Direktlänk till inlägg 7 januari 2022

Några spridda tankar.

Av wiolettan - 7 januari 2022 09:10


Nu har vi fått vinter igen, kyla och snö. Jag kan inte säga att jag har något emot det, tvärtom. Ren, klar, frisk luft och är det inte halt så är det jättemysigt att vandra ut tidiga mornar och njuta av lugnet. Undrar om jag inte skulle bo någonstans i Norrland, kanske jag passar bättre där.


 

Fast, jag får ju se många vackra hjärtan då jag går ut här. I Norrlands skogarna finns det inte mycket av den varan, men å andra sidan så finns det där en storslagen natur.



  

Vi gick över Tornparken.


 

Inte en människa vid lekparken.


  

Men här såg vi spår av mänskligt liv. Visst ser snögubben stor och fin ut?


 

Men den var jätteliten. Någon hade gjort en fin liten snögubbe ovanpå en soptunna.



Vi mötte en av våra grannar och stannade och pratade en stund. Hon, inklusive hennes familj, 4 st hade legat i Corona nu efter helgerna. De är vaccinerade och trodde att det var därför som de fick en lindrig variant.


Jag har inte berört detta med Covid-19 så mycket i mina inlägg, vad jag kommer ihåg, men nu tycker jag att det börjar bli besvärligt. Många som jag känner har blivit sjuka, till och med avlidit och denna nya sort, omicron, verkar vara mycket smittsam.


Min Mysings ena dotter skulle ha hälsat på oss i förrgår men ringde återbud, hade fått Corona. Jag känner många som har blivit sjuka i denna pandemi och jag är mycket tacksam att Mysingen och jag har klarat oss. Vi har gjort vissa begränsningar, mest jag då, som att undvika platser med mycket folk, jag går inte in i affärer så ofta, Mysingen handlar och då på tider då det är lugnt. Det som vi har saknat mest är de resor som vi brukar göra, ibland korta och ibland lite längre resor. Vi har endast varit på två resor under denna tvåårs period, vad jag kommer ihåg.


Vad jag kan förstå så kommer detta viruset stanna kvar, ett bra tag, kanske förändras och gå fram och tillbaka, men vi får kanske räkna med att det inte blir så lätt att utrota.  Så länge som många inte är vaccinerade, många resor fram och tillbaka och besöker platser där det finns mer smitta så är det svårt att stoppa eländet.



 

På den Almanackan som jag fick av min ena syster då jag fyllde år, står det ovanstående för denna dag.



Du kan tvivla på att stjärnor är eldar.

Du kan tvivla på att solen rör sig.

Du kan tvivla på att sanningen är lögn.

Men tvivla aldrig på kärleken.



 
 
Znogge

Znogge

7 januari 2022 13:31

Visst är det fint med snön och den lite högre och klarare luften men här regnar det som vanligt. Jag tycker att Covid-19 är skrämmande för även trippelvaccinerade blir smittade. Förhoppningsvis inte lika sjuka i alla fall får man hoppas. Vår svärson som är i en riskgrupp blev så pass dålig att han hamnade på infektionskliniken och behövde få antikroppsbehandling. Nu är han tack och lov bättre men det är en sjukdom att ha respekt för och vi måste alla göra vad vi kan för att inte sprida någonting vidare.

Kram och god fredag till er!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

7 januari 2022 16:37

Ja, jag gillar snö bättre än regn och nu ska det visst komma några centimeter till här hos oss.
Det känns bra att vi har tagit den tredje sprutan också, men tydligen hjälper den inte helt, men förhindrar i alla fall svår sjukdom, vad jag kan utläsa av vad experterna säger.
Din svärson som är så ung, fick det ändå så tufft? Skönt att han är på bättringsvägen. Det är en otäck sjukdom och vi kan bara vara så rädda om oss som möjligt.
Önskar dig en bra fredagskväll.
Kram!

 
Amisa

Amisa

7 januari 2022 14:45

Tråkigt att så många av dina vänner och släktingar drabbats av Coronan, men ändå tänker jag att vi som är troende ändå har en stor fördel. Vi går aldrig ensamma på den jobbiga vägen och förhoppningsvis känner vi oss tryggare av vetskapen att Gud går brevid oss hela tiden. Så känner jag det i alla fall!

Kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

7 januari 2022 16:41

Det är många som drabbats av denna pandemi och vi kan bara försöka att göra det bästa vi kan med att hålla avstånd och undvika folksamlingar.
Du har så rätt Amisa. Vi får lita på att vi inte behöver kämpa själva. Det är en trygghet mitt i allt.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

7 januari 2022 16:17

Vackert hjärta.
Du är nog norrlandstös i hjärtat.
Jag är ingen vintermänniska.. men det har jag tjatat mycket om.
Så tråkigt med nya smittspridning. Gott att ha klarat sig så här långt . Tre vaccindosor ska väl göra lite nytta... iaf mot allvarlig sjukdom.
Ha det gott fina tjej! Kram

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

7 januari 2022 16:46

Jag tyckte om detta hjärta då jag såg det i ett skyltfönster.
Så är det säkert. Ränderna går aldrig ur.
Det har jag förstått av din blogg att du tycker om vår och sommar och det är du inte ensam om. Det är ju vackert då också, med blommor och naturens grönska.
Jo, det gör nytta med tre dosor, men vi får ändå vara försiktiga så gott vi kan. Men vi behöver ju inte isolera oss.
Tack så mycket, detsamma till dig.
Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

7 januari 2022 17:12

Efter soliga minusdagar så regnar det igen... Vi har varit på julkonsert och visat våra vaccinpass, makens födelsedag, nu är det ju nya regler varje vecka. Jag lever ungefär som vanligt under de senaste två åren, är på "spott-avstånd", viruset fastnar ju inte i handtag eller flyger i luften... har ändå alltid tvättat händer när jag kommer hem. Man måste våga leva, annars blir det för tungt, ha en trevlig kväll.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

7 januari 2022 17:43

Jag tycker bättre om när det snöar än regnar, men välja kan vi inte och det finns ju kläder att sätta på sig efter väderleken.
Julkonsert, så trevligt. Det brukar vara så fint och stämningsfullt.
Det är bra att kunna leva som vanligt, skönast så.
Jag försöker att hålla avstånd om jag möter människor ute.
Tack och jag hoppas att du också får en trevlig kväll.

 
Primrose

Primrose

7 januari 2022 20:15

Kallt och vackert med snö, halkan är borta ,-)
Ja du skulle passa i norra Sverige, då skulle du säkert fara fram med spark, det är mysigt. Snögubben var jättesöt, håller med, den såg stor ut .
Så mörkt det är, alla ligger och sover, ni verkar vara ute väldigt tidigt. Oss hade ni aldrig mött ,-))
Fint ordspråk!
Ha det jättefint VARM KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

7 januari 2022 21:15

Håller med dig, det är vackert med snö. Vi hade ingen halka idag, men den skulle komma imorgon, verkade det som.
I verkligheten var snögubben så liten, men min bild beskrev inte detta fullt ut.
Ja, vi brukar gå ut tidigt, vi vaknar tidigt och går och lägger oss tidigt. Skönt med promenad innan det blir mycket med folk ute.
Tack och jag önskar dig detsamma.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

8 januari 2022 08:57

Hej Wiolettan!
Gillar inte vinter alls...halkan och kylan. Ändå var det bättre med den när jag bodde i Norrbotten 7 år. Inget slask utan vitt och åka spark :)
Ingen vår blev det och det saknade man. Så kom myggen före midsommar...
Hemskt med denna Covid...jag är ärligt talat livrädd. Kryper närmare och närmare. Fler hör man. Det är ju luftburet också. Ja de mina i ditt hus träffar ju folk på jobb och skola. Den äldsta kommer hem från USA i dag. Får testa sig. Jag lever eremitliv, kan inget annat. Riskgrupp x flera. Läste just att överviktiga också, jo jag vet ju det :)Det handlar inte om några kilo...
Ja vi får leva med detta. Rekordsiffror varje dag i nästan hela Europa.
Kramar från P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

9 januari 2022 09:29

Hej Preciosa!
Där är vi olika med att tycka om vintern. Jag gillar den årstiden, utom då halkan och det känns jobbigare för varje år, är väl lite ostadigare på fötterna än förr, kan tänka.
I Norrland är det annorlunda, där är vintern för det mesta kallare, i alla fall var den det förr i tiden och inget sand på vägarna så att man kunde åka spark. Tänk att få åka spark på skare, underbart, det har jag inte gjort sedan tonårstiden, vad jag kommer ihåg.
Myggen ja, dom är jobbiga och jobbigast av alla småkrypen var nog knotten, de bet och man såg dom knappast.
Ja, det var en långlivand pandemi och vi verkar få leva med den ett bra tag. Jag är inte rädd, men jag är försiktig. Tråkigt att du är rädd, Preciosa, det är jobbigt, men om vi inte frotterar oss med många människor, håller avstånd och är försiktig så är det bra, eller hur? Inte träffa nya personer.
Riskgrupper är ju mer utsatta, eftersom de är svagare, men vi rör på oss och är ute i alla fall, frisk luft kan inte skada.
Vi får se framåt och hoppas på bättre tider och försöka ta dagen som den kommer, du ska se att det ordnar sig.
Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

8 januari 2022 16:02

Fina bilder från er morgonpromenad.
Jag gillar vintern, mörka mornar och kvällar och lite snö, inte för kallt och inte för varmt, precis som nu!
Jag känner också flera som råkat illa ut med corona, men hoppas att det blir bättre nästa år. och att fler vaccinerar sig.
Lördagskramar!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

9 januari 2022 09:33

Tack Lena. Vi gillar att gå ut i ottan, före frukost.
Då har du nu fått ett väder som passar dig precis. I alla fall ett tag till.
Vi lever på hoppet. Att alla som kan, vaccinerar sig skulle hjälpa otroligt mycket.
Tillslut måste ju då smittan upphöra, tycker jag.
Kram!

 
Ingen bild

Lotta

8 januari 2022 20:50

Jag har bott både på franstorp och Mariagatan, men sedan 3 månader bor jag nu i storskogen, känns som jag flyttat ut på landet.
Lugnt tyst mindre trafik.
Aldrig mer centrala Sundbyberg

wiolettan

9 januari 2022 09:37

Hej Lotta, välkommen till min blogg.
Storskogen verkar vara ett fint och lugnt område. Härligt att du trivs. Jag har aldrig bott där, men det är så nära så vi har ju promenerat i närområdet också.
Vi trivs mycket bra här, nära till allt, men ändå en återvändsgata, lite trafik och lugnt och skönt.

 
Augusta

Augusta

8 januari 2022 23:57

Det är svårt att promenerar i t.ex Norrbotten. Man sandar aldrig på trottoarerna. Gissa varför, jo folk sparkar. Alltså använder sparken.
Vackert hjärta som du visar.
Covid-19, är inte roligt. Men då det börjar gå ned och mindre smittade får man passa på att leva. Planera in det man vill göra. För det går verkligen upp och ned. Nu Omikron. Deltaviruset var inte så smittsamt eller ... Alla dessa namn.
Själv är jag inte bra i mina Covid-19 lungor än.
Ha det bra nu och var rädda om er.
Kram till dig och mysingen

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

9 januari 2022 09:43

Just det, så är det men då det är kallt så är det ändå inte halt. Min syster som bor i Västerbotten åker ofta spark på vintern, för det går bra, sandas inte där.
Hjärtat lyste så grant i skyltfönstret.
Nej, Covid-19 blev väl värre än många trodde. Vi håller oss inte isolerade, men försöker att inte träffa nya personer och undviker trängsel. Folk går ofta åt sidan då vi "gamlingar" kommer och går på trottoaren. Vi åker inte kommunalt om vi inte måste, för där kan det spridas virus.
Det är ju länge sedan du hade Covid-19 och jag trodde att du var helt bra nu. Jobbigt för dig. Finns det inget som kan lätta det hela?
Tack så mycket Augusta och vi önskar dig detsamma. Kramar!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

9 januari 2022 10:40

Det är riktigt skrämmande med den här nya virusvarianten. Jag försöker handla när det är lite folk i butikerna, men tyvärr kan man aldrig vara säker. Är oerhört tacksam att vi klarat oss från smittan än så länge. Den lär vi nog få dras med ett bra tag. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

11 januari 2022 09:59

Håller med dig. Mysingen går också och handlar tidiga mornar då det verkar vara minst folk. Vi får göra så gott vi kan, mer går inte att göra.
Skönt att ni har klarat er ifrån att bli smittade. Det finns så många som råkar illa ut.
Vi försöker att leva som vanligt men undviker situationer där det kan vara mycket folk.
Kram!

 
Ditte

Ditte

11 januari 2022 21:35

En vacker promenad och visst är det så att snön lyser upp.
Omicron är ju smittsam och det ärnog svårt att helt skydda sig. Men med 3 doser vaccin sp tror och hoppas jag att jag inte ska bli "så" sjuk om jag blir smittad. Bra grundkondition har jag, men man vet aldrig. Extra viktigt att du är försiktig och inte utsätter dig för många runt dig.
Jag önskar att kraven på vaccin och vaccinpass skulle bli hårdare. Varför krävs inte munskydd i butiker, på buss och t-bana. Å andra sidan vem skulle ha uppgiften att kontrollera.
Vet att detta fungerar hur bra som helst i Spanien där man följer det som gäller. Här är det än så länge rekommendationer och folk bryr sig inte.
var rädd om dig.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

12 januari 2022 20:31

Det är mycket ljusare ute då snön ligger vit på marken.
Ja, det verkar vara en mycket smittsam sak, denna Omicron.
Vi gör vårt bästa för att skydda oss, men vi isolerar oss inte, men undviker ställen där det är mycket folk och undviker också att åka kommunalt, om det går. Mysingen går och handlar, men har då munskydd på sig, om det är folk där.
Så är det ju, att man tydligen får en lindrigare variant om man har tagit tre sprutor och det känns ju bra.
Håller med dig om munskydd, det har jag också undrat över. I bussar och tunnelbanor kommer folk väldigt nära varann ofta och det kan inte vara bra i dessa tider.
Tack Ditte och var rädd om dig också.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
mirany

mirany

28 november 2023 08:47

Det är mycket vackert inrett

http://drift-boss.org

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards