Direktlänk till inlägg 12 november 2018

Uppfostras eller?

Av wiolettan - 12 november 2018 09:45


Vissa personers beteende slutar aldrig att förvåna mig.


 

En ädre dam stod vid denna skylt och matade fåglarna som finns i Lötsjön.


"Ser du inte att här får vi inte mata fåglarna med bröd, det står så på skylten", förmanade en annan förbipasserande.


"Ja, jag vet det, men mitt barnbarn tycker att det är så roligt att mata sjöfåglarna". Hon hade ett barnbarn med sig.


Kontentan av det får jag till, att än om saker är förbjudna så tycker barnen om att göra det eller det så låt dom hålla på, det som de tycker är kul ska inte förbjudas dom. Undrar inte över att världen ser ut som den gör och alla dessa ungdomar som stjäl och gör ännu värre saker, då inte ens vår generation kan lära ut hur man uppför sig.


Därför blir jag så otroligt glad då jag möter barn och ungdomar som kan uppföra sig. För det finns massor av sådana också. De har fått lära sig hemifrån hur man ska bete sig.


Som den lilla flickan som kom ut ifrån en port på Sturegatan, lite snabbt så att jag höll på att snubbla över henne.


"Förlåt", sa den kanske 3-åriga lilla tjejen, och hennes mamma log så vackert.


Blir full i skratt då jag tänker på en pigg 3-4 årig kille som trycker på knappen för att få gå över vid ett övergångsställe vid Tulegatan och då det blir grönt säger killen:  "Tack" och vandrar över.


  

I morse var det bara ett fåtal sjöfåglar ute och simmade.


 

Ser ni att det nästan verkar som om det brinner i buskarna.


 

Men, då vi kommer närmare så syns de fina djuren. Jag visade dom häromdagen på bloggen och skrev att det var renar som hade pyntats till jul. Så fel jag hade.


Vi träffade på en bekant som jobbar med alla växter och så´nt vid Lötsjön, i morse och han talade om att detta var rådjur som kommunen hade satt upp och de ska få stå där året om och glädja oss.


Svaret på frågan som jag ställde i förra inlägget var Bibo. Flera av er gissade rätt, bra gjort.





 
 
Ingrid

Ingrid

12 november 2018 11:14

Stackars det barnet som hade en så dålig förebild. Den äldre kvinnan borde verkligen ha vetat bättre.
Ha en skön vecka!
Kram, Ingrid

http://ilevander.blogspot.com

 
Znogge

Znogge

12 november 2018 16:11

Det var verkligen ingen bra förebild som det barnet hade i sitt sällskap. Klart att man gör som det står. Hur svårt kan det vara?

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Tove Olberg

Tove Olberg

12 november 2018 16:41

Första berättelsen är ett trist kapitell. Skulle en tagit en diskussion om vad lär du då ditt barnbarn? Undrar om jag inte försökt ... De sista berättelserna är ju så en bli glad överallt i kroppen :-)
En vacker format eldsvåda du fann!
Varm kram till dig!

http://https://plus.google.com/102310917615643117697

 
wiolettan

wiolettan

12 november 2018 17:55

Hej Tove och tack för dina fina ord.
Jag har försökt men kommer inte in och kan kommentera hos dig, går in och kollar.
Du har rätt, men jag skulle nog ha svårt för en så´n diskussion, är för feg och undfallande.
Ha det bra och varm kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

12 november 2018 22:12

Visst kan man undra hur vuxna människor tänker. Hur ska barn lära sig om inte vuxna föregår med gott exempel. Tröttsamt!
Men visst finns det glädjeämnen också som du så fint också berättade om.
Vad roligt att rådjuren ska få finnas här året om. Fint att de står här och lyser upp.
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
Gunnel

Gunnel

13 november 2018 09:21

Barn är många gånger mycket noggrannare med att följa regler än vad vuxna är. Nu är det vackert med alla smålampor som lyser upp här och där inför vinter och jul. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

 
Preciosa

Preciosa

13 november 2018 09:49

Hej Wiolettan!
Tror mina barnbarn fick kasta bröd en gång, visste inte att det var fel...men en gås kastade sig fram och skrämde dom så sen blev det ingen mer gång :-) Tror inte då det stod nån skylt...många år sen :)
Tänkte på detta med renar, tyckte att det inte såg ut som det men jag är dålig på djur :-)Vackra är dom i mörkret i alla fall!
Härligt att gå ut så där på morgonen!!
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards