Direktlänk till inlägg 17 december 2020

"Låt hjärtat va´ me´".

Av wiolettan - 17 december 2020 09:23


Precis en vecka kvar till julafton är 2020.


Detta märkliga år går mot sitt slut och jag hoppas att vi alla hjälps åt, på det sätt vi kan, för att skona oss och varandra ifrån Corona viruset.


Vi hör många i vår närhet, som får och har fått sjukdomen.  En del lindrigt och andra klarar sig inte.


Det jag skulle vilja vore, att de unga inte tror att de inte kan smittas, eller inte kan bli svårt sjuka. Min hjärtläkare, en man i sina bästa år, vältränad på alla sätt, fick sjukdomen och blev oerhört dålig. Det värsta som han hade varit med om, sa han. Fick inte luft och trodde ett tag att han inte skulle klara sig. Fortfarande känner han ingen lukt eller smak, dom sinnena är borta.


Jag tänker på alla som är dåliga, sjuka, kanske har ont. Denna julhelg kan inte bli som andra kanske, men vi får vara med, och därför ska vi tänka ett steg till då det gäller de råd vi har fått. Vara försiktiga. Vi kan inte fira julen som vanligt, med alla nära och kära som vi skulle vilja, men vi får avstå, allt för att i möjligaste mån få bort denna pandemi.


Några hjärtan som jag fotat idag och igår. Låt våra hjärtan slå för våra medmänniskor.


 

Ett hjärta som Mysingen gav mig igår. Det blev nästan ett hjärta till då jag la ner det för att fota. Längst uppe där bandet slutar.


 

Detta hjärta har jag också fått av Mysingen. Ett blinkande hjärta som jag kan ha på mig så att jag syns i mörkret ute på våra promenader.


 

Samma hjärta som Mysingen försökte fotografera. Rolig bild, han har nästan fått till ett hjärta till.


 

Det glittrade framför mina fötter i morse.



 

Nästan ett hjärta, som också det låg på marken.


 

Åkte ut med bilen en dag och fick då syn på hjärtat på Folksam huset. Har åkt förbi denna skyskrapa flera gånger men aldrig sett hjärtat, troligen ny uppsatt, eller nytänt.


 

Då vi kom hem såg vi en skymt av att solen fortfarande finns bakom molnen. Har inte sett solen på hela december månad.



Min ena bror ligger på sjukhus och jag ber och hoppas att han snart ska bli bra och komma hem.


En bön av biskopen och filosofen Augustinus:


Överlåt det förflutna

åt Guds barmhärtighet,

nuet åt Guds kärlek

och framtiden åt Guds beskydd.

 
 
Göran

Göran

17 december 2020 10:50

Ja, "Låt hjärtat va´me´, glöm för all del inte det. När du känner nånting kommit på glid. Ja, då är det tid att le..."

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

17 december 2020 21:11

Nu fick du mig att le.
Du kommer ihåg Sonya Hedenbratt och Sten-Åke Cederhök, kan jag se.
Dom fick oss många gångar att le.

 
Znogge

Znogge

17 december 2020 11:49

Det är tuffa tider nu och Covid-19 är en lurig sjukdom. Ingen vet hur allvarligt sjuk man blir och den drabbar så olika. Vi får alla göra vad vi kan. Däremot hade jag önskat att regeringen visade större handlingskraft och att FHM var lite mer flexibla. Sveriges dödstal är verkligen skrämmande och något i strategin är fel.
Hoppas att din bror hämtar sig och är hemma snart igen.
Vilket fint och passande hjärta du fick av Mysingen din <3

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

17 december 2020 21:16

Så är det och det är det som gör sjukdomen så lömsk och farlig, men den smittar olika verkar det som.
Vi får försöka så gott vi kan att följa de råd och riktlinjer vi får och göra det som vi kan.
Det verkar som om de inte helt är säkra på att andra länder gör det bättre, eller rätta och jag kan förstå att det är svårt. Men, vissa saker är ju så uppenbara.
Ja, jag hoppas att han tillfrisknar snabbt och kommer hem.
Ja, det passar mig att få ett hjärta, tycker Mysingen.

 
Geddfish

Geddfish

17 december 2020 12:47

Covid-19 är otäck för vi vet inte hur sjuka vi blir, om vi nu blir smittade.
Jag undviker det mesta och skyddar mig om det behövs.
Kram och hjärta till dig, som har så många hjärtan runt dig!

PS. Övergångsstället är så brett där, för att det är en paradgata från gågatan och över torget och som fortsätter över torgbron. DS

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

17 december 2020 21:19

Det gör du rätt i Gerd.
Då man gör det så kan man inte i efterhand tänka på att jag skulle ha gjort si eller så. Att följa råden så gott det går och vara uppmärksam på omgivningen, så tänker jag då jag är ute och vandrar.
En del verkar inte ta det så allvarligt, så då får vi se upp.
Då förstår jag angående övergångsstället. Jag tyckte bara att det såg så ovanligt brett ut.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

17 december 2020 13:07

Ett hjärtevärmande inlägg. Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

17 december 2020 21:20

Tack så mycket Anna-Lena.
Kram!

 
Ingrid

Ingrid

17 december 2020 14:12

Att det finns stor anledning att vara försiktig och akta sig för att bli smittad är nog de flesta medvetna om, åtminstone vi som är lite äldre. Det är lurigt för en de blir jättesjuka och många dör, medan andra nästan inte vet att de har haft covid-19. Min systers sonhustru går fortfarande sjukskriven efter tre veckor på IVA, medan henne man bara fick några dagars feber och lite snuva.
Var rädd om dig!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

17 december 2020 21:25

Precis, i alla fall vi som är lite äldre, vi aktar oss och försöker att göra så gott det går att hålla de råd vi har fått.
Äldre blir ju sjukare och därför så ska vi vara aktsamma.
Det är en märklig sjukdom, oberäknelig och därför är det också så svårt att helt skyddas.
Jobbigt för din systers sonhustru. Skönt att hon är på bättringsvägen.
Hennes man hade då mera tur, eller vad det är i kroppen som styr.
Tack och detsamma, var rädd om dig. Kram.

 
Kicki

Kicki

17 december 2020 18:28

Hej finaste hjärtevän.
Hoppas allt är bra med er, ni är så otroligt fina människor.
Tack för att du saknar mej.
Det har varit mycket för mej, nya jobb på nya vårdad ett antal gånger då våra Träffpunkter är stängda.
En son som köpt hus, så vi har varit behjälpliga med flytt.
Nu lackar det mot jul. Det är så mysigt i detta mörker som är, i går sken solen på mej, det var härligt. En riktig god jul och ett gott nytt år får vi hoppas på.
❤️
E

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

wiolettan

17 december 2020 21:31

Hej Kicki!
Tack snälla för dina fina ord.
Så roligt att äntligen se dig här igen. Har saknat dig.
Men så är det ju. Livet finns utanför bloggen och det är där som vi ska vara och sköta det som vi har framför oss.
Ibland räcker inte tiden till för både ock, och då är det bra att kunna pausa och ta hand om viktigare saker.
Trevligt att få flytta in i nyköpt hus, så här strax före jul.
Aha, du har fått se solen, det är det ju inte alla förunnat denna mörka och gråa december.
Mig gör det inte så mycket att det är mörkt, men min Mysing tycker inte om det.
Ja, verkligen, det hoppas vi av hela vårt hjärta. Kram!

 
Ditte

Ditte

17 december 2020 18:41

Så kloka tankar du förmedlar och det vill till att vi alla hjälps åt att hålla avstånd och smittspridningen nere. Överlag tycker jag det jag ser när jag är ute att de flesta är varsamma och håller avstånd. Men det är så märkligt att man kan tillåta "Ullared", IKEA och de kommunla transporterna att få köra på som vanligt. Men sedan så är man noga med att man ska ses högst 8. Var är logiken? Finns inte. Tycker att det krävs annat än rekommendationer i flera fall.
Så fin hjärta du nyss fått av Mysingen. Passar dig fint. Och även de andra hjärtanen passar dig fint.
Hjärtat på Folksam är ganska nytt och har inte funnits tidigare. Man har satt lampor i fönstren så att de bildar ett fint hjärtmönster.
Var rädd om dig och var försiktig.
Tankar och en stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

17 december 2020 21:40

Du som är ute och går så mycket vet hur det är med avstånd och sådant, bättre än vad jag vet.
Det jag känner till är bara här där jag bor och då känner jag mig besviken på den yngre generationen, ja inte alla, men många, de går som vanligt, tittar i sina telefoner och är upptagna.
Men, övervägande delen är sådana som tänker sig för och är försiktiga.
Håller med dig, det verkar inte logiskt och hur de tänker vet vi inte.
Jag har inte varit i någon stor affär, och åkt kommunalt har jag gjort en gång sedan i mars, så jag har ingen direkt erfarenhet, men vi kan ju se på TV, hur det kan vara.
Ja, det var ett fint litet hjärta jag fick, eller båda som jag fick är fina.
Förstår nästan att det är nytt, hjärtat på Folksam huset. Men, det var tjusigt, fick mig att le.
Tack och detsamma till dig Ditt. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

17 december 2020 19:51

Det blir onekligen en annorlunda jul. Hoppas att så många som möjligt följer rekommendationerna och inte ställer till med stora kalas. Det kan vi göra sen när coronan är borta, för då är det läge att fira stort. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

17 december 2020 21:43

Ja, det lär det bli, för många av oss.
Håller med dig. Sedan kan vi fira.
Många ungdomar verkar tycka att de måste träffas och att det är så tråkigt annars. Men, mänskligt sett har de ju många år kvar, då de kan ses. Kram!

 
Amisa

Amisa

17 december 2020 23:11

Jag tänker också att det var dumt att dom i början sa att unga människor oftast inte blir så sjuka av pandemin. Den informationen kunde dom gärna hållt inne med, för den har fått unga att tro att det är helt ofarligt för dom och gjort många unga totalt dumdristiga. Till ungdomarnas försvar får man väl säga att dom även på dagarna är i miljöer där smitta är svår att undvika (typ skolor, jobbar i affär, restauranter, serviceyrken) där man inte kan jobba på distans och dit man måste ta sig med kollektivtrafik om man inte har bil och körkort. Om man istället har bil och ett jobb där distansarbete är möjligt blir det ju mycket enklare att inte behöva bli smittad. Unga är också dåliga på konsekvenstänkade, många har helt enkelt inte tillräcklig livserfarenhet och mogenhet till det.

Vi får hoppas att det snart vänder, så vi vågar oss ut igen!
Kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

18 december 2020 09:26

Du har så rätt i det du skriver, för visst är det så.
Är de tvungna att gå till sina skolor eller jobb så är det kanske marigt att undvika trängsel, i alla fall i städer.
I dag till exempel så har det blivit stopp i blåa linjens tunnelbanenät här och det gör att det blir väntetider, trängsel och besvärligheter. Men, vad göra? Det enda som hjälper verkar vara att hålla avstånd till andra och det är det inte alltid så lätt att göra.
Många ungdomar går åt sidan så gott det går då vi gamlingar kommer gående, men långt ifrån alla bryr sig.
Då vaccinet har kommit och fått verka, så får vi hoppas att allt går tillbaka till det normala, i alla fall vad gäller umgänge och sådant som vi nu måste avstå ifrån.
Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

18 december 2020 10:08

alla åldrar kan drabbas, äldre mest och äldre män mest... vi gör så gott vi kan. Vi umgås inom familjen, men inte riktigt på samma sätt som förut.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

18 december 2020 12:42

Det verkar faktiskt så, lite oberäknelig är sjukdomen.
Vi håller avstånd och försöker att inte träffa "nya" människor.
Det blir lite annorlunda och vi hoppas att vi får vara friska.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

19 december 2020 14:36

Ja, det är svåra tider för många nu.
En annorlunda jul för så många.
Hoppas din bror kryar på dig.
Önskar verkligen att ni får en lugn och fridfull jul!
Stora kramar!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

21 december 2020 14:53

Vissa har det otroligt jobbigt, med sjukdom och elände.
Det blir att anpassa oss till en annorlunda jul och många får göra oss.
Tack, min bror blev opererad i lördags.
Tack så mycket Lena och jag önskar er detsamma. Kramar!

 
Preciosa

Preciosa

20 december 2020 00:45

Hej Wiolettan!
Händer mycket nu...Din nya granne skulle få hjälp med flytt av ett BB:s farmor. Hon hade tyvärr träffat en av sina söner som hade virus.Även på min J:s var en kollega sjuk i torsdags...sambon hade fått viruset visade sig senare så nu är förskolan stängd.Trodde man stannade hemma om en sambo är sjuk...
Nu är jag så orolig för Joanna...
Flytten gick bra, tog hela dagen.Tyvärr funkar inte TV:n...kanske måste ha nån dosa i huset?
Kramar!! P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

21 december 2020 14:59

Hej Preciosa!
Men oj, så jobbigt. Hoppas inte att farmodern får det också. Kan ju vara värre för henne som är äldre.
Tror att det är rekommenderat så att är någon sjuk i familjen, så stannar de övriga hemma ett antal dagar för att kolla så att de inte har fått smittan. Men, alla följer ju inte detta.
Hoppas verkligen inte att Joanna också blir sjuk, det räcker som det är.
Skönt att det gick bra att flytta, var ju inte så "många mil". Men, det tar tid att packa ner och packa upp och köra.
Vi har ingen dosa för TV:n men fick köpa ny TV i höstas för COM HEM hade gjort något, då försvann också flera kanaler. Kramar!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

20 december 2020 11:40

Många fina och tänkvärda ord från din "penna". Instämmer helt.
Hoppas din bror får komma hem snart.
Var rädd om dig. Tusen tack för ditt fina julkort.
Kram Bosse & Solveig

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

21 december 2020 15:01

Tack Bosse!
Min bror opererades i lördags och ska byta sjukhus nu.
Fint att kortet kom fram
Detsamma till dig, var försiktig och kram till er båda.

 
wiper

wiper

20 december 2020 12:58

Det har verkligen varit ett märkligt år och det fortsätter. Tyvärr så är det många som inte förstår hur viktigt det är med avstånd på 2 m. Jag tror som du att det är lika farligt i alla åldrar för alla äldre är inte i riskgrupper. Än har ingen i vår familj och släkt drabbats men detta är ju inte slut än. Att det pratas så mycket om äldre är att oss vill dom inte ta hand om utan dom som är produktiva. Så många som dött i onödan.

Du har så rätt så i det du skriver. Vi kommer att fira jul ensamma. Du har en mottaglighet för hjärtan för du ser ju så många i naturen. Härligt!

Vad tråkigt att din bror ligger på sjukhus. Hoppas verkligen att han frisknar till

Ha en fin 4:e advent
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

21 december 2020 15:07

Detta konstiga och märkliga år går mot sitt slut men det verkar som om pandemin inte gör det. Vi får nog vänta tills vaccinet har gjort verkan, förhoppningsvis.
Vet inte om de inte förstår eller inte bryr sig, kanske lite av båda.
Det är ju så lurigt att vem som helst kan drabbas och så kan det vara olika hur svårt det drabbar. Jag tror att om man är svag och lite skröpplig så är det lättare att drabbas hårt.
Visst är det så, oerhört skrämmande.
Vi kommer också att fira jul för oss själva, mysingen och jag, det har inte hänt någon gång förut.
Vackert med hjärtan som dyker upp.
Tack, ja det hoppas jag också och att han får komma hem snart.
Tack så mycket Malin. Kram.

 
Tove Olberg

Tove Olberg

21 december 2020 09:23

Fin text har du inför denna julen annorlunda, hjärteWiolettan så fin!
Jag önskar dig och mysingen en God Jul och ett Gott Nytt År!
Varm kram!

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

21 december 2020 15:08

Julen annorlunda. Ja det stämmer, så är det, julen blir verkligen annorlunda.
Tack så mycket Tove.
Hjärtevarm julhälsning till dig också från Mysingen och mig. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards