Direktlänk till inlägg 15 februari 2016

Ett leendets betydelse.

Av wiolettan - 15 februari 2016 10:59


Hörde den här sanna berättelsen häromdagen.



En ung kille Robert, som var trummis i ett band, hade övernattat på ett hotell och på morgonen, efter ännu en jobbig natt, gick han ut vandrade ner mot havet och var fast besluten att hoppa i och ta sitt liv. Han tyckte att allt var jobbigt, allt gick honom emot.

 

På vägen ner emot vattnet mötte han Micke, en ung man som satt i en rullstol, han hade varken armar eller ben. Micke hade fått lära sig av sina föräldrar att är det någon som tittar på dig så ge dom ett leende. Då Micke mötte Roberts blick log han glatt med hela ansiktet.  Det leendet förändrade Roberts inställning till livet. Kunde denne unga kille, som satt i rullstol, inga armar eller ben, se så glad ut över att finnas till, då måste väl även han som kunde gå på sina ben, spela trummor med armarna vara glad och tacksam över vad han hade, och ge livet en chans.



Så lite vi vet vad det betyder det vi vidarebefodrar till våra medmänniskor, i form av ett vänligt ord, snällt leende eller något annat som berör. Alla bär vi på saker inombords som kanske tär som kanske förmörkar våra dagar eller stunder, men jag brukar tänka på att det finns alltid massor av personer som har det värre.


I dag var det kallt ute, minus 5 grader men det kändes som minus tio, kanske var det nordan som ställde till det. Vi tog vår obligatoriska runda och det hade nog varit bra med långkalsoner på.



 

Hägrar i väntan på mat, vid sidan av Råstasjön, nästan vi bilvägen som heter Sjövägen.


 

Här syns de på marken, uppe i träd och vid isen.


 

En närbild på en som för säkerhetsskull har satt sig på "sillådan". "Nu ska jag väl inte missa fiskarna de bjuder på".


 

Här står resten.



 
 
Geddfish

Geddfish

15 februari 2016 12:02

Så härliga naturbilder! Här är sol och minusgrader. Jag har inte kommit mig ut än, men ska. Kylan bär emot.
Visst spelar ett leende en STOR roll! Och ett vänligt ord.
Fin sann historia.
Varm kram ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
znogge

znogge

15 februari 2016 12:05

Visst är det fantastisk att en människas leende kunde få honom att avstå från att välja bort livet. Så visst betyder det mycket hur vi bemöter andra människor. Det lilla kan göra stor skillnad. Tyvärr så slutar det inte alltid så här bra. Även om man behövts av leende och vänlighet så ter sig livet ändå för svårt och tungt för en del. En stor sorg.

Kram till dig denna måndagsförmiddag <3

http://znogge.wordpress.com

 
Leva-Kerstin

Leva-Kerstin

15 februari 2016 14:17

God måndag till dig
Ja, ett leende smittar och värmer inombords och kan göra dagen. Tänk så lite som behövs.
Bra att vi sprider hjälps åt att sprida ringar på vattnet.
I min bok "Livets 7 andliga lagar" står på måndagen:
Vart jag än går, vem jag än möter, ska jag ge en gåva. Gåvan kan vara en komplimang, en blomma, ett leende, några vänliga ord. Idag ska jag tacksam ta emot och ge alla gåvor som livet har att ge.....mm

Just nu ger jag dig ett leende och varma tankar Violettan
Kram
/Leva-Kerstin
www.steeperz.com

http://www.steeperz.com

 
Ditte

Ditte

15 februari 2016 19:43

Vilken fin historia och visst kan ett leende, ett vänligt bemötande och att se någon bli avgörande.
Och här i din berättelse blev det ett lyckligt slut Så fint!
DEt såg grått ut hos dig, men ändå skönt med en promenad.
Sjövägen känner jag väl till...
Vackra vinterbilder men det ser kallt ut.
Varm kram från mig.

http://akker.blogg.se

 
Anneli

Anneli

15 februari 2016 19:53

Tänk att så lite kan betyda så mycket. Ett leende, ett ord eller en go kram.
Jag älskar att glädja andra o jag säger ofta positiva saker till andra. Man ska inte bara säga det negativa utan även vara positiv.
Ha en mysig kväll, kramar o dröm sött ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

15 februari 2016 20:26

Vilka fina hägrar, så härligt med fåglar, de är så bra på att bara hänga med varandra, som syns på bilderna. Kram

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

16 februari 2016 08:52

Mycket tänkvärd text som berör på djupet. Tänk vad ett leende att göra. För det är verkligen sant. Det smittar av sig.
Jag blev extra förtjust i din sista bild.
Kram Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards