Direktlänk till inlägg 20 januari 2022

Här skall tändas...

Av wiolettan - 20 januari 2022 08:26


...är det någon som kommer ihåg?


Här skall tändas!

Tänt var det här!
Eld i berget!

Kom igen!


Vet inte varför dessa rop ekar i mitt huvud. Måste skriva ner dom så att de försvinner lite längre bak i huvudet.


 

Kanske är det för denna vackra himmel. Den lyser som om det brinner. För några mornar sedan tog jag denna bild.



Jag kommer ihåg då jag var barn och min pappa skulle spränga i berget ovanför vårt hus. Ja, han gjorde sådant också. Min pappa var duktig på allt, tror jag. En riktig allkonstnär, som många bönder måste vara förr i tiden för att få ekonomin att gå ihop.


Men, i alla fall.

Då hördes dessa rop uppe ifrån skogen. "Här skall tändas"!  En stund efteråt  "Tänt var det här"! Och sedan. "Eld i berget"! Sist men inte minst. "Kom igen"! Då visste vi, klart och fritt fram.


Vet inte om det fungerar på detta sett nu, har inte hört det, fast jag har hört att det har sprängts. Kanske har de tutsignaler nu, något liknande Hesa Fredrik. Nej, jag känner att jag måste läsa på om detta.


 

I går var det plus 2 grader då vi gick ut och ingen snö, is eller halka.


 

Jo, is fanns det som här utanför Idrottshallen, vid folbollsplan. Där har kommunen anlagt en fin liten skridskobana.


 

Men i morse minus 5 grader och det hade kommit mellan 5-10 centimeter snö, enligt vädertjänsten. Det hade inte hunnits med att plogas så vi fick se upp, eller ner för det gällde att vara på alerten. På vissa ställen hade det yrt snö så det var högar och på andra ställen så hade snön nästan blåst bort och vi kunde känna att det var halt under. Mysingen hade som tur var, broddarna på sig.  Eller, han var förutseende. Många bilolyckor var det i morse, hörde vi på radion.


 

Vitt och fint på denna buske.


Några ord ifrån Ordspråksboken 21:3


Att öva rättfärdighet och rätt,

det är mer värt för Herren

än offer.


Var rädd om er och varandra.




 
 
Gunnel

Gunnel

20 januari 2022 10:19

Det ser verkligen ut som en storbrand på första bilden. Eld i berget har jag hört i en del filmer men aldrig i verkligheten. Skulle vara kul att veta hur det varnas för sånt nu. Du får undersöka det och rapportera här sen. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

20 januari 2022 16:46

Himlen var så otroligt vacker, det är sällan som jag har sett den så fin, här i Sundbyberg.
Jaha, det har du rätt i, jag har nog också hört det i någon film, men aldrig i verkligheten, sedan jag var barn och bodde hemma.
Ska försöka att forska i hur de gör i dessa moderna tider.
Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

20 januari 2022 10:53

Tänk var himlen kan vara vacker! Soligt, nära noll, blåsigt. En månad med varierande väder. Min far var inte speciellt praktisk, min mor fick fixa det mesta med huset, klättra på taket när det blåste och sånt. Våra söner ät väldigt praktiska, skönt att kunna be dem om hjälp.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

20 januari 2022 16:49

Det är så fint ibland, antingen då solen går ner eller upp.
I morse hade vi det blåsigt och det har visst blåst av och till hela dagen.
Bra att någon i familjen var praktisk, det behövs ju egentligen bara en, men bäst om man kan hjälpas åt.
Härligt med hjälpsamma söner.

 
Amisa

Amisa

20 januari 2022 11:07

Vilken jättefin färg på himmelen!

Tankarna om rättfärdighet finns också hos buddhisterna, men då uppdelat i mindre delar. Man ska se saker på rätt sätt (akta sig för att det färgas av egna förväntningar och upplevelser), tänka rätt, säga rätt saker som inte orsakar lidande hos en själv eller någon annan, att handla rättfärdigt så man inte skadar någon och leva på ett sätt så man inte skadar någon levande varelse eller vår planet. Jag tycker att dom är bra på att förklara vad rättfärdighet innebär.

Ha en fin dag!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

20 januari 2022 16:52

Ja, det var häftigt att se.

Buddism, känner jag inte så mycket till om, har inte läst så mycket om den religionen. Bra att få en fin uppdatering av dig.
Det du förklarar om hur man ska leva gäller ju kristna också. Medmänsklighet. Om alla levde så skulle vi inte ha något krig i vår värld. Men, den tiden kommer också.
Tack och detsamma önskar jag dig.

 
Primrose

Primrose

20 januari 2022 11:21

Vilken himmel, otroligt vacker ,-) Kan förstå att "Eld i berget" dök upp. Här sprängs det en bit bort, en hög signal hör vi.
Mer charmigt att ropa som din pappa. ,-) " Kom igen" jag kan nästan höra hur din pappa lät ,-)
Det gällde att kunna mycket, min pappa var som din, han var jätteduktig på allt. Igår kväll öste det ner när vi var ute med hundarna, och samma här, fullt med snö när vi vaknade. Så bra att kommunen anlagt en skridskobana! Få se nu om det blir vinter igen, igår på dan trodde jag att det kanske blir en tidig vår. Härliga bilder. Ha det fortsatt fint VARM KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

20 januari 2022 16:58

Himlen var otroligt vacker och det är sällan som jag kan se det här, men ibland så händer det.
Jaha, det hörs en hög signal. Det kanske är så att de signalerar nu för tiden och det behövs ju i vårt storstadsbuller. Att ropa då, är ju lönlöst.
Det är skönt med någon som kan lösa saker och ting och klarar av många olika problem, även praktiska.
Jag blev förvånad då jag såg att det var så vitt ute, igår kväll barmark och i morse fullt med snö.
Det kanske håller i sig ett tag, med snö och lite kallare väder, inte mig emot, bara det inte är halt.
Tack så mycket Primrose.
Detsamma tack, önskar jag dig.

 
Znogge

Znogge

20 januari 2022 12:20

Vilken fantastiskt vacker himmel! Den är verkligen som eldslågor.
Vilka härliga barndomsminnen du har. Jag kan tänka mig att det gällde att kunna det mesta för att få ekonomin att gå ihop.
Även här kom det lite snö i natt men jag tror inte att det blir långvarigt.

Kram och god torsdag till dig!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

20 januari 2022 17:01

Det var mäktigt att se, ännu vackrare i verkligheten.
Ibland så dyker de upp, minnena, varifrån de kommer vet jag inte, jo det är hjärnan, allt har jag inte glömt ännu.
De kanske var mer eller mindre tvungna förr i tiden att lära sig saker, för att slippa anlita proffsfolk.
Du kan ha rätt, angående snön, vi får se.
Tack detsamma. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

20 januari 2022 12:22

Det har varit sådana fantastiska himlar på senare tid och nu även norrsken, fast norrskenet har jag missat. Jo, min pappa var också allkonstnär och jag tror att han sprängde också nån gång. Visst kan man få ord, ordspråk och sånger i huvudet som inte vill lämna men det är bra att skriva ner sånt, så kan det försvinna. Bra tänkt!
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

20 januari 2022 17:06

Jag brukar kolla programmet på ettan som vid fem i sex på kvällarna visar inskickade bilder, där kan jag få se norrsken, men inte annars, nu för tiden. I verkligheten är det ju ännu vackrare än på bilder.
Att spränga i berg, var säkert inget lätt arbete, fodras noggrannhet.
Ja, lite av det som finns i huvudet kan man sätta på pränt så blir det kanske mera plats för nya minnen.
Kram!

 
Anki

Anki

20 januari 2022 12:29

Fantastisk bild på den vackra himlen!
Vädret som här, men med mer snö.
Just nu sol, blåst och fem minusgrader.
Ha en fin dag!
Kram och tack för dina ord hos mig.

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

20 januari 2022 17:08

En otroligt vacker himmel var det.
Härligt att du har mycket med snö, det älskar jag. Vi får se om det försvinner här efter några dagar, det brukar ofta hända det.
Som här då, fast minus fyra grader.
Tack och detsamma önskar jag dig Anki.
Sköt om dig. Tack och kram.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

20 januari 2022 15:10

Du menar inte att ni varvute i kyla, blåst, snö och halka. Imponerad!
Tror inte att man spränger på samma sätt dom förr. Är nog mindre farliga grejer numera.
Hemma sprängde man bort stenar. Det var också en ordentlig smäll!
Ha det gott! Kram

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

20 januari 2022 17:10

Jo, vi gick en liten sväng, men bara cirka 20 minuter, det räckte mer än väl. Kyla och snö går an, men blåst och halka, är inte så trevligt.
Kanske har du rätt om sprängning nu och förr. Jag har aldrig tänkt i dom banorna.
Tack detsamma.
Kram!

 
wiper

wiper

21 januari 2022 16:37

Tänt var det här kommer jag ihåg ;). Fantastiskt vacker himmel. Många av dom orden börjar falla i glömska. Nu har ni lika mycket snö som hos oss men vi har 3 grader minus

Ha en fin kväll och var rädd om dig du också
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

23 januari 2022 09:03

Kanske är det på landet som det ropas ut dessa varningar.
Det var trevligt att se himlen så röd, otroligt vackert i verkligheten.
Jag tycker att det är fint med snö, men i städer så får den inte vara fin så länge, måste plogas för framkomlighetens skull.
Tack så mycket Malin. Trevlig helg.
Kram!

 
Ditte

Ditte

21 januari 2022 18:59

Vilken vacker bild på en himmel i brand. Så mycket fint naturen bjuder oss på. Har varit vackra himlar både på morgonen och kvllen. Bara att njuta.
Minns också dessa ord ang. sprängning från min pappa som också sprängt en del.
Skönt att komma ut en stund. Brukar ju ta en runda varje dag men är inte så tidig som ni är.
Tack för rundan! Trevligt att gå med.
Fint nu med lite snö som lyser upp.
Många tankar och en varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

23 januari 2022 09:08

Himmel i brand, ja det ser nästan ut så. Tänk vad vackert det kan bli i naturen.
Ja, just det. Ibland är det lika vackert på mornar som på kvällar och foton ifrån min kamera gör inte verkligheten rättvist.
Aha, så din pappa sprängde också ibland. Ja, våra minnen dom bär vi med oss och ibland så poppar dom upp, utan att man förstår varför.
Någon lukt, något ord, eller annat.
Jag är så tacksam så länge som jag kan vandra ut en sväng, det gäller att ta det lugnt.
Roligt att du ville följa med på rundan Ditte och du känner ju igen en hel del här i vår lilla stad.
Tack så mycket, detsamma till dig. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards