Direktlänk till inlägg 5 mars 2016

100 år drygt.

Av wiolettan - 5 mars 2016 15:35



Idag den 5 mars fyller Sveriges äldste man 108 år. Var han bor? Jo, i Hjo. Ett stort Grattis till Tore.


Bosse Lidén, har en tävling på sin blogg som går ut på att på kyrkogårdar hitta 3 personer som blivit över 100 år, samt ett par som levt mer än 95 år.


Jag och min mysing har inte haft så mycket med tid denna vecka för denna tävling men i morse gav vi oss i väg. Vi slog två flugor i en smäll, morgonpromenad och försöka hitta några som uppfyller kriterierna.


Vi kunde inte vara borta så länge eftersom vi hade en nattgäst, men han sov så gott då vi vandrade ut så vi gav oss själva några timmar. Han är liksom Bosse, en trevlig Skånepåg.


På kyrkogården i Sveriges till ytan minsta kommun, finns det flera tusen gravstenar. Nästan lika många vilar i minneslunden som har ett litet rum där man kan sitta, begrunda, minnas och läsa några ord om var och en.


Denna regntunga dag var det lite halt och blött att vandra på gångarna, lite förrädisk halka kunde också dyka upp. Mysingen fick bli mitt stöd. Han och jag har ofta vid våra resor runt om i Europa vandrat på många kyrkogårdar och besökt många kyrkor. Det visar mycket om respektive kulturer. Så länge någon minns dig och kan läsa ditt namn, är du inte glömd. Vi måste visa respekt för de som har gått före oss.


 

Många gravstenar gick inte att läsa, är för gamla och mossbelupna.


 

Några gick att tyda, med viss svårighet. Axel född 1850, avled 1951.


  

Verna blev 100 år lite drygt. Bilden ifrån minneslunden.



 

Lisa, 101 år. En dam i vår sånggrupp hade känt henne och tipsade oss.


    

Westa, blev 102 år. Man eller kvinna?


 

Inez blev 104 år 1 månad och 17 dagar. Ligger i minneslunden.


 

Ett par som båda blev 96 år.



 
 
Geddfish

Geddfish

5 mars 2016 17:05

Det var flott gjort. Jodå, jag gillar att kolla gravstenar också, men inte i detta vädret precis. Ni är duktiga.
Ha en trevlig lördag och så en varm kram från mig ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

5 mars 2016 17:52

Jag som väntade från januari till mars med nästa besök. Allt för att ni skulle slippa snö, halka och kyla. Sorry! Miss av mig. Borde väntat till april. Men då kan det vara "aprilväder".
Vacker mening. "Så länge någon minns dig och kan läsa ditt namn, är du inte glömd".
Jag tycker det är vackra namn. Inez Matilda. Ett av de namnen heter en av våra döttrar som tredjenamn.
Jag har läst på lite. Vesta är eldens gudinna enligt romerskt mytologi.
Undra om någon kommer att slå ditt ledande "kvinnorekord". Om jag inte räknat helt fel får du lägga till några dagar. 104 år, 1 månad och 25 dagar. Tänk om vi blev så gamla. Solveigs mormor som hette Matilda blev nästan 98 år.
Jag önskar dig en trevlig helg.
Kram från Bosse Hallänning. :)

http://bosseliden.wordpress.com

 
Comsi comsa

Comsi comsa

5 mars 2016 18:31

Du är ju helt otrolig på dessa lekar och ett rejält bra jobb gör du dessutom. :)

Stor kvällskram ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Znogge

Znogge

5 mars 2016 18:57

Grattis till ett gott jobb :D Jag hade nästan hoppats på att du skulle lämna walkover men bara nästan så klart ;-)

Kram och ha en härlig kväll!

http://znogge.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

5 mars 2016 20:21

Så duktig du varit! Bra jobbat i detta tråkiga väder. Men frisk lufr sägs var nyttig och det helt oavsett väder, fast det undrar jag.
Jag var också i minneslundar men där stod bara namnen och inga datum. Du var klart skickligare på att få fram dessa.
Trevlig kväll och stor kram.

http://akker.blogg.se

 
Maria

Maria

6 mars 2016 13:48

Du är fantastisk när det gäller Bosses lekar men de är märkligt roliga tycker jag. Men den här gången klarade jag inte av att lägga ut bilder på dessa gravstenar med gott samvete. Många av de anhöriga har jag eller har haft någon relation till. Jag vet hur de tänkt och resonerat. Alltså avstod jag. Så kan det gå när man bor på en mindre ort. Men kyrkogårdar är intressanta både för att man kan minnas men också för att man kan lära sig mycket om sin hembygd. Nu får vi se vad det blir nästa vecka.
Ha det så gott! Maria

http://dammsamlare.blogg.se

 
kolonilotta

kolonilotta

6 mars 2016 18:11

Nu var ni ju jätte duktiga du och mysingen! :)
Bra jobbat!

http://www.kolonilotta1.blogspot.se

 
TantGlad

TantGlad

6 mars 2016 19:22

Du och mysingen har ju gjort ett kanonjobb, och det kan inte vara lätt att tyda gamla gravar inte.
Men .bra kämpat .

Nu ska du ha en jättefin ny mysig vecka tillsamans med ditt hjärta❤....med mysingen.

Varm kram från mig

http://tantglad.bloggo.nu

 
gun

gun

6 mars 2016 19:35

Bra jobbat av dig och Mysingen.
Här har det som vanligt gott i 100 km om dagarna...
Bosse han kan han hitta på:).
Ni får ha en trevlig vecka.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Mia

Mia

8 mars 2016 10:21

Vad fint att finnas för varandra, du och mysingen, när ni tar denna finstämda promenad.
Många 100-åringar blev det å´paret knep du med :)! Grattis till nya poäng!
Ha det fint!
Kram Mia

http://www.minsoltrappa.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards