Direktlänk till inlägg 3 september 2017

Några blandade tankar.

Av wiolettan - 3 september 2017 08:03


Lärarinnan i skolan råkar skada sig i ett finger när hon vässar sin penna. Det börjar blöda och medan hon sköter om såret passar hon på att fråga klassen om någon kan ett ordspråk som handlar om små sår. Ville reser sig blixtsnabbt och föreslår:

"Arga katter får rivet skinn."


"Jaa", medger fröken, "det kan vara riktigt, men jag tänkte på ett ordspråk som handlar om sår.


"Som man sår får man skörda", säger Sune.


"Nej, det jag tänker på talar också om fattiga vänner.


"Då vet jag, fröken", ropar Anders. "Det är bättre att vara rik och frisk än sjuk och fattig".


Det hade Anders så rätt i. Men, jag tror att fröken tänkte på: "Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta". Det ordspråket lärde jag mig av min mamma.  Hon hade en panisk förskräckelse för blod och sår och var mycket noga med att tvätta och göra rent även mycket små sår och sedan plåster på.


Det där förstod jag inte då. Tyckte ofta att det där lilla såret är inget att bry sig om men hon förklarade att det kunde bli infektioner och besvärligheter om man inte såg efter även det minsta lilla sår och tog bort all eventuell smuts.


Idag, mulet men inget regn, ännu så länge. Vi tog en liten promenad före frukost. Det blåste men det var skönt med frisk luft i lungorna.


 

Vid en tvärgata till Tulegatan har det i många år stått ett stort pampigt träd. Förra hösten, tror jag, klipptes det ner och blev knappt hälften så stort och inga grenar eller löv. Nu i våras började det att bli lite grönt igen.

 

Nu, det grönskar, växer och frodas. Undrar vad det är för ett slags träd?



 

Så här ser ofta cykelbanorna ut. En fin vit cykel, så alla förstår.



 

Men, har ni sett? Någon har varit kreativ, verkligen. Kanske hade personen själv en röd cykel.



 

Som vanligt, nästan, ett hjärta framför mina fötter.


Hoppas att vi alla får en trevlig söndag.



 
 
Znogge

Znogge

3 september 2017 10:43

Visst ska man vara försiktig även med små sår. Spontant tycker jag att trädet ser ut som en pil men jag är långtifrån någon expert.

Kram och trevlig söndag!

http://znogge.wordpress.com

 
Gunnel

Gunnel

3 september 2017 13:53

Små sår kan ställa till mycket ont. Barn är snabbtänkta och allt stämde ju in på sår. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
geddfish

geddfish

3 september 2017 13:58

Du är rik på hjärtan!
Rolig klurig historia!
Kram och ha en go söndag!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Ingrid

Ingrid

3 september 2017 15:05

Små sår och fattiga vänner ska man absolut inte förakta. Det har jag o också fått lära mig. Och små sår kan verkligen ställa till det, speciellt när man kommer upp i åren lite och cirkulation och annat kanske inte är i topp.
Hoppas att du har en skön söndag!
Här har det regnat hela dagen, fast i mm har det nog inte blivit så mycket.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Primrose

Primrose

3 september 2017 16:56

Vackert träd, men jag vet inte alls, ser inte bladen, och sen är jag dålig på träd om det inte är de vanligaste ,-)))
Småsår är inte att förakta ,-)
Så din mamma har nog rätt, även om jag inte bryr mig om såren de minsta, men det borde jag nog.
Ja hjärtan är härligt när de dyker upp!
Ja gissar som du att den med röd krita hade röd cykel ,-)
Men små sår och fattiga vänner, den var ny för mig!
Ha det fint KRAM Primrose

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Lena

Lena

3 september 2017 18:49

Ett bra ordspråk. Ordspråk är bra tycker jag, det ryms så mycket i en liten rad. Kram och hjärtligt tack för att du tittade till mig på bloggen för ett tag sedan :)

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

3 september 2017 22:29

Tyvärr har jag ingen aning om vilket träd det skulle kunna vara. Men kanske ver någon...
Fin historia men barn tänker på sitt sätt och tur är ju det. Och visst är det bra att vårda även små skavanker, både på utsidan och insidan (Fast de ju inte syns)
Skönt med en promenad och så fint att du nu orkar och kan ge dig ut en sväng.
Tur med hjärtan har du också. Jag ser nästan aldrig några...
Så jag är glad jag får se dem hos dig.
Varm kram!

http://dittemitti.se

 
gun

gun

3 september 2017 23:23

Små sår kan verkligen ställa till det...
Du har alltid tur med dina hjärtan dom bara ramlar framför dina fötter.
Här har vi haft regn hela dagen.....
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Tezz på S/Y Andromeda

Tezz på S/Y Andromeda

4 september 2017 08:38

Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta, man vet aldrig vad det kan bli av dem ;-) Det fick jag också höra som liten.
Kram i regnet från öland

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards