Direktlänk till inlägg 1 april 2017

April, april, jag kan lura dig vart jag vill.

Av wiolettan - 1 april 2017 09:09


Vårmånaden april är här med dimmigt och grått väder, plus 2 grader och en blåsig kall vind.


1:a april, det var den enda dagen på året då vi syskon hemma i Ångermanland fick ljuga eller narras. Det var så att säga helt på sin plats att "lura någon 1:a april".


Reglerna då var enkla. Man skulle få en person att gå minst fem steg för att det skulle gälla. Till exempel ropa att "titta det snöar" och personen då sprang fram till fönstret och tittade så måste det vara cirka fem steg så det gillades inte om man inte förflyttade sig, plus att det då förstås inte skulle snöa.


Jag frågade mysingen igår om jag fick lura honom, som idag, och han hade inte något emot det men trodde förstås inte att det skulle lyckas.


Så i morse då han just hade stigit upp och fortfarande var i sovrummet pratade vi om vädret ute och jag sa att jag skulle gå till vardagsrummet och kolla om det blåste.


Därifrån ropade jag:


"Kom och titta, det är två harar som älskar här utanför".


Mysingen kommer springande nästan i bara mässingen och ropar:

"Men var, jag ser dom inte"!


"April, april, jag kan lura dig vart jag vill". Jag sa inte "din dumma sill" för min mysing han är inte dum han, men lite nyfiken på älskande par, inom djurriket, det är han förvisso.


Så fick vi oss ett gott skratt. Mysingen trodde inte att det var något lurendrejeri eftersom det brukar vara harar här utanför ibland och så är det ju vår också.


Att luras första april verkar ha startat någon gång i slutet av 1600-talet. Så det är en gammal sed.


Ha en finfin dag mina bloggvänner och Trevlig Helg.




 
 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

1 april 2017 10:40


Hihi, kan riktigt se han komma springarnde i bara mässingen. :D)

Glad första april.

Kram ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Primrose

Primrose

1 april 2017 10:47

,-)))) ja den var bra! ,-)))
Att luras 1 april är kul.
det hör till.
Har hört några aprilskämt på radion i morse.
Ha det fint KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

1 april 2017 13:58

Det är minsann lätt att bli lurad och du lyckades ju bra.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Kicki

Kicki

1 april 2017 17:33

Det var ett gulligt lur.
Tänk att det är såå länge sedan denna lurarna inträffade.
Jag har klarat mej ich inte lurat någon heller
Kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Ditte

Ditte

1 april 2017 18:25

Vilket bra "lur" du kom på. Och Mysingen kom springande. Vem skulle inte ha gjort det. Helt klart jag och flera med mig. Så du har nog egentligen lurat många idag. Men lite roligt måste man ha även en första april.
Stor kram och trevlig kväll.

http://dittemitti.se

 
Preciosa

Preciosa" title="http://www.spanienblogg.se/preciosa]Preciosa[/url]" target="_blank">www.spanienblogg.se/preciosa]Preciosa[/url]

1 april 2017 22:21

Hej!
Kul skämt du kom på :-)Inget vidare väder hemma ser jag.
Har bara sett ett skämt här nere. Välskriven artikel om att ett antal svenskar skulle gå i procession i påsk med en egen "trono".
I Torre går det 18 st. Dom ville ha fler bärare :-) Tronon väger 500 kg. Och så hade dom sytt vita kåpor (ser ut som KKK i USA)själva hahaha...Lånat staty av Heliga Birgitta från Sverige...
Påsken är ju den största högtiden i Spanien och man får inte tillstånd utan vidare att ha en egen trono som utlänning :)
Ofta går bärandet i arv osv. Ja ett gott försök var det.
Kram P ♥

http:/// www.spanienblogg.se/preciosa

 
Anki

Anki

2 april 2017 06:20

Haha ... det var ett roligt aprilskämt!
Ha nu en fin söndag tillsammans med Mysingen!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Lena

Lena

2 april 2017 10:16

Ha ha ha ha där fick jag dagens stora skratt!! :)) du är för härlig!! *hjärta*
Själv varken blev jag lurad eller lurades själv, kom inte på nått bra he he, men ditt hade nog gått hem här åxå ha ha ha ha :))
Lyssnade på Ring så spelar vi, men jag förstod på en gång att det var ett skämt, men en del verkade tro på det ;)

Varm kram till er & fin söndag!! *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
TantGlad

TantGlad

2 april 2017 16:56

Haha...det var ett kul aprilskämt och jag förstår han blev paff då inte såg några harar som älskade hihi. Kul skämt.

Ha en fin ny vecka nu fine blev bloggvän och hälsa mysingen.

Kram kram.

http://tantglad.bloggo.nu

 
Lena

Lena

2 april 2017 18:38

Men ett sånt fint litet skämt, man skulle skoja oftare kanske. Så trevligt ni verkar ha det och så intressanta jobb du haft!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
gun

gun

2 april 2017 21:33

Fniss.... det var ett roligt aprilskämt!
Vi hade aldrig att man skulle gå 5 steg som barn.
Men lurades det gjorde man:)
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

3 april 2017 09:31

Det skämtet hade nog många gått på. Finurligt!

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards