Direktlänk till inlägg 23 maj 2014

Mordvandring.

Av wiolettan - 23 maj 2014 15:15


Ja, det var vad jag var på igår.


Det är inte så hemskt som det låter utan var mycket intressant.  


Halv åtta på morgonen gick vi ner till vår SPF lokal och där utanför hämtade en buss upp oss, cirka 40 glada pensionärer, för en bussresa till Nora. Dagmar Langes hemstad, eller Maria Lang som vi kanske känner henne som. Hon var född i Västerås men bodde efter pensioneringen i Nora, där hon fick sina uppslag och skrev sina deckare. Hon var mycket produktiv, skrev 43 böcker för vuxna och 4 st ungdomsdeckare under 40 år.


"Så liten stad, så mycket smak" ett uttalande om Nora av Anna Maria Lenngren, en annan författarinna.


      

Då vi anlände till Nora möttes vi av en systerson till Dagmar Lange, Ove Hoffner.


En 74-årig man som guidade oss genom Nora och vi fick se de platser där Lange hade vandrat i mörka nätter för att få uppslag till sina deckare. Hoffner berättade, spelade, sjöng och framförde teaterscener från hennes böcker. En mycket kunnig man, som visste mycket om sin moster och hur hon hade levt och arbetat.


 

Mordplatserna finns kvar och för Noraborna är det status att ha ett Maria Langlik i garderoben.


Vi fick bland annat höra om Plåtslagare Adamsson, doktor Bringel, Pontus Wijk med flera. I ett buskage låg en docka av en kvinna i naturlig storlek. Bredvid fanns en kudde, en kniv, ett rep och en flaska arsenik. Så fick vi gissa hur denna kvinna blivit mördad. Inget  blod på kniven, inget läppstift på kudden, flaskan var inte öppnad, alltså var det repet, hon hade blivit strypt.


 

Lunch fick vi äta på Maria Langs krog som fanns i ett kyrkstall från 1700-talet.


 

Efter lunchen besökte vi Göthlinska gården. Ett av de vackraste trähusen i Nora, ifrån slutet av 1700-talet. Nu är det obebott, men används av staden till möten m.m

            

Huset och dess inredning är bevarade exakt som de såg ut när den sista familjemedlemmen, dottern Ingrid Göthlin, bodde där, tillsammans med sin kusin, efter föräldrarnas död. Dottern hade skrivit i sitt testamente att allt skulle vara kvar och ingenting fick ändras.


 

En enormt stor trädgård som sträckte sig ända ner till sjön.


 

Mysingen och jag besökte också Nora kyrka. Som ni ser har de kvar en gammal telefonkiosk. Ja, inte kyrkan utan staden.


 

Mycket vackert inne i kyrkan.


Det blev en lång, men intressant dag, vi var inte hemma förrän vid cirka 20.30 och eftersom det var så varmt ute, cirka 27 plusgrader i skuggan, så blev det lite väl jobbigt. Men trevligt var det.





 
 
GeddFish

GeddFish

23 maj 2014 17:10

Oj, vad kul!
Jag har faktiskt varit i Nora på kurs med Kay Pollak en gång i tiden.
Ja, nu är det varmt så det förslår.
De flesta verkar ha det trevligt inom SPF, så icke här, jag vet inte, men det verkar vara kotterier, och svårt komma med på resor, iaf som ensam. Och då går jag min egen väg.
Kramkram, fina Wiolettan! ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Znogge

Znogge

23 maj 2014 17:36

Vilken trevlig och spännande utflykt! Helt i min smak på alla vis. Jag har läst många av Maria Langs böcker som jag tycker står sig i längden!

Nu önskar jag dig en trevlig fredagskväll!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Lena

Lena

23 maj 2014 18:43

Härligt att åka på busstur! :))

Men du, det där apelsinskalet hmmm... förlåt, men jag såg en gubbe *skratt* nåja, som Gud skapade honom ha ha ha ;)

Kram i värmen <3

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
skrivmoster

skrivmoster

27 maj 2014 20:03

Vilken trevlig utflyktsdag! Mycket fina bilder har du tagit. Roligt att få se vyerna och kyrkan är väldigt fin tycker jag.

Kram

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

 
Gitsan

Gitsan

30 maj 2014 16:42

Hej! Vilken fin blogg du har!
Jag förknippar Nora mest med att min pappa sällan var hemma på min födelsedag eftersom det var marknad i Nora då.
Han hade en hel del släktingar i denna fina stad.

http://lagom.bloggo.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards