Alla inlägg den 23 december 2020

Av wiolettan - 23 december 2020 09:24


Dan före dopparedan, sägs det vara denna onsdag.


Det känns inte så. Allt är så annorlunda. Hos oss ingen vinter, i går regnade det och plusgrader har det varit och är.


Ingen snö och inga besök.  Annorlunda verkligen, emot andra år.


Eftersom vi är en stor släkt och mina föräldrar fick 10 barn så har jag aldrig behövt vara ensam någon julhelg. Det har alltid varit fullt upp och jag som är född i Ångermanland har inte heller saknat snö och kyla, stjärnor på himlen och kanske även under smällkalla nätter, norrsken.


Jag kommer ihåg att min pappa högg en julgran från sin skog innan jul och ställde den vid huset och på julaftonens morgon fick den komma in i värmen och kläs. Det var glitter, bollar, smällkarameller, flaggor och levande ljus. Några kvällar innan hade vi fernissat köksgolvet, så det var blankt och fint.


En jul gick det så galet att någon kom åt ljusen och julgranen började att brinna. Men, just då hade vi 3 stycken tomtar hos oss som höll på att dela ut julklappar och de släckte föredömligt eldsvådan.


Dagen före julaftonen satte min pappa också ut en skål med gröt och mjölk vid bron. Första gången jag såg det så frågade jag.


”Varför sätter pappa en skål med mat ute?”

”Jo, du förstår” sa pappa, ”tomten måste också få lite gott att äta”.


”Men, tomten han finns ju inte”.


”Finns han inte? Om du kollar i morgon så kan du se om skålen är tom eller inte”.


Klart att jag kollade och så klart var skålen tom. Det fanns alltid någon hungrig räv, lo eller annat vilt djur som kunde passa på och få något gott i sig.



   

 Glöm inte bort varför vi firar denna högtid.

 

Vill önska er alla som läser min blogg, en riktig GOD JUL. Vi kan inte gå till våra kyrkor denna julhelg, men vi kan lyssna på nätet. Vår kyrka sänder också julotta digitalt.


Stilla natt, heliga natt. Allt är tyst, klart och glatt,

skiner stjärnan på stallets strå och de korade helgon två,

som kring Guds Son hålla vakt, som kring Guds Son hålla vakt.

 

Stora stund, heliga stund, Änglars här slår sin rund,

kring de vakande herdars hjord, vitt kring rymden går glädjens ord.

Eder är Frälsaren född, eder är Frälsaren född.

 

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards