Direktlänk till inlägg 30 mars 2021

Sprutdags och teknikens vedermödor.

Av wiolettan - 30 mars 2021 10:06


Första hälften av mars fick jag ett brev ifrån 1177 vårdguiden om att det var dags för mig att boka en tid för vaccination mot covid-19. Jag tillhör 80-plussarna.


Jag ringde vårdcentralen men det gick inte att komma fram.  Försökte boka en tid via Internet som jag har kunnat göra förut till min läkare, men nu gick det inte. Det stod att jag skulle logga in mig med mitt Bank-ID. Det gick inte heller, utan det stod bara att jag måste ha ett mobilt Bank-ID. Det har inte jag, bara ett så att jag kan betala mina räkningar.


Sedan kom det upp följande meddelande:


Tidsbokningen via telefonsupport och bokningssystemet för vaccination mot covid-19 är fortfarande stängd. Du som är aktuell i fas 2 och tillhör de äldsta blir kontaktad personligen för att få din vaccinations tid. OBS! Det går inte att boka vaccination genom att ringa 1177 på telefon, telefonsupport eller regionens växel.



Efter några dagar ringde jag upp min vårdcentral och nu kom jag fram.


”Vill du boka tid för covid-19 vaccin, tryck 4”, vilket jag gjorde och en automatisk röst sa att de hade mottagit mitt samtal och skulle kontakta mig per telefon eller via brev.


Dagarna gick och ingen hörde av sig. Då det hade gått över en vecka så ringde en trevlig dam ifrån vårdcentralen och frågade om jag hade blivit vaccinerad ännu. Nej, det hade jag inte och hon sa då att jag hade knappat in mitt personnummer som jag skulle, men utan de fyra sista siffrorna. Så oerhört klantigt av mig.  Kunde inte skylla på något utan bad om ursäkt.


Hon frågade om jag kunde komma dagen efter och visst kunde jag det. Eftersom jag inte kan klara mig själv så bra så ville jag ha Mysingen med och frågade då om han inte kunde få sin spruta samtidigt som mig, fastän han inte var berättigade till det ännu, han är för ung.


Vi fick komma båda två och har nu fått vår första spruta. Ingen av oss har fått några biverkningar och vi hoppas att det förblir så. Inte behövde vi vänta i väntrummet så länge heller.


”Jag hoppas Jönsson inte behövt vänta för länge”?  sa läkaren frågande.
”Nä, inte alls”, sa Jönsson surt. ”Jag satt just och beundrade de 3.798 blommorna på tapeterna”.


En liten historia som kommer ifrån ”mitt” landskap  Ångermanland, där Backe ligger.


I Backe har dom fått en ny doktor som enligt ryktet var en styv älgskytt.

Två äldre ortsbor träffades i väntrummet och diskuterade förstås den nye doktorn.

”Han ä duktiger må du tro”, sa den ene. ”han lär ha fått ijäl två unner älgjakta”.

”Må dä? Kände du dom”?


   

Ja, jag säger då det.



 

På hela slänten vid Tulegatan har det kommit upp vårblommor.


Var rädda om er och varandra.



 
 
Gunnel

Gunnel

30 mars 2021 10:38

Så skönt att ni fått er första spruta nu. På torsdag är det dags för vår andra. Så vacker den där slänten med krokusar är! Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

30 mars 2021 16:35

Det känns bra. Här är det senare än resten av landet, har jag hört. Bra att ni snart är helt vaccinerade.
Den är fin, olika färger och lyser upp så vackert. Kram.

 
Ingrid

Ingrid

30 mars 2021 11:53

Det var väl bra att ni kunde få vaccin båda två. Så gör man alltid här på Gotland. Även om den man sammanbor med inte tillhör rätt åldersgrupp får båda vaccineras på samma gång.
Ha en fin fortsättning på Stilla veckan!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

30 mars 2021 16:37

Det kanske dom gör här också, jag har inte hört det och det vara inga par där då vi satt i väntrummet.
Det borde ju vara så, då man lever tillsammans.
Tack Ingrid och detsamma önskar jag dig. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

30 mars 2021 12:27

knasigt, jag ser att bara de äldsta får boka tid, jag avvaktar, vi har också "problem" med att maken är yngre :)

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

30 mars 2021 16:39

Ännu så länge är det bara de äldsta, eller de med underliggande sjukdomar.
Får de bara vaccin så kommer det nog att snabbas på.
Annars är det bra med en "ung make", eller hur.

 
Znogge

Znogge

30 mars 2021 12:37

Så skönt för er att ha fått den första sprutan. Smidigt dessutom att Mysingen också kunde få sin. Nu hoppas jag ni slipper biverkningar.

Kram och god tisdag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

30 mars 2021 16:41

Ja, det kändes bra och att vi fick gå samtidigt, då får vi ju röra oss fritt ute i samhället samtidigt också, om en och en halv månad cirka.
Det hoppas vi också, ännu inga biverkningar.
Tack och detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

30 mars 2021 16:07

Det var väl skönt att få detta gjort!
Min dotter Sarah fick sin första spruta i fredags och hennes make också fast de var på olika vårdcentraler. De är ju unga båda två, men Sarah är transplanterad.
Trevlig tisdag, varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

30 mars 2021 16:43

Det känns onekligen riktigt bra. Om knappt en månad är det dags för spruta nummer två.
Jag förstår att din dotter Sarah fick sprutan tidigt också. Bra att hennes man också fick det. Olika vårdcentraler, så märkligt?
Tack detsamma till dig Gerd. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

30 mars 2021 20:25

En sådan vacker blombild.
Gott att få dra lite på munnen på tisdagskvällen.
Bra att ni fick vaccin båd två. Jag/Vi väntar. Hoppas på att 65 + ska hinnas med i april. Kram!

http://femfemman.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

30 mars 2021 21:14

Det är så mycket blommor där på slänten, lyser upp fint.
Ja, lite humor skadar inte ibland.
Det var skönt att Mysingen också fick en spruta samtidigt, bättre att vara i fas med varandra. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Amisa

Amisa

31 mars 2021 00:13

Vad skönt att ni båda nu fått era första sprutor, då blir det lite tryggare! Härligt med alla vårblommor som tittar upp nu.

Ta hand om er, kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

31 mars 2021 08:52

Det känns bra att ha fått vaccinsprutan, den första och om knappt en månad så ska vi ta den andra, skönt.
Nu är det, på många platser, riktigt vårlikt och det lyser upp så vackert.
Tack och var rädd om dig också.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

31 mars 2021 16:25

Så skönt att både du och Mysingen fått era första sprutor. Maken fick i förrgår och han blev uppringd av vår Vårdcentral. Jga frågade om jag också kunde gå med men jag var född 1949 så jag var för "ung." Men kanske nästa vecka. Hoppas.
Så vackert med blommorna hos dig och visst både piggar och lyser de upp.
Önskar dig en skön stilla vecka.
Stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

1 april 2021 09:05

Det är skönt att vi har fått första sprutan.
Så din man blev också uppringd av vårdcentralen, det var bra. Synd att inte du också fick en samtidigt, ni bor ju ihop och det är så praktiskt att kunna göra det samtidigt.
Ja, kanske nästa vecka blir det 70-plussarnas tur.
Tack och jag önskar dig detsamma. Kram!

 
Ditte

Ditte

31 mars 2021 16:26

Glömde ju historierna. Skrattade gott åt båda.
Stor kram

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

1 april 2021 09:07

Visst är det roligt ibland med lite "sjuk humor".
Vi behöver få skratta ibland.
Stor kram tillbaka.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards