Direktlänk till inlägg 5 april 2017

Tisdagsträff och lite till.

Av wiolettan - 5 april 2017 07:09


Redan onsdag och jag har inte hunnit, eller orkat, komma in här och skriva något. Tiden bara rinner iväg och jag med mina skavanker, hinner inte med.


Igår efter det att vi hade handlat lite mat och ätit lunch,  gick vi ner till SPF:s lokaler och fikade och lyssnade på ett föredrag om Thore Skogman, hans liv och stora visskatt. Vi fick höra många av de vanliga och mest kända låtarna ifrån hans stora repertoar. Min mysing hade lagt ner ett stort arbete med att skriva ner en del av Thores historia och även vaskat fram många goa låtar.


Då vi tänker på Thore så är det mest trallvänliga och roliga låtar som han förknippas med. Men, han medverkade i flera filmer, var med i operetterna ”Vita Hästen” och ”Sköna Helena”. Han komponerade också klassisk musik, utan att kunna noter och han hade ett absolut gehör. Han kunde skapa musik var som helst under stundens ingivelse. ”En pitepilt med pitepalt” gjorde Thore på inrikesflyget. ”Plättlaggen” skrev han under en taxiresa, kanske på en torsdag?


Thore rimmade om sig själv:  ”En liten clown jag tror jag har, nånstans i hjärteroten kvar”.


Totalt finns det 1.243 låtar registrerade i hans namn hos STIM. Thore Skogman, en stor begåvning, en folklig person som tog varenda person han mötte på fullaste allvar.




Idag är det provtagning för mig på vårdcentralen. De ska kolla B12, blodvärde, socker och mer som jag inte kommer ihåg. Får inte äta frukost först, utan jag måste strax iväg.


Sedan så ska vi sjunga lite i vår sånggrupp. Det brukar bli trevligt. För mig är det tre veckor sedan senaste gången jag var där.


Får titta in till er senare. Ha en finfin dag och var rädda om er.


Visst ja. Måste bara visa er ett par hjärtan.


   

Detta fotade jag  i ett skyltfönster häromdagen.


   

Detta låg på marken. Resterna av en ballong, har bildat ett hjärta. Färgen ser ut som blå, men jag lovar, den var violet i verkligheten.






 
 
Biggeros

Biggeros

5 april 2017 07:57

Tore Skogman var en riktig sång och textgeni !!
Hoppas att proverna ger bra resultat. Det är bra att sjukvården följer upp dig. Jag har hört att sång bringar så mycket glädje. Glädje och skratt förlänger livet. Ta hand om dig// kram

http://Biggeros.blogg.se

 
geddfish

geddfish

5 april 2017 09:29

Hoppas din dag blir superfin, det låter så bra med all musik, fina hjärtan och glädje.
Håller tummarna för dina prover.
Kram 💚

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

5 april 2017 09:55


Den bästa onsdagen,lycka till med proverna och sången.

Kram ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Ditte

Ditte

5 april 2017 11:25

Vad trevligt att få lyssna till både lite Tore Skogman hustoria och bitar han skrivit. Jag vet att han komponerat många låtar men inte riktigt så många som du nämner. Och ha var verkligen allsidig och snabb i sitt låtskrivande.
Roligt att du idag kan gå med och sjunga och sång piggar upp.
Håller tummarna för att provtagningen gick bra och framförallt att resultatet är det.
Stor kram och många tankar.

http://dittemitti.se

 
Ingrid

Ingrid

5 april 2017 11:30

Hoppas att det gick bra för dig på vårdcentralen och att proverna är ok.
Ha en fin dag!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Anki

Anki

5 april 2017 12:57

Tore Skogman - nostalgi på riktigt - han gjorde många roliga och även tänkvärda låtar :)
Hoppas det gick bra med proverna och att du fick en trevlig stund med sånggruppen :)
Tiden går fort och om man inte orkar så gör man inte ... bloggen finns kvar och vi som läser också :)
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Lena

Lena

6 april 2017 10:45

Trevligt att lära sig andra sidor av människor än det alla vet, fin info om T Skogman.
Oj du verkar ha fullt upp ibland! :)

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

6 april 2017 12:39

Inte visste jag att han hade gjort så många låtar. Vilket sött hjärta du hittade på marken. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Znogge

Znogge

6 april 2017 17:10

Hoppas att provtagningen gick smidigt och bra på alla vis och att du får godkänt på dem!

Kram och ha en härlig torsdagskväll!

http://znogge.wordpress.com

 
Primrose

Primrose

6 april 2017 20:06

Ett violett hjärta, då var det verkligen menat för dig!
Jag själv älskar ju att hitta hjärtan lite här och där ,-)
Ja Thore var duktig ,-)
Hoppas proverna visar sig vara kanonbra,
Härligt att du sjunger i kör det måste vara så kul, hinner inte med mycket själv!Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Kicki

Kicki

6 april 2017 22:32

Du hittar så fina hjärtan på alla möjliga ställen.
Så mysigt med kören och thore skogmans sånger. Ett bra tips till vår träffpunkt, ett thore skogmans tema.
Stort lycka till med proverna.
En hjärterkram från mej

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards