Alla inlägg den 13 januari 2022

Av wiolettan - 13 januari 2022 09:04


Nu har vi fått plusgrader, så fort vädret ändrar sig. Skönt att slippa halkan och nästan all snö är borta.



 

Den här snögubben fanns i förrgår, men i morse, inte en endaste bit kvar av den.



Strax efter jul då vi gick vår morgonrunda och kom till Esplanaden låg det några granar intill en husvägg.  Kanske var det 2-3 stycken.


 

 Förra veckan så såg det ut så här.


   

I morse så hade högen växt. Det blir fler och fler. Ja, idag är det ju Tjugondedag jul, eller Knut som det står i almanackan. Min ena bror har namnsdag denna dag.



   

Så julen och helgerna verkar vara över för denna gång. Men inte min Amaryllis, den blommar fortfarande. Några dagar före jul så kom de ifrån den kyrkan som jag tillhör, Centrumkyrkan, med blomman och önskade God Jul och ett fint år 2022. Det var mycket vänligt och jag blev glatt överraskad.



   

Av en kompis fick jag denna fina jultomte, då hon kom och hälsade på oss.  Hon vet att jag älskar katter.


Jag läser inte mycket nu förtiden, inte som jag gjorde förr. Lite jobbigare att läsa böcker nu. Men ibland så kommer det en bok inför mina ögon som jag måste läsa.


   

Det är så mycket i denna bok som får mig att skämmas. Varför är jag en sådan mes? Då jag läst i ovanstående bok så har jag insett att jag säger ja och inte nej. Jag har jättesvårt att säga nej till någon om de ber mig om något.



Har det hänt att du har köpt något som du inte vill ha för att inte göra försäljaren besviken? Jo, mig har det hänt och jag vill inte gärna gå in i en affär om jag inte tänker köpa något.
”Vi kan väl gå in och titta”? kan Mysingen föreslå.  Jo, visst kan vi det, men något måste vi ha med oss därifrån, tycker jag.


Kanske är det därför som jag hellre handlar i varuhus, där är det mera opersonligt. Ingen kommer fram och frågar: ”Vad kan jag hjälpa till med”?  jag kan köpa något, eller jag kan låta bli.


I små butiker blir vi bemötta mera personligt och ofta av den som äger affären. Då kan det uppstå situationer som kan bli pinsamma, för en så´n som mig, som inte vill säga nej.


Talar du om för frisören om du ogillar hennes sätt att klippa dig?

Nej, jag har så svårt för det.  Vill inte göra henne ledsen. Ja visst, jag vet att det är dumt och Mysingen talar ideligen om för mig att jag måste säga till, jag måste säga ifrån. ”Det är du som bestämmer hur håret ska klippas”. Jag vet, och så kommer jag därifrån och är inte nöjd. Nu har jag inte varit och klippt mig sedan i november 2019.


Lite bättre har jag kanske blivit de senaste åren, lärt mig, men jag har mycket kvar att lära.



 


Var rädda om er och varandra.




Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards