Direktlänk till inlägg 28 mars 2021

Vår eller vinter...

Av wiolettan - 28 mars 2021 08:55


...det är frågan?


 

Nu har våren kommit på allvar. Det är vad jag tror då jag ser vårblomster på slänten ner till Sturegatan och då jag hör fåglarna kvittra och ser att termometern står på plus 12 grader, på eftermiddagen. Denna bild tog jag i går morse, strax före  klockan sju.


 

Här ser man de vackra gula och blå blommorna bättre, på närmare håll.



 

Men, vårt land är avlångt. På vissa ställen ligger snön fortfarande kvar på marken och på träden.

Dessa bilder fick jag av min bror för en vecka sedan och där uppe i Ångermanland ser det vintrigt ut fortfarande. Men, så vackert.



   

Denna bild är trolsk, ett snötroll ute på vandring.




Jag pratade med min bror igår, och då sa han att det var cirka 75 cm snö och att han kan åka på skaren.


Skare, detta fenomen älskar jag. Kommer ihåg att jag älskade att åka på skare då jag var ung. Vintrarna var långa på den tiden och att då få åka spark på snön, nerför backar och lägdor där man annars inte kunde gå, då snön täckte landskapet, ja det var en speciell känsla.


Lägda, det är ett gammalsvenskt ord som vi använder i Ångermanland. Lägda betyder en åker där man odlar hö, eller om man har havre där så kallas det havrelägda.


Men i alla fall. Skaren, eller skarsnö, den kommer på våren då snön smälter på ytan då solen lyser eller att det kommer varm luft och sedan fryser det på igen. Eller att hård vind packar ihop snön. Då blir snön så hård att man kan ta sparken och bara åka iväg över vidderna. En härlig känsla kommer jag ihåg att det var.


   


Jag fick också några foton som min bror hade tagit av renar som kommer fram och vill ha mat. Min bror lägger ut mat till fåglar och rådjur på vintrarna, för det är inte så lätt för dom att skaffa något att äta då snön ligger djup, men nu vill renarna också ha en del av kakan. De kan ligga precis nära boningshuset och vila, efter middagen. Sex stycken brukar de vara. Undrar varifrån de kommer? Någon måste väl äga dom? Eller kanske är det vildrenar?



 

Denna fina vita ren. Jag har aldrig förr sett en vit ren. Ingen märkning på dom, så kanske är det vildrenar?



Tack Gud att Du gav mig livets skänk,

av skönhet gudomlig ett livets stänk.

För platsen du gav ute fjällens hägn.

För jordmån, för solsken för regn.


 

 
 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

28 mars 2021 09:43

så vacker vy med alla krokusar, sonen åker skidor med barnbarnen.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

28 mars 2021 16:07

Krokusar är så vackra och de lyser verkligen upp i naturen.
Härligt med skidtur.

 
Znogge

Znogge

28 mars 2021 10:31

Vilka vackra vinterbilder som din bror delade med sig av och visst märks det att Sverige är ett avlångt land. Dock måste jag säga att jag föredrar att våren har kommit till oss, även om det lär bli regn i dag.

Kram och god söndag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

28 mars 2021 16:10

Dom är så fina bilderna min bror skickade.
Förstår att Skåne har vår, det blommar säkert rätt bra så här års.
Vi har också fått regn idag, fast de hotade med snöblandat regn, men jag har då inte sett några snöflingor i regnet.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
Anki

Anki

28 mars 2021 11:16

Ja ... den här årstiden ser man verkligen att vi bor i ett avlångt land! Härliga bilder med vinterkänsla och fina renar - och underbara blommande vårblommor i huvudstaden!
Här snöade det i morse och lite snö ligger kvar.
Önskar dig en fin söndag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

28 mars 2021 16:14

Mycket med snö i norr och mycket med blommor i söder, så landet är avlångt för det märks så väl då det gäller, i vissa årstider mer än andra.
Renarna, ja visst är de fina. Tänk att kunna sitta i köket och titta ut på renarna där de äter och trivs.
Aha, du har fått snö. Vi skulle ha fått snöblandat regn, men jag har bara märkt regn.
Tack detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

28 mars 2021 12:22

Sverige är verkligen ett vackert land och med många olika klimat och utseende.
Det är klart att snön ligger längre norrut. Men en sommar norrut kan vara helt underbar, jag har upplevt det.
Så vackra bilder du bjuder på!
Trevlig söndag och varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

28 mars 2021 16:18

Det är vackert, vårt land. Det syns väl, då man åker genom olika landskap, hur det skiftar från norr till söder, ibland kuperat och ibland slätt. Vår och höst märker man också att kylan eller värmen kommer olika till olika platser.
Håller med dig där Gerd, det kan vara så underbart.
Min brors bilder tycker jag bäst om, verkligen fina.
Tack detsamma. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

28 mars 2021 12:26

Vackert med snön, men inget som jag längtar till. Är så nöjd med att det är vår!
Skare, det fanns här i trakterna för om åren. Var en speciell känsla att åka skidor på skare... en känsla som blev mindre behaglig då man ibland trampade igenom skaren och fastnade i snön.
Men det känns som länge sedan som det var sådana vårvintrar att vi fick uppleva skare. Kommer f.ö ihåg att den vassa iskanten inte var nådig mot rådjur. Det blev blodspår efter dem.
Tack för en tur i minnenas värld! Kram!

http://femfemman.blogspot.coma

wiolettan

28 mars 2021 16:22

Det kanske är lättare utan snön på många sätt, men varje årstid har sin charm och jag tycker om vintern.
Så skare finns inte hos dig, nu för tiden. Det måste ju förstås vara ett speciellt väder, kallt och varmt.
Detta med att trampa genom skaren och fastna i snön, det är inget som jag kommer ihåg, jag klarade mig tydligen ifrån det, inget minne av det i alla fall. Men förstår att det kan vara besvärligt och mycket jobbigt för djuren, att skära sig så illa.
Var så god Anna-Lena. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

28 mars 2021 14:17

Vilken skillnad det är på vädret i vårt land. Jag gillar helt klart bilden med krokusar även om renarna är väldigt fina. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

28 mars 2021 16:24

Förstår att krokusarna står högt i kurs hos dig, du som gillar och är duktig med att få det så fint i din trädgård.
Ja, visst är renarna fina. Kram!

 
Ditte

Ditte

28 mars 2021 18:45

Så vackra bilder! Både blommorna och de från Ångermanland. Roligt att din bror skickade bilder så att du kan se hur det ser ut. Jag har aldrig varit Ångermanland annat än sommartid men jag har då tyckt det varit så vackert. Hoppas på en resa dit i sommar.
Ja, Sverige är långt och snön ligger kvar på många platser ännu. Så fint du berättade om skarsnön och dina turer där på sparken. Härliga minnen.
Intressant med renarna och om någon äger dem bör de ju vara märkta. Men fint att di bror hjälper både dem och fåglarna med mat.
Önskar dig nu det bästa och hoppas att du och Mysingen snart är vaccinerade.
Stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

28 mars 2021 20:25

Tack Ditte. Ja, det var roligt att min bror skickade några bilder. Så mycket med snö som det är där uppe har vi ju inte haft och jag tycker att det är så vackert med trädgrenar som dignar under snön.
Dessutom att få se renarna också, det var trevligt. Dom är ju inte där så ofta vad jag kan förstå.
I vinter har nog många av våra vilda djur haft det svårt med mat, mycket med snö och då är det inte lätt för en del av djuren att få föda.
Det vore trevligt att kunna åka norr över till sommaren, hoppas att det kan bli av för dig. Pandemin borde då ha släppt sitt grepp, kan man tänka.
Jag skulle tro att de är märkta om någon äger dom, kan vara några som kommit ur en grupp för länge sedan.
Tack Ditte och ha det bra själv. Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

29 mars 2021 10:25

Underbara vårbilder du tagit och vackra aktuella vinterbilder från Ångermanland. Jag hade gärna åkt på skare. Ser ut som ett trolldjur av något slag.
Det svåra är att veta hur man ska klä sig just nu. När det skiftar flera gånger under dagen.
Vårkramar

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

30 mars 2021 10:32

Det är så vackert med vårblommor men jag tror inte att det slår bilderna på snön som pryder trädgrenar. Jo, det var trollet som var ute och gick, det Ångermanländska.
Åka på skare ha sin speciella tjusning, jag tycker mycket om det.
Det har du rätt i Bosse. Som i morse, jag hade en alldeles för varm jacka på mig, häromdagen tyckte jag att det var lite för kyligt. Vi får göra lite misstag denna årstid. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

29 mars 2021 11:28

Hej Wiolettan!
Jag fint med vårblommor! Tror knappt man bor i samma land när man ser snön. Har en bloggvän i Bastuträsk som visar snö varje dag :-)Det är nog vildrenar det där...alla djur ska väl vara märkta antar jag. Ser inte så bekvämt ut i deras öron.
Har du fått nån spruta? Grannen fick samtal i går söndag...77 år är hon...Jag bävar :-)
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

30 mars 2021 10:37

Hej Preciosa!
Visst är det tjusigt och nu har det kommit upp så vackert vid Tulegatan också.
Skulle också tro att det är vildrenar, för jag kan inte skymta någon märkning, men den kanske är dold, vet ej.
Ja, nu har jag fått sprutan och är glad och tacksam för det. Jag tror att det är värre att få Covid-19 än att ta denna spruta, med risk för eventuella biverkningar.
Är du allergisk emot något? Ägg eller så? Det är väl då som man bör vara försiktig, vad jag kan förstå. Kram!

 
Amisa

Amisa

31 mars 2021 00:08

Vilka fina renar du har på korten!

Vi glömmer visst bort att Sverige är så otroligt avlångt och hur långa avstånden egentligen är. Om jag åker samma sträcka som Norrköping till Treriksröset men söderut istället, så hamnar jag nere vid norra delen av Medelhavet.

Ha en trevlig påsk!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

31 mars 2021 09:36

Det är fina renar.
Det är rätt så långt mellan Skåne och Lappland och jag har varit i båda landskapen som är rätt så olika varandra.
Ojdå, då du förklarar det så blir avståndet ännu längre, kan jag tycka.
Tack och jag vill önska dig också en Trevlig påsk.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards