Direktlänk till inlägg 29 januari 2022

Vi lyssnade på radion...

Av wiolettan - 29 januari 2022 09:02


…och då hörde vi denna psalm av Johan Ludvig Runeberg. Vi hör ju ofta på radio Viking då vi äter vår frukost och mitt ibland alla profana låtar kom denna psalm.


Jag lyfter ögat mot himmelen och knäpper hop mina händer.
Du käre Gud som är barnens vän, till Dig min tanke jag vänder.

 

Jag är så glad att få tacka Dig, och gärna vill jag det göra.
Jag vet det visst att Du ser på mig, och vad jag ber vill Du höra.

 

Tack för allt gott Du mig ständigt ger att känna, älska och äga.
Tack, gode Fader, för mycket mer än jag kan tänka och säga.

 

Så skydda mig med Din starka hand, Du Fader god utan like,

och låt mig växa för livets land, som är Ditt himmelska rike.

 

Det är vad jag gör varje morgon, ja även annars, jag knäpper mina händer och tackar för att jag får vakna till en ny dag och ber om hjälp för dagen som ligger framför och för mina nära och kära.


Det kanske låter för många av er som naivt och barnsligt. Ja, det är ju som ett barn vi ber till Gud vår Far och barnslig har jag alltid varit. Det är också viktigt att tacka. Tacka för allt som vi har. Bara detta med att kunna se och höra, känna och tänka är värdefullt, sådant som vi tar så för givet.


I dessa dagar är det så mycket som händer som jag inte begriper, då är det fint att kunna vända sig till någon som vet allt i förväg och som kan leda och hjälpa, om man uppriktigt ber om hjälp. Jag är ju till min läggning en orolig själ. Det kanske inte syns utanpå, men inuti är jag nervös, orolig och splittrad. Inget självförtroende och dålig självkänsla.


 ”Det kanske är därför hon behöver en Gud”, kanske många av er tänker. Jag kan villigt erkänna att jag känner en tillit och tro på att Han tar hand om allt. Sjukdomar och tragedier kommer, ja visst, jag är inte befriad ifrån det, men jag tror fullt och fast på att Gud inte ger mig mer än vad jag orkar att bära.


Många tror inte på någon god Gud eftersom det ser ut i världen som det gör. Krig, elände, pandemier, översvämningar, jordbävningar och allt vad det är. Det värsta är ju dessa krig och detta övervåld som finns, våld mot barn och oskyldiga människor. Varför tillåter Gud detta, om Han nu finns och är allsmäktig?


Jag kan inte svara så bra på det, men jag kan säga så här. Gud gav oss människor en egen fri vilja, många utnyttjar denna fria vilja till att göra ont, att genom makt sätta sig på andra och förstöra och förgöra.


Det är skönt att veta att övervägande del av mänskligheten är goda och vill gott och gör gott och vi vet att det lönar sig i det långa loppet.


Tankar som dök upp i mitt huvud, enbart av att jag hörde en psalm sjungas på radion.



 

Ett hjärta har bildats i tallriksmaten.



 

En klick smör kan också bilda ett hjärta. Men hur gjorde jag för att få det på min handled? Ingen aning.




 

Lite snö kom i morse då vi vandrade ut i det blåsiga vädret.



Ett råd ifrån min Optimistlåda:


Vi måste försöka ta till oss

vardagens glädjestunder.


  

 
 
Anna-Lena

Anna-Lena

29 januari 2022 11:14

Avundas dej din starka tro.
Vi är nog många som bara "ttir" när vi behöver.
Har varit en hel del i kyrkan under olika perioder. Numera är det sällsynt. Har svårt med "kontakten" där. Bästa stället för sinnesro och andlighet, det är i kyrkoruiner. Märkligt! Kram fina tjej!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

29 januari 2022 17:07

Även jag kan känna att tron sätts på prov och kanske svårt att lita helt och fullt, men med stillhet och bön så känns det bra.
Tråkigt att höra att du inte känner att du får "kontakt" i kyrkan, men vi människor är olika. Var vi är, eller befinner oss i de sammanhagen, är ju oviktigt, viktigast är gemenskapen och kontakten med Gud.
Tack Anna-Lena.
Kram!

 
Primrose

Primrose

29 januari 2022 11:37

Man får inte skriva långa svar, för då försvinner allt! Fint att du har en stark tro, jag tror att det finns någon högre makt , Gud. Allt ser ut som det gör är människornas fel! Jag tror och sen tror jag också på döda släktingar att de är med oss, den tron är viktig för mig, Tror på en annan dimension förtsätter Primrose

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

29 januari 2022 17:12

Jag har också upptäckt detta med långa svar. Jag brukar ibland skriva in på ett annat ställe och sedan kopiera.
Att det finns en högre makt, ja det är jag säker på och även att Gud vill hjälpa oss.
Visst är det så, vi människor ställer till med mycket som vi borde hålla oss för goda för.
Fint att du har din tro på Gud, Primrose.

 
Primrose

Primrose

29 januari 2022 11:41

Det har nu hänt flera gånger att mitt svar försvinner, fortsätter......så fint att den psalmen fick dig att skriva det här fina inlägget, Jag är också en orolig person, inget självförtroende som du ungefär.
så det är fint att du blir stark genom det, det lyfter och tröstar.
Ha det jättefint VARM KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

29 januari 2022 17:17

Skriv in vad du vill på Word dokument eller så och kopiera in det sedan på bloggen, då går det bra, så måste jag göra ibland. Det är jobbigt och jag vet inte varför det blir så här på Bloggplatsen.
Vi kan ju inte hjälpa hur vi känner oss inombords, men jag försöker att dölja så gott det går. Vet inte varifrån osäkerheten kommer, men den verkar inte minska med åren heller.
Helt rätt Primrose, ´tron har hjälpt mig många gånger.
Tack så mycket och jag önskar dig detsamma.
Kram!

 
Hanneles bokparadis på Hisingen

Hanneles bokparadis på Hisingen

29 januari 2022 12:22

inte fel att tacka, att vara tacksam för det man har, smörklickar som hjärtan, trevligt ❤️

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

29 januari 2022 17:18

Du har så rätt Hannele, tacksamhet är en fin sak.
Märkligt med smörklicken, vet inte hur den kom dit, men kul att jag upptäckten den, så fick jag ännu ett hjärta till samlingen.

 
Augusta

Augusta

29 januari 2022 12:53

Att tro är inte barnsligt. Jag är kluven men eftersom jag har varit med om kontakt med andar lite då och då, så har jag inget svar. En del av mig är samisk, vet inte om det är den delen som gjort att jag fått denna sida. En del gånger har jag blivit rädd. Händer inte ofta och ett bra tag sedan sist. Jag tror också på skyddsänglar.
Ha en bra dag till er båda och kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

29 januari 2022 17:23

Det är inte barnsligt att tro, men jag menade att jag har en barnslig tro, skulle många tycka.
Låter märkligt detta med din kontakt med andar, där blev jag nyfiken på att veta mera.
Skulle en samisk sida vara en fördel del, tror du?
Rädd? Då verkar det inte vara några goda andar.
Skyddsänglar dom finns och dom vill vaka över oss.
Tack så mycket Augusta och vi önskar dig detsamma.
Kram!

 
znogge

znogge

29 januari 2022 15:35

Jag tycker inte alls att du är barnslig. Att ha en stark gudstro måste faktiskt vara en stor tillgång och en trygghet. Att vara tacksam för det vi har är verkligen inte fel heller.

Kram och god lördag till dig!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

29 januari 2022 17:26

Tack Znogge. Många gånger vet jag inte vart jag skulle vända mig om jag inte hade min tro på en levande Gud som vill hjälpa alla dem som ber uppriktigt till honom. Så visst, det är både en trygghet och en tillgång.
Det är så lätt att ta mycket för givet och självklart, men det är inte dumt att stanna till och tacka för att vi får ha det så bra som vi har det.
Tack snälla och jag önskar dig detsamma. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

29 januari 2022 16:17

Denna psalmen har jag sjungit på många gånger, den är så fin!

Jag har ofta en sång i huvudet, många gånger är det densamma som går om och om igen. Du ska få en länk av mig som lördagshälsning. Vi framförde den fyrstämmigt i lilla kören på nio personer den 6 januari men här är det Sundsvalls kammarkör med Kjell Lönnå.

https://www.youtube.com/watch?v=lDQU_RAPEx4&ab_channel=Sundsvallskammark%C3%B6r-Topic

Så fint du beskriver din tro. Självklart får man vara barnslig, det är jag också, det blir roligare då.
Jag är ofta i kyrkan pga körsång (just nu pandemipaus) men en gång i månaden är jag kyrkvärd och jag tycker om att högläsa ur bibeln, läsa förbön, tända ljus.

Många kramar, Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

29 januari 2022 17:33

Det är en fin liten psalm.
Precis som jag då. Ibland kan jag vakna med en sång som "sjunger" i mitt huvud och då är det lätt att jag nynnar på den av och till under dagen.
Så vackert! Tack så mycket. Kjell Lönnås körer har jag sett och hört en hel del av, han är så musikalisk.
Fyrstämmigt med nio personer, det är bra gjort, då måste ni vara mycket tonsäkra.
Håller med dig Gerd, "det blir roligare så", helt klart.
Det har blivit annorlunda med kyrkobesök nu under pandemin, men det ska bli bättre framöver.
Så fint att du kan vara kyrkvärd, då gör du en god insats för kyrkan.
Kram!

 
Anki

Anki

29 januari 2022 17:23

En fin psalm ... och du skriver så fin!
Önskar dig allt gott!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

29 januari 2022 17:35

Jag tycker mycket om denna psalm och den stämmer bra in hur jag känner och tänker.
Tack så mycket, detsamma till dig Anki.
Kram!

 
Ingrid

Ingrid

29 januari 2022 17:30

Den psalmen sitter i ryggmärgen. Då behöver jag inte ta fram psalmboken ens. Den är så fin!!
Ha en skön lördagskväll!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

29 januari 2022 17:37

Så du kan den utantill. Ja, den är så fin och med en talande text.
Tack så mycket Ingrid och jag önskar dig också en skön kväll.
Kram!

 
Ditte

Ditte

29 januari 2022 21:28

Psalmen med sin text känner jag igen men jag kom inte på melodin utan letade efter den på YouTube. Och då mindes jag den.
Tycker du beskriver din tro och dina tankar så fint. Detta att vara tacksam för det man har är viktigt och jag tycker du beskriver det och dina tankar ås fint.
Vad gäller det barnsliga så tror jag att det är gott att vara det. Jag är det också och många är det med oss.
Vram kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

30 januari 2022 08:56

På nätet finns nästan allt nu för tiden. Det är en lugn och fin melodi också och texten är så talande och sann.
Många gånger tar vi så mycket för givet, det är lätt hänt, vi är så vana vid att ha det så bra. Vi matas dagligen av katastrofer och elände runt om i världen så det finns en risk att bli avtrubbad.
Att vara barnslig känns ibland som ett fel som jag borde rätta till, men samtidigt så är det lättare att se ljust på tillvaron om man är lite barnslig, kan jag tänka.
Tack Ditte. Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

30 januari 2022 09:38

Att tro är fint, tycker jag, och det är bra att vi i Sverige har frihet att välja, inte förunnat alla i världen.
När jag vaknar tackar jag också något att jag fått vakna ytterligare en gång. Varje dag är en gåva.
Skön söndag!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

30 januari 2022 09:46

Det är en tillgång att få nåden att tro på en levande Gud.
Det är många länder där de inte har rätt att bedriva Gudstjänster. Religionsfrihet är inte allom given.
Det är fint att tacka för att vi får vakna till en ny dag och med den nya möjligheter. En gåva, som du skriver.
Tack Lena och detsamma önskar jag dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

1 februari 2022 17:45

Jag sitter och skriver till dig om då jag var vettskrämd och ringde till min granne. Just om andar. Jag kommer till slutet och datorn står lite ostadigt. Allt var borta. Men jag skall ta och skriva ned lite i ett inlägg då jag har mer tid så får du höra lite om andar. T.o.m min dotter då var ca 16 år fick vara med om möte med andar. Började i mitt förra hus i Tornedalen, se rubriken fd Gula huset. :D
Kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

2 februari 2022 10:20

Så jobbigt för dig. Att allt du skrev försvann och att du var vettskrämd låter inte bra.
Det ska bli spännande att läsa det inlägget.
Jag kan ju inte säga något om det som du ska skriva om, mötet med andar, men det finns andar både onda och goda. Ja, det ska bli intressant att höra om.
Kram från oss båda till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards