Alla inlägg den 20 januari 2022

Av wiolettan - 20 januari 2022 08:26


...är det någon som kommer ihåg?


Här skall tändas!

Tänt var det här!
Eld i berget!

Kom igen!


Vet inte varför dessa rop ekar i mitt huvud. Måste skriva ner dom så att de försvinner lite längre bak i huvudet.


 

Kanske är det för denna vackra himmel. Den lyser som om det brinner. För några mornar sedan tog jag denna bild.



Jag kommer ihåg då jag var barn och min pappa skulle spränga i berget ovanför vårt hus. Ja, han gjorde sådant också. Min pappa var duktig på allt, tror jag. En riktig allkonstnär, som många bönder måste vara förr i tiden för att få ekonomin att gå ihop.


Men, i alla fall.

Då hördes dessa rop uppe ifrån skogen. "Här skall tändas"!  En stund efteråt  "Tänt var det här"! Och sedan. "Eld i berget"! Sist men inte minst. "Kom igen"! Då visste vi, klart och fritt fram.


Vet inte om det fungerar på detta sett nu, har inte hört det, fast jag har hört att det har sprängts. Kanske har de tutsignaler nu, något liknande Hesa Fredrik. Nej, jag känner att jag måste läsa på om detta.


 

I går var det plus 2 grader då vi gick ut och ingen snö, is eller halka.


 

Jo, is fanns det som här utanför Idrottshallen, vid folbollsplan. Där har kommunen anlagt en fin liten skridskobana.


 

Men i morse minus 5 grader och det hade kommit mellan 5-10 centimeter snö, enligt vädertjänsten. Det hade inte hunnits med att plogas så vi fick se upp, eller ner för det gällde att vara på alerten. På vissa ställen hade det yrt snö så det var högar och på andra ställen så hade snön nästan blåst bort och vi kunde känna att det var halt under. Mysingen hade som tur var, broddarna på sig.  Eller, han var förutseende. Många bilolyckor var det i morse, hörde vi på radion.


 

Vitt och fint på denna buske.


Några ord ifrån Ordspråksboken 21:3


Att öva rättfärdighet och rätt,

det är mer värt för Herren

än offer.


Var rädd om er och varandra.




Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards