Direktlänk till inlägg 11 januari 2022

Just du, är viktig.

Av wiolettan - 11 januari 2022 09:59



Häromdagen då vi vandrade ut var det en skön morgon. Termometern stod på noll och det var ingen nederbörd och det var vindstilla. Som en dam sa som vi mötte på vår runda:


”Det är så skönt att det inte blåser”.  Kunde inte annat än att hålla med.


 

Det var lättare att gå än häromdagen då det hade kommit en del snö och plogbilarna hade inte hunnit med riktigt.


 

 De är duktiga på att ploga och sanda cykelvägarna, men til höger syns det att där man ska promenera, det är inte så viktigt. Vi gjorde som de som syns längre bak i bilden, gick på cykelbanan, den och där bilarna kör var isfria. Vi vill inte ramla och bryta armar eller ben. Hörde om en bekant som nu ligger på sjukhus. Hon hade halkat, ramlat så tokigt så att hon bröt armen. Tycker så synd om henne, hon är några år äldre än mig.



 

Det är skillnad på kommunerna. Här syns det tydligt, gränsen mellan Solna och Sundbyberg. Solna, hade plogat och sandat.


 

Vår stads grundare ser ut att ha klätt sig i uniform.


 

Sundbybergs kyrka. Det syns som om klockan är åtta. Trodde inte att vi var så sena.



Då vi kom hem gjorde vi i ordning frukost, det var fortfarande lite mörkt ute så vi tände ljus och satte på radion för att lyssna. Lyssnade på nyheterna och kopplade sedan över till Radio Viking. Den sänder på frekvens 101.4 ifrån Ekerö, över Stockholms området. Det är en radiostation som spelar klassiska låtar, med brett utbud, schlager, visor, pop och även ibland religiösa sånger.  Många av melodierna är ifrån den tiden då vi var unga, eller medelålders då, vi känner igen oss, på ett helt annat sätt än dagens moderna låtar. Mycket är på svenska, vilket jag uppskattar.


Vi fick lyssna på Björn Höglund som presenterade programmet  ”Gyllene Toner” mellan 8-10. Han spelade många kända sånger som jag har sjungit många gånger, och kan utantill, som ”Gyllne Morgon”, O store Gud”, ”Han har öppnat pärleporten” och denna fina:



Du vet väl om att du är värdefull,
att du är viktig här och nu.
Att du är älskad för din egen skull,
för ingen annan är som du.


Det finns alltför många som vill tala om
att du bör vara si och så.
Gud Fader själv, Han accepterar dig ändå,
och det kan du lita på.


Du passar in i själva skapelsen,
det finns en uppgift just för dig.
Men du är fri att göra vad du vill med den,
säga ja eller nej.


Var rädda om er och varandra.



 
 
wiper

wiper

11 januari 2022 10:34

Jag håller också med damen för jag gillar inte när det blåser. Ni har lite mer snö än oss ser jag. Samma sak är det här vad gäller plogning. Trottoarerna är fulla av snö så vi går också på både cykelväg och stora vägen. Det såg verkligen roligt ut när snön låg där på statyn.

Vilket fint och högt klocktorn. Jag hade en morbror som bodde i Sundbyberg ett tag. Jag lyssnar sällan på radio numera utan är mest ute på Youtube men det är bra att det finns nåt för alla.

Ha en jättefin dag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

11 januari 2022 12:13

Blåser det hårt så kan det kännas dubbelt så kallt, nästan.
Vi har väl fått kanske 5-6 centimeter med snö och vitt är det fortfarande ute. Blir det varmgrader så blir snön så grådaskig.
Tidiga mornar så är det inte många cyklister ute så då kan vi gå på cykelbanan, om vi håller utkik.
Jag tycker att kyrkan här är fin.
Jag är inte ute på Youtube, vanans makt, kan tänka.
Tack och detsamma önskar jag dig.
Kram!

 
znogge

znogge

11 januari 2022 12:12

Även jag håller med damen för visst är det otroligt skönt när det inte blåser. Tyvärr blåser det en hel del här och det öppna landskapet gör att det märks tydligt. Skönt att komma ut på promenad men det gäller att se upp när det är halt för olyckan är snabbt framme.

Det är en väldigt fin sång som vi sjöng senast på lilla I:S dop.

Kram och ha en riktigt fin tisdag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

11 januari 2022 12:16

Mycket lättare om det är lugnt ute.
Jag kommer ihåg att då jag var söderöver i Skåne till exempel så tyckte jag att det blåste nästan jämnt.
Lurigt ute nu med halkan och det är lätt att ramla omkull. Vi försöker att gå där det är sandat, men inte alltid lätt.
Håller med dig. Vacker sång.
Tack och detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Emmy

Emmy

11 januari 2022 12:34

Man uppskattar verkligen när det inte blåser så in i norden. Här i Mariestad plogades otroligt sent sist vi fick mycket snö, men det kanske är hårda prioriteringar. Ta hand om dig!

http://www.missphilipsen.com

wiolettan

11 januari 2022 16:37

Välkommen till min blogg.
Nordanvindar är kalla och jobbiga.
Man vet ju inte vad de prioriterar, men jag tror att det är bilgator först, sedan banor för cyklister och sist fotgängare. Synd, för det sker många halkolyckor.
Tack Emmy, detsamma till dig.

 
Ingrid

Ingrid

11 januari 2022 15:03

Här regionstyrelsen fått in ett medborgarförslag om att man ska sluta sanda gatorna och koncentrera sig på gångvägar och trottoarer, "för bilar kan inte ramla omkull".
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

11 januari 2022 16:40

Ja, det var ju också en förklaring varför det inte ska sandas på gatorna. Det skulle bli andra olyckor då. Lagom är bäst och nu har det varit så många halkolyckor, så man börjar ju att undra.
Tack så mycket Ingrid och detsamma önskar jag dig.
Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

11 januari 2022 15:29

Lite knasigt att bilvägar bäst skötta... här regnar det varannan dag, varannan dag minus, väldigt halt på sina ställen. Jag gillar också lyssna på Göteborgs lokalradio.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

11 januari 2022 16:42

Då blir det jobbigt, med varann dags väder, inte bra. Då fryser våta vägbanor och det blir svarthalka. Jättejobbigt, svårt att se att det är halt.
Vi tycker att de har lugnare och lyss vänligare musik på Radio Viking.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

11 januari 2022 20:05

Den sången är fin! Och viktig. Hade texten på kylskåpet ett tag. Viktigt att påminnas.
Fortsätt att gå på cykelbanan. Bryta armen är inget kul! Har gjort det en gång. I halka. Är överdrivet försiktig sedan den olyckan . Kram

http://femfemman.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

11 januari 2022 21:19

Det är en fin sång.
Ja, då det går bra och inga cyklister kommer så är det många gånger säkrare och lättare att använda den banan.
Då vet du har jobbigt det är att bryta sig. Jag har halkat omkull många gånger, men som tur är så har det gått bra. Vi kan inte vara nog försiktiga då det är ett sådant här väder. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

11 januari 2022 21:46

Så fina promenader ni tar. Och jag tycker det är roligt att jag oftast känner igen mig ganska bra. Så var det i dagens runda.Visst är det märkligt att det ska vara så olika hur städerna sandar. Kan tycka att det är märkligt att man inte ordnar till trottoarerna utan att de ofta är så hala. Och att nu bryta sig vill man absolut inte. Finns inga platser på sjukhusen.
De sångerna som du nämner vet jag att min mamma sjöng och spelade och tyckte mycket om.
Sista sången minns jag inte melodin på men kände igen texten. Så fin.
Många tankar och en varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

12 januari 2022 20:40

Det är så skönt att kunna gå ut och jag saknar det mycket de dagar som jag inte kommer ut.
Förstår att du känner igen dig häromkring, fast det är rätt så mörkt på mina bilder.
Det syns så tydligt var gränsen går mellan dessa två städer, på grund av plogning och sandning. Kanske de inte bara hade hunnit med då vi var ute.
Jag har också hört att det är platsbrist på sjukhus i Stockholm och många operationer flyttas fram.
Då känner du igen sångerna. Jag tycker att de är så vackra och jag har ju sjungit dom i vår kyrka hemma i Trehörningsjö också. Det är ju gamla välkända.
Det är en lugn och fin melodi på den sista låten och texten är så sann och viktig.
Tack Ditte, detsamma. Kram!

 
Anki

Anki

12 januari 2022 10:45

Så skönt med era morgonpromenader - en väldigt bra vana ni har!
Läskigt med oplogade och osandade trottoarer, det gäller att vara försiktig!
Ha det gott!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

12 januari 2022 20:41

Precis, det har blivit en vana och vanor är svåra att lägga av med och det är ju tur i detta fall.
Det kan vara lite lurigt ute ibland, men idag verkar det vara OK, men så har vi plusgrader också.
Tack detsamma. Kram!

 
Augusta

Augusta

12 januari 2022 11:19

Märkligt att den ena kommunen plogar bättre än den andra. Häftigt att ni får se skillnaden också. Halkrisken är hög för oss alla, tyvärr. Fast jag kommer från Lappland, jag hatar snö, halka och allt sånt.
Radio, något som jag aldrig lyssnar på. Bra att ni gör det och många andra med er iallafall.
Må så gott!
Kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

12 januari 2022 20:45

Kanske de inte hade hunnit med, jag vet faktiskt inte, för jag gick inte där senare på dagen. Men märkligt såg det ut.
Konstigt att du hatar snö, du som kommer ifrån Lappland, där är det ju vinter med snö då det ska vara det.
Lite förlegad pryl, radion kanske, men vi lyssnar varje morgon och det är fint.
Tack och jag hoppas att du får må bra.
Kram från oss.

 
Geddfish

Geddfish

12 januari 2022 13:10

Blåsten är jobbig, håller med, och även halkan.
Håller med om de fina sångerna som du räknade upp också, kan dem alla.
Visst är du värdefull, vi är alla värdefulla, var och en på sitt sätt.
Varm kram, Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

12 januari 2022 20:47

Tänkte inte så mycket på blåsten och att den störde mig förr, då jag var yngre, men nu känns det mycket jobbigare att gå ut om det blåser. Halkan, den kan vara riktigt farlig.
Förstår Gerd, att du kan dessa vackra sånger.
Du har så rätt. Sköt om dig.
Kram!

 
Primrose

Primrose

12 januari 2022 15:22

Bra text! och många vackra låtar som du sjunger med till. Kul med varierande musik, har själv aldrig lyssnat just där.
Vilka fina morronbilder, just blåst kan vara jobbigt.
Snygg uniform blev det med snön ,-))
Ja det här med gångbanor, att det är sån skillnad, viktigt att det hålls efter och jag tycker det var synd om din bekant. Fy så onödigt att bryta armen, men så lätt hänt! Det tar mindre än en sekund så ligger man där.
Mysigt att komma hem, tänd ljus, ha frukost och lyssna. Vi har frukost till Ring p1, det betyder att när ni är ute sover vi gott ,-)
Ha det jättefint. Ta hand om dig!Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

12 januari 2022 20:52

De är fina texter och det ligger mycket i dom. Jag har ju sjungit mycket förr, dessa sånger så jag kan dom utantill.
Tack Primrose, lite mörkt för att ta bilder så tidigt.
Håller med dig, fin uniform på Sundbybergs grundare. Snön satte sig precis.
Hon fick läggas in på sjukhus och det är inte trevligt, allra minst i dessa tider. Vi måste vara försiktiga då vi är ute och går, men ändå kan olyckan vara framme.
Så är det, mysigt.
Ja, jag förstår att ni sover då vi vandrar ut, för det är det många som gör, utom dom som måste upp och arbeta och har tider att passa på morgonen.
Detsamma tack. Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

12 januari 2022 16:33

Det vill till att ta det riktigt försiktigt nu.
Vilken skillnad på kommunerna.
'så vacker kyrkan är i det ljuset.
Var rädda om er!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

12 januari 2022 20:56

Så är det, helst ha broddar på skorna, det hjälper mycket.
Ja, hoppas att de nu har plogat där, men å andra sidan så är det plusgrader nu så det är redan försent, kan jag tänka mig.
Ja, det lyste så grant där vid kyrkan, men bilden gjorde inte verkligheten rättvisa.
Tack Lena och du med.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards