Direktlänk till inlägg 23 december 2020

GOD JUL!

Av wiolettan - 23 december 2020 09:24


Dan före dopparedan, sägs det vara denna onsdag.


Det känns inte så. Allt är så annorlunda. Hos oss ingen vinter, i går regnade det och plusgrader har det varit och är.


Ingen snö och inga besök.  Annorlunda verkligen, emot andra år.


Eftersom vi är en stor släkt och mina föräldrar fick 10 barn så har jag aldrig behövt vara ensam någon julhelg. Det har alltid varit fullt upp och jag som är född i Ångermanland har inte heller saknat snö och kyla, stjärnor på himlen och kanske även under smällkalla nätter, norrsken.


Jag kommer ihåg att min pappa högg en julgran från sin skog innan jul och ställde den vid huset och på julaftonens morgon fick den komma in i värmen och kläs. Det var glitter, bollar, smällkarameller, flaggor och levande ljus. Några kvällar innan hade vi fernissat köksgolvet, så det var blankt och fint.


En jul gick det så galet att någon kom åt ljusen och julgranen började att brinna. Men, just då hade vi 3 stycken tomtar hos oss som höll på att dela ut julklappar och de släckte föredömligt eldsvådan.


Dagen före julaftonen satte min pappa också ut en skål med gröt och mjölk vid bron. Första gången jag såg det så frågade jag.


”Varför sätter pappa en skål med mat ute?”

”Jo, du förstår” sa pappa, ”tomten måste också få lite gott att äta”.


”Men, tomten han finns ju inte”.


”Finns han inte? Om du kollar i morgon så kan du se om skålen är tom eller inte”.


Klart att jag kollade och så klart var skålen tom. Det fanns alltid någon hungrig räv, lo eller annat vilt djur som kunde passa på och få något gott i sig.



   

 Glöm inte bort varför vi firar denna högtid.

 

Vill önska er alla som läser min blogg, en riktig GOD JUL. Vi kan inte gå till våra kyrkor denna julhelg, men vi kan lyssna på nätet. Vår kyrka sänder också julotta digitalt.


Stilla natt, heliga natt. Allt är tyst, klart och glatt,

skiner stjärnan på stallets strå och de korade helgon två,

som kring Guds Son hålla vakt, som kring Guds Son hålla vakt.

 

Stora stund, heliga stund, Änglars här slår sin rund,

kring de vakande herdars hjord, vitt kring rymden går glädjens ord.

Eder är Frälsaren född, eder är Frälsaren född.

 

 
 
Ingrid

Ingrid

23 december 2020 10:40

God Jul själv wiolettan och tack så mycket för det vackra julkortet (med hjärta och allt).
Jag var lite duktig på att sjunga när jag var barn och när jag var i 12-årsåldern tränade jag in Stilla Natt på engelska och tyska och gjorde stor succé på julkalasen.
Varm julkram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

23 december 2020 11:33

Klart att du skulle få ett med hjärta. Tack själv för den spelande tomten.
Roligt att du tyckte om att sjunga. Jag förstår att du gjorde succé. Sjunga på engelska och tyska också, inte dåligt i den åldern.
God Jul Ingrid. Kram!

 
wiper

wiper

23 december 2020 11:33

Samma hos oss ingen vinter i sikte och både djur och natur reagerar på detta. Just nu 7 grader varmt och märkligt nog riktig som för första gången på länge

Förstår att det känns konstigt med en sån ensam jul när man varit så många som ni. Vi är ingen stor familj och nu har vi endast 2 st i närheten men jag har en kusin i Stockholm

Vilka härliga minnen du förmedlar till oss. Jag blir lyrisk

God Jul och ett Gott Nytt bättre År önskar jag dig och din familj.

Julkramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

23 december 2020 11:37

Jag tycker om snö och det skulle ha varit trevligt med vit och fin snö så här lagom till julhelgen. Men, det är dåligt med den saken i hela södra Sverige vad jag kan förstå.
Jo, det blir annorlunda och det är bara att försöka ta det som det är.

Huvudsaken att vi får vara friska så kan vi fira jul i alla fall.

Ibland dyker det upp minnen ifrån barndomen, både det ena och andra. En helt annorlunda tid än nu.
God Jul Malin och jag önskar dig detsamma. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

23 december 2020 13:35

Tänker att anledningen till julfirandet inte är det viktigaste för många. Det är traditionen Och maten...och tomten som är julen.Även jag hamnar allt för lätt i det tänket!
Synd!
Vi har aldrig varit någon stor familj, men man kommer ändå ihåg barndomsjularna. Hos mormor, på andra våning i det lilla huset, fanns det levande ljus i granen.
På nedervåningen hos oss, fanns det en alltid lika ihoptrasslad ljusslinga.
Mor och far var osams, som vanligt, när den skulle sättas upp. Far stor så det osade, mor grät.
Men tomten fick sin gröt på kvällen!
God Jul på dej och din Mysing!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

24 december 2020 10:10

Så är det, det vardagliga tar överhanden och tänker inte på hur det en gång började. Det är så lätt att följa med strömmen, men nyttigt att stanna upp och tänka efter.
Otroligt egentligen att det gick att ha levande ljus i julgranarna förr. Jag tycker att det skulle vara oroligt och det var många barn som sprang omkring och lekte. Eller husdjur som kom åt granen.
Jobbiga minnen med föräldrar som var osams. Det kan visserligen vara trassligt med ljusslingor, men lägger man ner den ordentligt efter jul så är det lätt.
Jaha, fick tomten hos dig också gröt, bra.
Tack från oss och vi önskar dig detsamma.

 
Gunnel

Gunnel

23 december 2020 14:56

Jag tittade lite extra på dina bilder idag. Jag har samma krubba och samma kyrka som du och de kommer fram varje jul. Jag önskar er en God Jul och ett Gott Nytt År. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

24 december 2020 10:12

Det var ju märkligt. Av alla de julkrubbor och julkyrkor som finns så har vi lyckats få tag i två likadana.
Våra har många år på nacken och det har säkert dina också då.
Tack så mycket.
Vi önskar er två en God Jul och ett Gott Nytt År 2021. Kram!

 
Amisa

Amisa

23 december 2020 15:55

Tråkigt att julhelgen i år inte kan bli så som den brukar, men den kanske kan bli ganska okej ändå? Kanske kan Mysingen och du berätta gamla minnen för varandra? Det fina med minnena är att man alltid bär dom med sig i hjärtat och dom är sammankopplade med en massa andra människor – dom man saknar i sitt fysiska liv.

Jag lyssnade på Nattiko Lindeberg idag och han sade så fint att ”kärlek är ickeseparation”, alltså att vi är sammankopplade med dom vi älskar i hjärta och själ och det kan ingen eller ingenting (inte ens Coronan) ta ifrån oss! Och så får vi be Gud att vägleda oss i denna svåra tid och kanske får vi se nya mirakel ske under det nya året som kommer?

Ha en trevlig julhelg och var rädda om varandra!
Många julkramar från Amisa

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

24 december 2020 10:18

Den blir annorlunda och säkert så för många.
Men, vi klarar oss, den blir vad vi gör den till.
Ja, det var ingen dum idé. Eftersom vi har träffats i nästan "övermogen" ålder så har vi säkert mycket inombords som den andre inte har en aning om. Kanske har vi glömt att berätta, eller kanske inte bara tänkt efter.
Men, nu kan vi ta igen det, med råge, om vi vill.
Det var visa ord av Lindeberg. Om vi inte kan träffas och ses fysiskt denna jul så finns det andra sätt, med den moderna tekniken.
Vi får be och hoppas att det nya året som är framför oss blir ett fint år. Mirakel och under kan se, små såväl som stora.
Tack så mycket.
Detsamma önskar vi dig Amisa. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

23 december 2020 21:47

klart tomten ska ha gröt, fin krubba, julottan får man se i svt, det går också bra, önskar en fin jul.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

24 december 2020 10:20

Helt rätt, även tomten behöver näring.
Ja, vi kommer att lyssna på julotta på TV och så finns det även på radion.
Önskar dig en fin Julhelg.

 
gun

gun

24 december 2020 09:47

Önskar er en riktigt God Jul även om vi i år får fira den annorlunda.
Så fint du har det och en lika dan kyrka har jag som spelar så vackert.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

wiolettan

24 december 2020 10:23

Många av oss får en annorlunda jul och vi får göra så gott vi kan under rådande omständigheter. Huvudsaken att vi får vara friska.
Tack, ja jag gillar denna fina kyrka som kan spelar Stilla Natt och lysa så fint.
Önskar dig också en God Jul. Kramar till dig Gun.

 
Anki

Anki

25 december 2020 07:02

God juldagsmorgon Wiolettan!
Önskar dig en fin fortsättning på julhelgen!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

25 december 2020 10:21

Tack så mycket, Anki!
Önskar detsamma till dig och din familj.
God Fortsättning.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

25 december 2020 19:49

God juldag Wiolettan!
Tycker det är skönt att julafton är över...trist! Men jag led inte mer än vanligt hahaha...
Minnen från alla jular när Mor levde finns men smärtar lite då jag inte har mina syskon kvar heller utom en fin lillebror i Norrtälje. 44 jular var vi hemma hos mamma.
Ha det så bra!! Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

30 december 2020 09:46

God fortsättning Preciosa!
Den gick fort, denna julen också. Lugn och trevlig, på ett annorlunda sätt.
Tänker vi tillbaka på jular som vi upplevt så är det ju en brokig samling, som livet i övrigt. Många har kommit och gått och vi får vara tacksamma så länge som vi finns och kanske kan göra någon människa glad.

Det är sorgligt då den ena efter den andra försvinner, Fint att du har din lillebror i Norrtälje.
Det var många jular som du firade med din mamma. Fint.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
Ditte

Ditte

26 december 2020 17:17

Stort tack för fin julhälsning. Och jag passar på att önska dig och Mysingen en god fortsättning. Och det blev ju jul i år också. Om än en annorlunda sådan på många sätt. Fint är att vi kan ha våra minnen med oss. Roligt att läsa om dina jular i Ångermanland.
Här i stan kom snön igår och den lyste ju genast upp.
Önskar dig nu så fina dagar som möjligt.
Många tankar och kram till dig.

http://https://dittemitti.se

wiolettan

30 december 2020 09:50

Tack så mycket Ditte.
Ja, visst blev det jul och den var lite annorlunda, men det gick bra.
Tänker vi tillbaka på andra jular så har vi verkligen många minnen, varierande, både trevliga och mindre trevliga, men sådant är nu livet och vi får försöka göra det bästa vi kan av det.
Visst blev det ljust och fint då snön kom, men den försvann nästan lika fort som den kom, en natt och sedan var den borta.
Tack så mycket Ditte.
Jag önskar dig detsamma. Kram!

 
Lena

Lena

26 december 2020 17:52

God fortsättning av sista Juldagen *hjärta*

Vilken bedrövelse med alla välta gravstenar, man kan undra vad det var för mening? *ledsen*

Ja vad denna covid 19 ställer till det, vi fick den lindrigaste sort & har känt oss friska hela tiden! jag är frisk frånockmed idag & gubben om 2 dagar!

Lite snö har fallit här idag, såpass så det syntes på gräset, men + grader ska visst komma, tänker på hur vintern var när jag var liten, så med snö!! utelekar, snlgrottor snögubbar skidor & pulkaåkning eller på en masonitskiva! de va tider det, nu längtar jag efte snö för Sams skull, han är en ute kille som vill ha snö, de vill såklart vi åhå *ler*

Varm stor kram till er *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

wiolettan

30 december 2020 09:57

Tack så mycket fina Lena.
Visst var det otroligt, sorgligt och bedrövligt att vissa måste förstöra och ösa ut sin ilska, på detta sätt.

Skönt att ni fick en lindrig form och har fått känna er friska. Den är lurig den där sjukdomen, drabbar så olika och ingen verkar veta så mycket varför.

Jaha, det kom inte så mycket med snö hos dig heller, det trodde jag. Plusgraderna här gör att det mest bara regnar, ingen snö i alla fall för tillfället.
Jag tycker att det känns som om det var mera snö och rikligare då jag var ung, vinter och mycket snö var inte ovanligt.
Det är många fina minnen vi har ifrån sådana vintrar. Jag kommer med glädje ihåg detta att få åka spark på skare, underbart.
Tack Lena och detsamma till dig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards