Direktlänk till inlägg 29 september 2020

Att tänka sig för.

Av wiolettan - 29 september 2020 08:08


I dessa pandemi tider är det många kyrkor som inte har kunnat haft öppet för söndags gudstjänster i sommar. Det gäller även den kyrka som jag tillhör.


 

Centrumkyrkan på Prästgårdsgatan.


Men nu har det satt igång igen. Eftersom det är så många som besöker vår kyrka så har de nu sagt att det ska vara 2 gudstjänster. En klockan 10.00 och en klockan 11.30.  Suveränt. Då kan besökarna sprida ut sig i kyrkan och behöver inte sitta nära varandra. Det är också ett maxtal, högst 50 personer. Sedan har de poängterat att är man minsta förkyld eller i riskgrupp så ska man tänka sig för och vara försiktig. Stanna hemma om det behövs.



Jag har inte varit där så att jag vet hur många det är som har kommit. Men, jag hoppas att de kan fortsätta att hålla öppet. Många behöver den gemenskap det innebär att träffa likasinnade och få träffas och fira gudstjänst ihop.



   

En del av huskören i Centrumkyrkan, där min Mysing syns till vänster längst bak, andra från vänster.



Alla vi människor har olika temperament, gåvor och livserfarenheter. Något som är ett litet steg för dig, kan vara ett stort steg för en annan person. Det är viktigt att tänka på. Man måste akta sig för att försöka imponera på andra genom att bete sig som om sina egna stora steg bara är  små steg.  Döm inte andra som tvekar i fruktan för något som du tycker skulle vara lätt för dig. Fokusera på den väg som ligger framför dig,  och,  på den som aldrig lämnar din sida.


Glöm inte bort att änglarna finns,

att de är här för att se hur du har det.

Och dom kan hjälpa dig fast dom inte syns.

Glöm inte bort att änglarna finns.



Som ni vet så älskar jag barnhistorier, så jag bjuder på en i dag också.


En liten pojke sa till sin kompis:
”Du skryter ju så att man storknar. Snart påstår du väl att dina föräldrar var med i Noaks ark, också”.

 

”Nää, mina föräldrar hade minsann en egen båt”.



 
 
Ingrid

Ingrid

29 september 2020 09:36

Det var en riktigt söt barnhistoria!
Ha en fin tisdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

30 september 2020 16:39

Ja tycker om den barnhistorien också.
Ha det fint du med. Kram.

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

29 september 2020 10:53

bra lösning med två gudstjänster, körer är dock lite speciella, de sprider luft kraftigt.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

30 september 2020 16:41

Det är fint ordnat så flera kan gå till gudstjänsterna.
Det har du rätt i med körer: Vi får vara försiktiga.

 
Gunnel

Gunnel

29 september 2020 19:28

Hahaha! Barn är sällan svarslösa. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

30 september 2020 16:41

Dom kan dom små liven. Kram till dig Gunnel.

 
Znogge

Znogge

29 september 2020 20:52

Ha ha, tack för en rolig historia!
Då får vi hoppas att alla följer rekommendationerna så att gudstjänsterna och gemenskapen kan fortsätta.

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

30 september 2020 16:42

Roligt att du tyckte om den.
Det får vi verkligen hoppas och hittills verkar det ha gott bra, enligt mail som jag har fått. Kram!

 
geddfish

geddfish

29 september 2020 23:09

Söt barnhistoria! Ja, vi får hoppas att gudstjänster kan hållas med avstånd.
Själv har jag varit behjälplig kyrkvärd två söndagar i rad och folket har suttit utspritt, funkat bra. Körer funkar inte, men vi har haft några som sjungit två och två.
Varm kram till dig!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

30 september 2020 16:46

Den är mysig.
Det är inte så stor kyrka men det finns en läktare också som rymmer en mängd folk, så 50 personer med avstånd, går säkert bra.
Så fint att du kan hjälpa till, det är betydelsefullt.
Jag tror att människor automatiskt nu håller ett avstånd och tänker sig för.
Kram till dig Gerd.

 
wiper

wiper

30 september 2020 08:34

Vad bra att det kan komma igång lite än om få personer. Det börjar ju bli lite trist efter så många månader. Gullig och rolig barnhistoria ;)

Ha nu en fin onsdag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

30 september 2020 16:48

Det är så fint för många människor att kunna träffa så där, ibland. Det har ju varit en lång vår och sommar. Nu gäller det att fortsätta att hålla avstånd och vara försiktig.
Den är faktiskt lite rolig, historien. Tack och detsamma till dig. Kram.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

30 september 2020 08:40

Så många i kören.Hoppas att den snart kan komma igång ordentligt igen. Smart med dubbla gudstjänster!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

30 september 2020 16:50

Denna bild är för flera år sedan och den dagen jag tog bilden så var inte alls alla med.
Det verkar dröja innan kören kan börja samlas igen, alltför riskabelt.
Det är ett fint drag med dubbla gudstjänster, fint att pastorerna ställer upp.

 
Anki

Anki

30 september 2020 08:54

Bra att de delar upp gudstjänsterna ... men klokt att vara försiktig i alla fall.
Kul barnhistoria! :)
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

30 september 2020 16:51

De tänkte försöka och se om det gick att göra så och ännu så går det tydligen bra.
Ja oja, det är fortfarande en pandemi och vi måste vara försiktiga och hålla avstånd.
Tack. Kram!

 
Amisa

Amisa

30 september 2020 11:47

Vad kul er kyrka ser ut, kyrktornet påminner om en lökkupol!
Bra att ni återigen kan få komma tillbaka till gemenskapen i kyrkan och jag hoppas att det snart känns tryggt också för dig att komma tillbaka dit!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

30 september 2020 16:55

Ja, den är smått unik, tycker jag.
Det är bra att sätta igång på ett sätt, om dom är försiktiga.
Jag tror att vi i riskgrupperna ska hålla oss därifrån, det är nog säkrast. Smittan verkar ju öka igen, i alla fall på vissa platser i vårt land.

 
Preciosa

Preciosa

30 september 2020 14:28

Hej Wiolettan!
Lyckats sitta vid datorn en stund. Jobbigt med ryggont fast inte så illa nu. Fin kyrka det där, vacker byggnad! Är det en frikyrka typ pingstvänner eller líknande? Körsång får man inte idka än...står ju nära. Hopplöst det där! På programmet Idol har minst 6 av de sista 13 smittats av Corona på TV4. Dåligt av TV4 att låta dom sitta nära och kramas hej vilt.
Ha det så bra! Kramar!! P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

30 september 2020 17:00

Hej Preciosa!
Jag känner igen detta med ryggont. Då är det inte lätt att sitta någon längre stund. Hoppas att du blir helt bra snart.
Den är lite annorlunda utseendemässigt mot andra kyrkor.
Ja, det är en frikyrka och det finns alla olika slags människor där. Både baptister, pingstvänner och missionsförbundare och från andra samfund också. Det är en ekumenisk kyrka.
Nej, med körsång får vi vara försiktiga. Att stå nära varandra och sjunga är inte bra, sägs det.
Ojdå, det har inte jag hört, detta om Idol och smittan. Hoppas att det inte sprider sig vidare.
Tack, detsamma till dig. Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

30 september 2020 14:51

Vad bra att man ordnar två gudstjänster så det inte blir för mycket folk tillsamman.
Kul barnhistoria,hi,hi.
Sköt om dig!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

30 september 2020 17:02

Det är jättefint att de kan ordna det så praktiskt.
Ja, den har sina poänger, historien.
Tack och detsamma till dig, Lena

 
sss

sss

22 oktober 2020 00:18


x

http://www.xnxxxsexstories.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards