Direktlänk till inlägg 3 juni 2018

Alla resor har ett slut.

Av wiolettan - 3 juni 2018 11:27


Eksjö, den unika trästaden ville mysingen också visa mig. Ja, det fanns mycket att se där. En småtrevlig stad som innehåller nästan sextio byggnadsminnen.



   

Jag älskar gamla hus. Skulle ha velat gå in i något av dom för att ännu mera insupa atmosfären. Några hus uppfördes redan på 1600-talen och nästan hela Gamla stan är K-märkt.


   

Heidemanska gården. Gården kallades också för Trollegården efter ägaren Per Trolle. Invändigt finns väggmålningar ifrån 1600-talets mitt och tidigt 1700-tal. År 1964 byggdes gården om till som den ser ut idag.


 

Fina gator med Borgmästarstenar i mitten, i alla fall symboliskt.


   

Kyrkan på torget var jag bara tvungen att fota, plus…


   

… denna fina bil, en Morgan. Jag älskar gamla härliga bilar.



   

Ryttarstatyn som finns på Stora torget. Den föreställer en okänd ryttare i tiden för det 30-åriga kriget.



   

Utsikt ifrån hotellrummet.


   

En mysig vilstol.


 

Lennarts konditori.  Där fikade vi, världens godaste kaffebröd. De håller på att renovera byggnaden så den var ”inbäddad”. Den här bilden tog jag tidigt vid vår morgonpromenad, då var det tomt på folk, annars inte.


Sedan åkte vi vidare på småvägar.


   

Kom via Österbymo, Asby och Ramfall till färjehamnen på Torpön.


   

En fin brygga. Gick runt lite i omgivningarna eftersom vi fick vänta på den privatägda färjan, cirka en halvtimme.

Men, det var mycket att se så det gjorde ingenting. Färden gick vidare och vi hamnade vid ett vägbygge.


     

Det blev långa, långa köer och trafiken stod helt stilla. Man asfalterade bägge filerna samtidigt.


   

Vi besökte också flygvapenmuseet i Linköping. Ett kulturhistoriskt museum med prisbelönta utställningar om militärflygets utveckling, från tidigt 1900-tal fram till nutid.  I samlingarna finns cirka 100.000 föremål.


Flygplan en mängd förstås, men det fanns också ifrån flottiljlivets alla olika verksamheter, uniformer, teknikprylar, sjukvårdssaker, textiler och ritningar. Den nedskjutna DC-3an fanns i källaren och det var också intressant att beskåda.


   

Dessa vilda djur hittade vi också.


   

Liksom Döderhultarns  alster.  Det fanns ett galleri av fint snidade skulpturer. År 1920 skänkte han ett antal av sina träskulpturer till flygskolan i Malmen och några finns fortfarande kvar och de är dessa man kan se i flygplansmuseumet.


De skildrar livet på landsbygden i Sverige i början av 1900-talet. Döderhultarn, alltså träsnidaren  Axel Robert Peterson föddes 1868 i Döderhults socken utanför Oskarshamn. Döderhultarn var mycket förtjust i att flyga och fick följa med på 14 militära flygningar. Han lär ha sagt: ”Vilken konstig upplevelse! Det var nästan en ekivok känsla. Plötsligt såg jag saker och ting mycket tydligt och förstod hur tokigt det var att arbeta. Det enda som kan ge livet en mening är att susa fram uppe ibland skyarna”.


Där har inte Döderhultarn och jag samma åsikt, kan jag ju säga.



 
 
Ingrid

Ingrid

3 juni 2018 14:49

Eksjö ser ut att vara en fin stad med vackra miljöer. I alla fall när man ser dina fina bilder därifrån.
Jag var flyglotta förr i tiden och var faktiskt i Linköping på en övning. Det var ett fasligt rapporterande för de flög ju hela tiden. Det var en rolig tid det också.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Znogge

Znogge

3 juni 2018 16:47

Ännu fler bilder från er härliga resa och Eksjö är en fin stad. I dag har det ju blivit ett arbete att susa omkring där uppe i skyarna för vi flyger mer och mer men det vara helt annorlunda på Döderhularns tid.

Kram och ha en härlig söndagskväll!

http://znogge.wordpress.com

 
Preciosa

Preciosa

3 juni 2018 18:00

Hej Wiolettan!
Så fin stad detta Eksjö!! Finns inget finare än trähus!
Fin kyrka! Och bilen du såg!! Haft nåt liknande på 60-talet men skriver inte märket så biltokiga inte skrattar ihjäl sig om dom jämför med denne Morgan :-)
Varmt har vi...går inte ut :(
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Emma Engström

Emma Engström

3 juni 2018 20:44

Så mysigt det verkar där! :D

http://nouw.com/emmaengstroms

 
Gunnel

Gunnel

4 juni 2018 09:29

Det enda jag vet om Eksjö är att det finns eller i varje fall har funnits ett regemente. Göran var där när han gjorde sin värnplikt. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

 
gun

gun

4 juni 2018 21:13

Eksjö känner jag igen:). Fin stad.
Döderhultaren var en egensinnad person om jag fattat rätt. I Oskarshamns ena rondell står en präst och ett bröllopspar kopierat efter Döderhultaren. Min gammelfarfars mamma och Döderhultarens pappa var syskon och min gammelfarfar och syskonen var bra på att göra möbler. Mina nattygsbord gjorde gammelfarfar till min farfar i bröllopspresent (var ett helt sett med säng och bord).
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Primrose

Primrose

4 juni 2018 22:38

Har precis sammanfattat dina inlägg så försvann allt innan jag var klar så jag får dela upp det!
Dädesjö kyrka, vacker.
Tycker också att det är fint att bevara de gamla gravstenarna.
Ovanlig bild på trädet som vuxit över gravkorset ,-)
Så vackert med stenarna som man sätter blommor i, hör de till en minneslund.
Har aldrig hört talas om musön, Spännande med en vinglig flottbro.
Tur att färjan kom annars hade ni fått simma över. Tur att mobilen var laddad!
Fortsättning...

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Primrose

Primrose

4 juni 2018 22:42

Fortsättning.
Att vara 2,32 meter under havsytan slår att vara på den högsta punkten. Så mycket ni upplevt!
Skåne älskar jag, stortrivs där nere.
Vilket vackert hotell i Kristianstad!
Tinnar och torn gillar jag. Skulle älska att stå och måla där.
Paraply skulpturen är läcker.
Fortsättning ,-) ...

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Primrose

Primrose

4 juni 2018 22:45

Fortsättning...
Lunds domkyrka såg vi förra sommaren men bara på utsidan! Så kul att få se den innifrån. Mycket vacker.
Kul dubbelbild ,-)))
Bra skylt om katten!
Skulle vilja se sån skylt oftare!
Fint hotell i Klippan.
Bra med hiss på utsidan, om man fastnar ,-)
Fortsättning...

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Primrose

Primrose

4 juni 2018 22:48

Fortsättning...
Härligt om katten som kan vara inne ,-)))
Så mycket intressant ni fått se och uppleva.
Härligt väder En genomtänkt resa!'Eksjö, så vackert måste se på en karta var det ligger.
Flygvapenmuseet i Linköping har vi bara åkt förbi.
Tack för alla härliga bilder, nu har ni mycket att minnas.
Ha det fortsatt jättefintSTOR KRAM Primrose ,-))

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Ditte

Ditte

4 juni 2018 23:41

I detta inlägg kände jag mer igen mig än från Skåne. Eksjö tycker jag är en jättefin stad och där har jag varit en hel del. Och dessa vackra trähus. DE har ju också klarat sig bra från bränder till motsats från många andra svenska städer. Visst skulle det vara fint att få komma in och titta i ett av dessa gamla hus.
Flygmuseet i lInköping har jag också besökt, men för länge sen så en repetition behövdes. och "Döderjultaren" had ejag nästan glömt bort. Tack för påminnelsen. Och tack för en fantastisk resa.
Jättefina blder och visst blir jag sugen på ett nytt besök i Eksjö.
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

4 juni 2018 23:54

Hade ingen aning om att Eksjö var en så gammal och
välbehållen stad. Verkligen roligt att vara med på promenaden.

Linköping - Har spelat handboll mot SAABs damlag, då jag var med
i IFK Norrköping 1945-47, men såg ingenting av stan. :)

Vilken härlig resa ni gjorde. Är du inte glad att du beslutade
dej för att göra den? Du var väldigt tveksam flera inlägg tidigare,
då du var i Stockholm och alldeles uttröttad. Tur med vädret hade
ni också. Kram! Hoppas du mår bra.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards