Direktlänk till inlägg 24 april 2016

Blandade tankar.

Av wiolettan - 24 april 2016 11:02



Har det hänt att du ej orkat tro, eller gå över bönernas bro?

Är din himmel ej blå, bara mulen och grå.

Du ska minnas Han finns där ändå.


Han finns bakom molnen ändå, Han finns bakom molnen ändå

Han dig räcker sin hand, fast du tvivlar ibland.

Han finns bakom molnen ändå.


Den sången hörde jag för första gången idag på Gudstjänsten. Jag som sällan gråter fick tårar i ögonen.  För visst är det så. Fast min tro på Gud är stark så kommer det stunder och dagar då jag tänker: Varför händer detta? Varför blir det så här? Varför får jag inte vara frisk idag, jag som skulle göra det eller det? Men det känns bra att veta att det finns någon som alltid vill gå vid min sida och hjälpa, både i smått och stort. 


Idag skulle min äldsta syster ha fyllt 90 år om hon hade fått fortsätta att leva här på jorden,  men hon fick flytta till sitt himmelska hem för tre år sedan.


Ibland kommer jag på mig själv med att vilja ringa henne och fråga om något. Nej, visst nej, det går inte. Saknar hennes glada skratt och kloka genomtänkta svar. Hon var en mycket snäll person, ville vara alla till lags och skulle inte kunna tänka sig att prata illa om någon människa.


 

Den här bilden togs precis ett år innan hon avled. Ni kan se kakfatet på bordet? Alla dessa godsaker hade hon bakat själv. Hon var så duktig i köket och var suverän på att baka och laga mat. Varje år som jag åkte hem så besökte jag henne och det var alltid något extra. Två barn fick hon. Hennes man avled 2003, ett år före min förra man.


Det var 15 år mellan oss, så långt innan jag kom upp i skolåldern hade hon flyttat hemifrån. Det år som jag fyllde 5 fyllde hon 20, då hon var 50 var jag 35. Och i år skulle hon blivit 90. Ojdå, blir jag 75 år då?


Idag har det varit flera olika slags vädertyper.


I morse 2 minusgrader, solen sken. Sedan mulet och det har snöat till och med. Riktigt aprilväder som det kallas.







 
 
Znogge

Znogge

24 april 2016 12:06

Trots åldersskillnaden kan man stå varandra väldigt nära! Så jag förstår att det är tomt utan din kära syster...

Kram <3

http://znogge.wordpress.com

 
Biggeros

Biggeros

24 april 2016 12:42

Saknaden kommer alltid finnas där av din fina syster. Det är bra att ha det fina minnet av din syster att hon var en duktig kock och bagerska. Ser inte alls fel ut alla dessa alla sorters kakor på bordet. Styrkekramar

http://Biggeros.blogg.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

24 april 2016 19:19

Jag förstår att det varit en speciell dag för dig. Min var igår. Då var det min pappas dödsdatum.
Fina tänkvärda ord. Det är mycket vi små människor inte förstår.
Femton års skillnad när man växer upp är mycket. Jag har också en syster som är femton år äldre än jag.
Kram Bosse

http://bosseliden.wordpres.com

 
gun

gun

24 april 2016 20:06

Förstår att dina tankar går till din syster. Även om det var stor åldersskillnad kan man stå varandra nära.
Här snöade och haglade i morse! Typiskt aprilväder...
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Primrose

Primrose

24 april 2016 22:18

Tro absolut att det finns något större att vi aldrig är ensamma fast det kan kännas så. Förstår att du saknar din syster, vilja ringa och bara babbla känna gemenskap.
!5 år är mycket när en är barn, vid vuxen ålder betyder 15 år ingenting då är glädjen att ha varann det viktigaste, då krymper åren.
Önskar dig allt gott!
Varm KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Ditte

Ditte

24 april 2016 23:05

Visst är saknaden stor och vissa dagar blir den så påtaglig. Jga förstår din sorg och den måste få finnas.
Och hör man något i sång/textväg så komme rkänslorna på ett speciellt sätt.
Jga var med om liknande i veckan då jag var på döttranas farmors begravning och den tog mig hårt på många sätt. Idag var jag till kyrkogården och då kom andra tankar och saknaden fanns med. Men också glädjen...
Stor kram till dig.
Och ibland tror jaginte man förstår vad meningen är. Eller om den finns....


http://akker.blogg.se

 
Gunnel

Gunnel

25 april 2016 08:28

Vid bemärkelsedagar och helger märks det väldigt tydligt att man saknar vissa personer. Det spelar ingen roll hur lång tid som går....de finns fortfarande kvar i ens hjärta och tankar. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards