Direktlänk till inlägg 16 mars 2020

Hjärtesak!

Av wiolettan - 16 mars 2020 08:32


Hörde på radion i morse att det var stor brist på vårdplatser på våra sjukhusintensivvårdsavdelningar.  En undersökning som gjordes för flera år sedan visade att Sverige låg näst sist av länderna i EU. Sämre än oss var bara Portugal.


En stilla undran av mig. Varför har inte regeringen tagit itu med detta för länge sedan. Bevisligen så är det inte pengar som har saknats eftersom de nu kan betala ut miljarder i stöd till de som kan drabbas ekonomiskt av viruset som härjar. Om de har satt in resurser i tid så kanske vi inte har varit i denna kris nu. Men, vad vet jag?


Redan 2011 då jag kom in till akuten så fick jag ligga där och vänta nästan en halv natt, innan jag fick en ledig plats på hjärtintensiven. Vid den tiden hörde då inte jag om någon brist, men tid tog det. Som tur var så hade jag fått en plats och var uppkopplad på morgonen därefter då mitt hjärta stannade. Jag kommer ihåg att då jag vaknade blev jag så förvånad över att det var så många läkare, sjuksköterskor och apparater omkring mig.


Några dagar senare fick jag min pacemaker och sedan har det gått bra. Ja, förutom förmaksflimret, men det är en annan sak.





 

Idag snöblandat regn och jag har inte varit utanför dörren ännu. Väntar på ett viktigt samtal ifrån min läkare. Antingen ringer han idag, eller i alla fall denna vecka, sa sköterskan. Spännande och lite orolig över vad han säger.




 

Tala ej illa om moln, som skymmer,

ty nådens skurar de ofta rymmer.



En liten historia.


"Älskling, vill du se var jag blev opererad för blindtarmen"?

"Nej, usch, jag avskyr sjukhus".


 
 
Skogsälvan

Skogsälvan

16 mars 2020 09:36

God morgon! Hoppas du får ett bra besked när läkaren ringer. Och hoppas också att snön slutar falla, det är mars och nu längtar vi efter lite vårsol. Ingen snö i Skåne men regn, nästan lika tråkigt. Ja jag ser med förfäran på hur vården har nedmonterats under åren, och ber till Gud att jag inte ska behöva någon hjälp därifrån. Kram

http://www.skogsalvan.bloggplatsen.se

wiolettan

16 mars 2020 09:42

Tack snälla, det hoppas jag också.
Det är fortfarande lite snöblandat regn i luften, fast det verkar att avta.
Snart ska du se att våren tar överhanden, även detta år.
Ja, det verkar vara mer eller mindre svårt för sjukvården att klara allt, i olika delar av vårt land.
Gud hör bön, vi får lita på det. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

16 mars 2020 10:49

Då hoppas jag att läkaren har något positivt att berätta som kan glädja dig. Vi behöver verkligen ta vara på alla glädjeämnen vi kan i dessa bistra tider.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

16 mars 2020 19:55

Det hoppas jag också, han har inte ringt ännu.
Glädje och uppmuntran behöver vi alla och det gäller att försöka vara positiv.
Kram.

 
Preciosa

Preciosa

16 mars 2020 12:38

Hej Wiolettan!
Det var inte bättre förr. Jag fick tid för hjärtbypass 29 juni 2009...fick ligga i ett kontor på Thorax trots avtalad tid.
När jag var förberedd på morg så kom en kirurg in och sa att jag skulle åka hem...tur att jag fått en lugnande tablett. Jag frågade om det hänt nån stor olycka...nej då det fanns sjukare...
Jag har ju väntat i ett halvår sa jag och blev lovad nu. Fick åka hem helt förstörd liksom familjen...man vet ju vad sån op innebär och traumat var stort...Blev sen 26 okt...hjärtat stannade på op.bordet men jag var ju på rätt plats.
Har inget förtroende för sjukvården och allra minst Karolinska.
Hände en sak 2004 också som jag sen fick ursäkt för...av ledningen. Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.ser/preciosa

wiolettan

16 mars 2020 19:59

I mångt och mycket var det sämre förut, vad jag förstår.
Du har varit med om mycket inom sjukvården som inte har varit bra och då är det lätt att man vill ha med dom att göra, så lite som möjligt.
Att en sådan stor operation blir inställd så där samma dag måste ha varit ett dråpslag. Mentalt förbereder man sig och så blir det inget av. Jag förstår dig.
Skönt att allt gick bra till slut och du fick hjälp. Kram till dig Preciosa.

 
wiper

wiper

16 mars 2020 14:21

Håller med dig om det du skriver och dom har ju dragit ner 22.000 anställda också inom vården och då kan man inte ta emot lika många. Allt elände började på 2000-talet känns det som. Blir man sjuk nu så vet man inte om man får nån hjälp.

Jag har en kusin som har pacemaker och det har gått bra länge nu. Skönt att du fick sån bra vård då. Väntetiderna har blivit mycket längre nu och jag kom ihåg en tid då man kom in på operation nästan direkt

Ha en skön början på veckan
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

16 mars 2020 20:01

Oj, det var många personer, mycken kompentens och arbetskraft.
Ja, det verkar ha gått utför inom det området på de senaste årtiondena.
Pacemaker, det är en finfin uppfinning och har hjälp och hjälper många.
Tack detsamma Malin önskar jag dig. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

16 mars 2020 14:37

Hoppas du får ett positivt besked idag. Det är alltid nervöst att gå och vänta. Ni har tydligen fortfarande vinter hos er ser jag. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

16 mars 2020 20:02

Ännu har läkaren inte ringt så inte blir det idag i alla fall. Men, jag hoppas att han ringer i morgon så att jag slipper att fundera.
I morse snöade det, men det har försvunnit ihop med regnet. Kram.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

16 mars 2020 15:02

idag har vi soligt och över +10°C i skuggan, säkert varmaste dagen...

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

16 mars 2020 20:03

Det var riktigt vårväder då, sol och varmt. Det varierar en hel del över landet, detta med vädret.

 
Znogge

Znogge

16 mars 2020 18:25

Det är ett stort problem att Sverige har så få vårdplatser. Vanligtvis går det med nöd och näppe men när det blir skarpt läge inser man hur sårbart det är.

Hoppas att du fick ett positivt besked av din läkare.

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

16 mars 2020 20:05

Ja, jag håller med dig, det har blivit en hel del ändringar sedan i slutet på 1900-talet inom mycket.
Nu upptäcks det hur tufft det kan bli inom sjukvården och platserna på sjukhusen.
Ännu så länge så väntar jag på samtalet ifrån läkaren. Kram.

 
Lena

Lena

16 mars 2020 19:16

Hej, jag undrar just vad det är för besked du väntar på! Jag oroar mig lite för dig och hoppas du håller dig ifrån folksamlingar i dessa tider. Kram!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

wiolettan

16 mars 2020 20:09

Tack snälla Lena.
Jag har en tid inplanerad för att ta prover och för ett besök hos läkaren, nu nästa vecka och jag tycker inte att jag borde åka dit, eftersom det är både med buss och tunnelbana.
Jag har inte varit ute alls idag, min man gick och handlade. Vi har en del saker inplanerade men jag måste tyvärr avstå. Är ju i riskzonen både åldersmässigt och på grund av hjärtat. Men, jag försöker ta en dag i taget. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

16 mars 2020 19:22

Hoppas att läkarens besked var ett gott besked.
Visst är det förfärligt med nedrustning i vård och värld. Förhoppningsvis ska denna coronakris kunna påverka positivt. Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

16 mars 2020 20:11

Han har tyvärr inte ringt ännu, får se om han gör det imorgon. Hoppas det.
Ja, det är synd om alla som inte kanske får den vård som de behöver. Kram!

 
Anki

Anki

17 mars 2020 14:41

Det är mycket som blivit konstigt i vårt land ...
Håller tummarna att läkarens besked är bra!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

17 mars 2020 20:25

Ja, det håller jag med dig om,, så är det.
Tack så mycket Anki. Kram!

 
geddfish

geddfish

17 mars 2020 16:18

Hur det var förr, det var väl både ock. Det har varit ont om intensivvårdsplatser i flera år och köerna har varit långa till akuten. Det är svårt att förstå då vi varit ett rikt och framåt land. Spanien ligger väldigt högt inom vård och planering.
Hoppas du får ett gott besked av läkaren.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

17 mars 2020 20:27

Kanske olika i olika delar av landet också. Många har fått vänta beroende på, många gånger vad det har gällt.
Det märks ju nu så mycket pengar som kommer fram.
Det visste jag inte om Spanien, bra för dess medborgare.
Tack Gerd. Kram.

 
Ditte

Ditte

17 mars 2020 16:22

Ja, visst hade man för länge sedan kunnat ordnat detta med intensivvårdsplatser på sjukhusen. Men man har sagt upp personal och försämrat anställdas arbetsmiljö så att många går på knäna eller inte alls kan jobba för att de är sjukskrivna. Illa! Sedan sköter ju inte heller landstingen om sina sjukhus.
En hel del var bättre förr men dock inte allt. Tycker nog jag fått bra hjälp i samband med mina åkommor. Dock har jag inte haft hjärtbesvär.
Hoppas nu att du får positiva besked av läkaren. Håller tummarna.
Var nu rädd o dig.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

17 mars 2020 20:30

Det verkar som om de inte har tagit det hela på tillräckligt stort ansvar utan satt fokus och pengar på annat i stället. För pengar finns ju, det syns ju helt klart nu då det blev kris inom många branscher.
Skönt att du har fått hjälp då du har behövt och att det har varit bra. Alla kanske inte har fått det.
Tack så mycket för tummhållning Ditte.
Sköt om dig väl och kram till dig.

 
Primrose

Primrose

17 mars 2020 20:39

Håller tummen att det var bra besked från läkaren!!!
Tycker också det är konstigt att vi är nästan sämst när det gäller på mycket i sjukvården!
Det borde verkligen satsa på sjukvård, skola och annat!
Tycker de som regerar tar för slappt på sånt. Vilken tur du hade när ditt hjärta stannade! FY så läskigt.
Det borde satsas mycket mer på det väsentliga. Det finns tydligen pengar!
Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

20 mars 2020 09:22

Tack snälla. Det ordnar sig bra, tror jag.
Ett så rikt land som Sverige borde kanske ha råd, men det är nog andra prioriteringar som gäller.
Ja, det var en Guds nåd att jag befann mig på sjukhusets intensivvårdsavdelning, precis där och då.
Tack detsamma till dig Primrose. Kram!

 
Augusta

Augusta

17 mars 2020 23:01

Jag háller med dig ang sjukvárden. Fast egentligen har kommuner i Sverige väldigt dálig ekonomi. Inte ofta man tar upp detta heller. Värst är dá man läser att regeringen lägger ut pengar pá som "menskonst". Det var tydligen riktig mens man málade med. Spyr-
Hoppas det var bra besked frán läkaren.
Var rädd om er och háller er borta frán Corona.
Kram till er

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

20 mars 2020 09:27

Visst är det märkligt. Det är just sådant som jag inte begriper mig på, men de styrande kanske förstår bättre, tror de i alla fall.
Tack, det var ungefär det som jag väntade mig, inget anmärkningsvärt, jag får ta dagen som den kommer.
Vi försöker att vara rädda om oss.
Var rädd om dig också och hoppas att din förkylning nu är borta. Kram från oss.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

18 mars 2020 08:14

Jag brukar oftast inte läsa andras kommentarer på Blogglandia. Men nu gjorde jag det. Vet hur jobbigt det är att gå och vänta på ett t-samtal när det inte ens finns en dag bestämd när det ska komma. Hoppas du fått det nu och är nöjd.
Var rädd om dig.
Kram

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

20 mars 2020 09:31

Ibland känns det som om man är den enda personen i hela världen som får vänta och vänta, men vi är tydligen många.
Läkare har ju fullt upp och måste väl prioritera på något sätt. Min doktor sa att han var så trött på alla som ringde och frågade om de vågade gå ut och komma och besöka honom, just på grund av viruset. 20-25 åringar, sa han, som inte alls behöver vara försiktiga. De är de som är sjuka och gamla, som kan drabbas hårt.
Var rädd om dig du också Bosse. Kram.

 
Lena i Wales

Lena i Wales

18 mars 2020 13:13

Jag hänger inte riktigt med i hur läget inom sjukvården är i Sverige nuförtiden, men har hört liknande historia av flera. Bedrövligt!
Har stor sympati för alla det som jobbar inom vården, vill, men kan inte av ekonomiska skäl.
Ta var på dig!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

20 mars 2020 09:32

Ja, på många håll är det besvärligt och i Stockholmstrakten är det rätt så fullt nu, vad jag kan förstå. Så, jag hoppas att vi får vara friska.
Det är inte lätt för sjukvårdspersonal, de har fullt upp.
Sköt om dig Lena.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards