelsiner. Den är ju också mycket nyttig och det är nästan så det känns då man äter den att nyttigheterna kryllar i magen.


Den kommer ifrån Sydostasien, kom sedan till Afrika, Amerika. Först på 1900-talet började bananen importeras till Sverige mera regelbundet. Nu äter vi cirka 16 kg bananer per person ocn år. I Uganda, där jag har en vänninna som kommer ifrån, äts det 250 kg per person och år.


Jag tycker om bananer, mycket för att det är ett bra mellanmål, mättar lite, samtidigt som det är gott och nyttigt.


Bananen både mättar och innehåller en rad olika vitaminer och mineraler, som till exempel vitamin B6, mangan, vitamin C, kalium, magnesium, riboflavin, niacin, vitamin A och järn samt kostfibrer.
Bananer kan motverka järnbrist eftersom de innehåller mycket järn. Den innehåller inget fett, kolesterol eller salt – ämnen du inte bör överdosera!
Bananer gör att du somnar lättare! En banan en kvart före sängdags – det kan hjälpa dig att somna, eftersom aminosyran tryptofan i bananen ombildas till melatonin i kroppen som gör att man blir lugn.




 
 
Tove Olberg

Tove Olberg

4 mars 2021 12:42

Bananer är så gott! Jag vill ha dem sådär nästan gröna då jag köper dem så de kan ligga en dag innan jag äter dem.Jag har testat det där md att äta banan en stund före sängåendet och det funkade fint när jag hade sömnproblem.
Ja, visst vårar det till sig I dag soligt och kylig vind, i natt var det minusgrader.
Många märkesdagar du har denna månaden till kära som finns och inte finns. Att ha hjälp och stöd när en mister någon är så värdefullt.
MÅ så gott Mysingeparet!
Kram

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

4 mars 2021 21:10

Visst är de goda.
Håller med dig om att de får inte vara övermogna, utan gula och "stabila". Min Mysing vill ha dom övermogna, enligt mig. Så han får äta dom själv om de har stått för länge.
Det har jag inte testat, men jag tror säkert att det kan vara så.
Ja, det är så här i mars månad.
Då ser man verkligen vilka är ens bästa vänner. De som är med och vill och kan lyssna, i det oändliga, kan tyckas.
Tack snälla Tove, det ska vi göra. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

4 mars 2021 13:42

Hej Wiolettan!
Ja många är födda på våren...Planerat antagligen :)Jag har många också som tex fyller år i mars. 4 på samma dag t o m den 21 mars. I april också.
Bananer får jag alltid ont i magen av. Tyvärr. Köper ekologiska i bland för dom är ju de mest besprutade livsmedel annars. Synd det inte går att odla här i Sverige :)Jag mosar dom som till barn :)
Ha det så bra! Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

4 mars 2021 21:13

Hej Preciosa!
Kanske planerat, vad vet jag. Så du har också många i mars med bemärkelsedagar. 4 st på samma dag, otrolig.
Ojdå, då kan du inte äta detta goda bär eller denna fina frukt.
Det kanske går bättre att äta om de är mosade, har aldrig provat.
Tack och detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

4 mars 2021 13:57

Bananer är verkligen gott! När jag var gravid med mitt första barn jobbade jag i en kiosk och jag var helt såld på bananer. Jag åt och åt och ju omognare de var desto mer tyckte jag om dem.
Så fick jag min lilla Eva och när Åke kom in på BB för att hälsa på mig undrade om han skulle gå och köpa någonting till mig. Ja, om de har gröna bananer, så vill jag det.Sagt och gjort, han kom tillbaka med en knippe gröna och fina bananer och glupskt rev jag skalet av en och upptäckte att det inte var gott alls. Aldrig mer gröna bananer!!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

4 mars 2021 21:17

Tack Ingrid för den sanna historien ur ditt liv.
Helt otroligt låter det att lusten till bananer försvann så där snabbt då. Men det kan bli så att man får lust efter olika saker då man är gravid.
Var det bara gröna bananer du inte ville ha längre? Kan du äta andra om de är mera mogna?
Kram och tack Ingrid.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

4 mars 2021 15:28

Bananer är bra mat. Vill gärna ha den ordentligt mogen.Banankaka är bra att göra med övermogna frukter.
Min ena dotter fyller också år den 20 mars.39 Vart tog tiden vägen?
Det är många som fyller år i mars...och visst är det bra att vara tidigt född, i alla fall i skolsammanhang. Speciellt om man är kille.
Grattis till bröllopsdag! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

4 mars 2021 21:20

Bananer mättar och jag kan tänka mig att det är en mängd kalorier i dom, men jag vill gärna äta dom ändå.
Mina får inte vara för mogna, gula ska de vara.
Är det bra att vara tidigt född? Det visste jag inte. I skolsammanhang, det förstår jag inte heller? Kille ännu bättre?
Tack Anna-Lena. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

4 mars 2021 16:52

grattis på namnsdagen, bananer kan ju användas till mycket, gott i fruktsallad och gott som varm efterrätt med ingefära och farinsocker, mums.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

4 mars 2021 21:22

Tack Hannele. I fruktsallad är bananer mycket gott, det har jag provat många gånger, förr i tiden.
Detta med varm efterrätt var något nytt för mig.

 
Znogge

Znogge

4 mars 2021 17:41

Att det är bananens dag i dag hade jag ingen aning om. Jag gillar bananer men enda nackdelen är väl att de innehåller ganska så mycket kolhydrater och kalorier jämfört med andra frukter.
Det är nog vanligt med födelsedagar på våren. Jag tror att den 15/4 är den dag som flest fyller år. Strategiskt bra att bli mamma på våren :D Vi "lyckades" vid ett tillfälle :D

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

4 mars 2021 21:27

Nu för tiden finns det så många dagar som ska vara lite så där extra. Kanske för handlarna, så de kan få oss att köpa lite extra.
Joo, det har du så rätt i, de är kalori rika, bananerna.
Det var intressant. Om den 15/4, det hade jag ingen aning om.
Det kan du ha rätt i och du eller ni, lyckades ju en av tre gånger, inte dåligt.
Tack detsamma. Kram!

 
Ditte

Ditte

4 mars 2021 20:22

Vad trevligt med en del firande i mars månad. Och visst ska man fira det man kan. Och fint med er bröllopsdag i slutet av månaden. Insåg när jag läste detta att jag och maken i år missade vår bröllopsdag i början av februari. Vi har tidigare ofta varit i Spanien då så tror med min rygg+höft och annat att vi helt glömde det. Men vi får ta igen den i mars i stället.
Bananer tycker jag också om. Minns att min pappa tyckte om att ha banan ibland på smörgåsen och försökte ge mina döttrar det. Ingen framgång men det var väluppfostrade och smakade. Och idag äter de inte bananer.
Tack för mer fakta om bananer.
Stor kram!

http://https://dittemitti.se

wiolettan

4 mars 2021 21:32

Ja, det är några att tänka lite extra på, vilket inte är fel.
Men, då har du och din man firandet kvar av er bröllopsdag, något trevligt att se fram emot.
Förstår att du har haft mycket att tänka på med höften och ryggen, sådant kan lätt ta överhanden, och helst med besök hos läkare och dylikt, tar tid och tankar i anspråk.
Banan på smörgås, tänk det har jag aldrig provat, kanske borde testa.
Väluppfostrade döttrar du har.
Fick de kanske avsmak i alla fall?
Var så god.
Kram till dig också.

 
Geddfish

Geddfish

4 mars 2021 21:31

Så du har så många bemärkelsedagar i mars! Jag har inte en enda. Mina är jämnt utspridda och flest i juni/juli.
Jag visste inte att det var bananens dag idag men jag har faktiskt ätit en. Som skivad på min filmjölk med müsli, det är gott. Jag visste inte att man somnar lättare av en banan före sänggåendet! Bra att veta ifall.
Sköt om dig och varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

4 mars 2021 21:36

Så olika det kan bli. Kanske bra om dagarna är lite utspridda, så blir det jämnare med firandet. Men, vi kan inte styra det.
Aha, Sommarmånaderna, det låter bra, kan vara ute och fira, i förhoppningsvis sol och värme.
Det har jag ofta gjort, haft bananen skivad i filmjölken till frukosten. Så gott så.
Du får prova om det skulle vara aktuellt, med svårt att somna på kvällen.
Tack och detsamma önskar jag dig. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Amisa

Amisa

5 mars 2021 23:20

Det är spännande det där med ålder, det är väldigt relativt! När jag var sex år gifte sig en morbror och moster till mig. Jag tyckte dom var jättegamla, fast dom bara var 21 och 17 år gamla. 17-åringen var tom tvungen att få dispens för att få gifta sig några månader innan hon skulle bli 18. Nu när jag börjar närma mig sextio, tycker jag att någon som är sjuttio ju inte är så gammal.
:)

I många länder t ex i Afrika äter folk kokbananer, Dom är hårda och inte särskilt goda utan fungerar bara som bukfylla, ungefär som vår potatis.

Ha en härlig helg!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

6 mars 2021 09:18

Precis så är det. Då jag var ung så tänkte jag, femtio år, stor födelsedag och hög ålder. Nu verkar det mera för mig som mitt i livet. Det ändras med åldern, kan vi säga.
Jättegamla vid 21, då var du väldigt ung, kan jag tro.
I Brasilien har de många olika rätter med bananer.
Jag tycker mest om bananer som är lite hårda, de får absolut inte vara övermogna, och äta dom bara så, utan tillagning eller nåt.
Tack! Hoppas att du också får en finfin helg.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

6 mars 2021 10:22

Mars blir till att fira för mysingen och dig, men på avstånd så klart. Här där jag är, har vi tydligen redan april. Tö, i natt snöfall och nu lyser solen. Jag gillar alla frukter speciellt om man besöker landet där man odlar. Tänk Spanien och deras apelsiner. Tror trots allt min favoritfrukt är äpplet. Kan bli galen av längtan om jag blir sugen och affären är stängd haha
Ha en bra dag och kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

9 mars 2021 09:30

Helt rätt, inga fester och inga träffar, avstånd är det som gäller i dessa tider.
April väder kan vara nog så besvärligt Ömsom det ena och ömsom det andra.
Jag tycker också om frukter, äter en hel del frukt, fast det sägs att det är mycket socker i vissa.
Äpplen är goda, men min galla vill gärna inte ha dom längre, det går om jag skalar och äter kanske ett halvt åt gången.
Apelsiner, så gott, färska direkt ifrån trädet, måste vara en höjdare.
Tack, detsamma. Kram!

 
wiper

wiper

6 mars 2021 12:49

Hos oss ligger inte isen kvar men det börjar bli kallare igen. Härligt att du/ni har bra vänner omkring er. Man glömmer aldrig snälla personer som ställer upp.

Vad synd att jag missade bananens dag för det är min favoritfrukt och den enda jag tål bra för magen. Jag äter bananer på både kex och smörgåsar och det passar ypperligt

Bra och upplysande skrivet om bananer.

Ha en skön helg
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

9 mars 2021 09:35

Isen spricker upp mer och mer och där den finns kvar, kan den vara förrädisk tunn.
Nej, det glömmer man inte. Vänskap kan betyda otroligt mycket.

Du får äta dubbelt så många bananer idag kanske. Jag äter dom mest som dom är, fast dom får inte vara för mogna. Dom tar Mysingen gärna.

Tack snälla Malin. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

7 mars 2021 12:40

Jag visste inte att det var bananens dag idag, men jag älskar bananer. Bra tips att äta en banan före sängdags. Det ska jag testa. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

9 mars 2021 09:37

Jag har ju aldrig provat detta, med banan innan jag ska sova, men tydligen är det bevisat i någon studie att det kan vara så ibland, kanske för vissa, vet ej, men testa kan man göra.
Kram!

 
gun

gun

7 mars 2021 19:07

Du har många bemärkelsedagar i mars. Grattis till eran bröllopsdag också fast det är några dagar dit.
Banan är gott bara den inte är övermogen jag gillar all frukt och äter ganska mycket.
Nu har vi fått kyligare väder här mot vad vi hade för ett tag sedan.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

wiolettan

9 mars 2021 09:39

Tack så mycket Gun. Dagarna går så fort så snart är det dags att fira oss.
Håller med dig, de ska inte vara övermogna, det tycker jag också.
Frukt känns både gott och nyttigt, enligt min mening.
Vädret är lite upp och ner, några snöflingor i luften har jag sett idag. Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

8 mars 2021 17:05

Då har du många dagar att fira denna första vårmånad. Men här har blivit bakslag och vintern är tillbaka.
Banan älskar jag. Men inte de övermogna. Måste berätta en kul grej. Vi hämtar numera all mat. När det gäller bananer kryssar vi för antingen vikt eller styck, de två alternativen som finns ibland. Den här gången tog vi 10 st. Innan vi hämtade maten i lördags kom ett samtal från Maxi. Kvinnan undrade om vi verkligen skulle ha 10 klasar bananer. 80-100 stycken. När vi rullade in bilen skrattade hon gott och berättade att fler hade gjort samma tabbe.
Vårkramar

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

9 mars 2021 09:44

Ja, det blir lite, så där på avstånd, i dessa tider.
I morse kom det lite snöflingor i luften och det kändes kallt och blåsigt ute.
Håller med dig, bananer ska inte vara övermogna, då är de inte goda, enligt min smak, Mysingen tycker tvärtom och det är ju bra för oss.
Tack för den historien. Ja tänk hur det kan bli.
Bra att damen i fråga ringde och undrade. Hon förstod att så många bananer köper inte ett hushåll.
Undrar om de ändrade något i beställnings listan så det inte kunde bli flera sådana fel?
Tack Bosse. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards