Direktlänk till inlägg 15 januari 2022

Klockmysterium?

Av wiolettan - 15 januari 2022 09:14



Vi har en köksklocka som det är något mycket märkligt med. Jag blir inte klok på den. Det är en lite äldre klocka som jag och min förra man köpte på 1970-talet och som har hängt med sedan dess. Den är ovanlig och jag tycker om den.



   


Som så många andra klockor går den på batteri och cirka för ett år sedan, så stannade den. Batteriet var slut. Vi bytte batteri, men klockan ville ändå inte gå. Försökte på alla sätt och vis. Mysingen kollade upp batterierna och det var inget fel på dom så vi antog att klockan hade gått sönder. Även klockor har väl en viss livslängd. Den fick hänga där på väggen och vi ställde visarna på tolv, så att vi kunde komma ihåg att den inte fungerade. Jag ville inte slänga den.


En morgon, ett tag efteråt såg vi att klockan hade börjat att gå igen. Vi blev paffa, ingen hade rört den, men ändå nu fungerade klockan precis som den skulle. Begrep inte varför men den gick och vi behövde inte köpa någon ny.

Den fortsatte att gå, tills i början av december, då stannade den igen, la av precis. Samma procedur, batterikoll och så vidare.  Nej, stendöd.


I går morse då vi satt och åt frukost tittade jag på klockan som jag automatiskt har gjort många gånger, men nu, den gick igen. Efter att den hade stått i över en månad.


Vad är det? Vad vill den säga oss? Jag menar en klocka som ingen rör och den bara hänger där, kan ju inte sättas igång av sig själv. Eller? Någon som har en förklaring? Glappkontakt? Vibrationer i husväggarna?



   

Dagens ord ifrån min almanacka.



Var rädda om er och varandra.




 
 
Göran

Göran

15 januari 2022 09:40

Kan det vara någon som försöker säga dig/er något från "andra sidan" månntro? Har hört talas om flera liknande saker och även upplevt själv. I huset där jag bodde innan jag kom till min nuvarande lägenhet satt jag en lördag eller söndag för 12-13 år sedan och såg på "Det okända" på TV. Jag satt i den ena soffan och i den andra låg gammelkatten och sov. Ingen mer fanns i huset än vi två. Då plötsligt började ljuskronan jag hade över bordet att först rotera sakta och därefter att gunga även i sidled. I samma ögonblick satte sig Daisy (katten) upp och stirrade stint på ljuskronan i kanske 20 sekunder. Som om hon kunde se nåt som jag inte såg. Sen stannade kronan upp och Daisy lade sig ner och somnade om hur lugnt som helst. Förklara den för mig om du kan!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

15 januari 2022 17:19

Det var spännande att läsa om dina upplevelser.
Du satt ju och såg på ett lämpligt program, för att det skulle hända något märkligt.
Var det ingen vind på huset du befann dig i så att någon råtta sprang på golvet ovanför, eller om det var bebott, någon granne, som gjorde så att det vibrerade.
Katten såg väl också rörelsen som du gjorde och de är ju mycket lyhörda för allt.
Nej, jag kunde inte förklara det alls, märker jag, men jag är inte en sådan som tror på spöken eller så.
Trevlig kväll och du, titta inte på "Det okända" igen.

 
wiper

wiper

15 januari 2022 11:34

Det var en jättefin klocka. Det känns lite som nåt övernaturligt och jag själv tror att det finns nåt som vi inte kan greppa. Har varit med om så mycket sånt själv. Då tycker jag ni skall ha kvar klockan och den skall få fortsätta göra som den gör för det blir ju lite spännande och den vill nog hänga kvar där på väggen

Ha en fin helg
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

15 januari 2022 17:22

Ja, jag tycker mycket om denna klocka, för mig ett minne och den är lite speciell.
Jo, visst finns det sådant som vi inte kan greppa, men jag har svårt att tänka mig att någon övernaturlig makt skulle se till att klockan började att fungera igen, två gånger.
Ja, klockan ska jag ha kvar, om den går eller inte.
Tack och detsamma till dig.
Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

15 januari 2022 12:12

jag tycker om klockor, har fungerande i alla rum, glappkontakt kan det vara, tycker om olika sorters lampor också, flera med lite svagare LED-ljus när jag inte läser, ser hemtrevligt ut.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

15 januari 2022 17:23

Vi har också klockor i alla rum, flera stycken i vissa av rummen.
Glappkontakt, ja det låter som en rimlig orsak, kanske.
Håller med dig om LED ljusen.

 
Amisa

Amisa

15 januari 2022 13:20

En sån mysko klocka har jag också, som stannar och går lite hursomhelst. Själva urtavlan går som den ska, så den visar rätt tid, men så har den en pendel som snurrar fram och tillbaka och den lägger av lite då och då och går inte att få igång och rätt vad det är startar den fast jag inte rört den. Har försökt meka med den, men den är fortfarande lika konstig. Mitt ur har jag ärvt efter min farfar som jag tyckte väldigt mycket om, så varje gång klockan hoppar igång så tänker jag att han är och hälsar på mig igen.

Ha en fin dag!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

15 januari 2022 17:26

Aha, då är vi två med underliga klockor. Känns bra.
Märkligt detta med att klockan sätter igång igen, utan att du har gjort något.
En gammal klocka tydligen, då du har ärvt den av din farfar.
Då får du tillfällen att tänka på din kära farfar då klockan krånglar.
Tack detsamma, Amisa.

 
znogge

znogge

15 januari 2022 16:31

Spontant tror jag att det är någon form av glappkontakt som gör att klockan inte går som den ska. Eftersom ni tycker mycket om den är det kanske läge för att lämna in den för en översyn. Förmodligen kostar det mer än en ny men alla värden kan inte mätas i pengar.

Kram och god lördag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

15 januari 2022 17:28

Undrar om du kan ha rätt där, inte otroligt alls. Men, det innebär att batterierna ändrar läge på något sätt och får kontakt igen, av någon rörelse eller vad.
Klart ska den få vara kvar i vårt kök, om den vill gå eller inte. Ännu så länge så går den så fint så.
Nja, jag tror nog att det kostar för mycket att laga en sådan gammal klocka. Men, vi får se vad tiden utvisar. /Lite vitsigt där/
Tack, detsamma önskar jag dig.
Kram!

 
Anki

Anki

16 januari 2022 09:21

En jättefin klocka, men så konstigt den beter sig! Jag är nog också inne på att det är någon slags glappkontakt ... kanske kan det var värt att be en urmakare titta på den - eller acceptera att den är "lite egen".
Ha det gott bästa Wiolettan!
kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

16 januari 2022 09:51

Kanske har du rätt. Det kan vara något med batterierna. Märkligt ändå att den kan sätta igång och sedan gå och helt rätt dessutom. Fortfarande håller den tiden.
Skulle vilja fråga en urmakare, men det är nog dyrt. Om det skulle behövas en reservdel så finns den troligen inte på en sådan gammal klocka. 40-50 år, eller vad det kan vara.
Tack snälla Anki. Detsamma önskar jag dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Preciosa

16 januari 2022 10:30

Hej Wiolettan!
Fin klocka. Känner igen modellen sen förr. Antagligen vibrerar huset i bland omärkligt, behövs så lite när dt gäller urverk :) Du får sätta dit en pacemaker :-)
Kram P ♥♥

wiolettan

19 januari 2022 20:37

Hej Preciosa!
Jag tycker om den. Kanske var den vanlig förr, kommer inte ihåg, men nu tycker jag att den ovanlig.
Det är kanske så, vibrationer som vi inte märker. Tack för rådet.
Kram!

 
Gunnel

Gunnel

16 januari 2022 12:12

Låter underligt! Men i och för sig är det kanske inte det viktigaste att klockan alltid går. Den är ju ett fint minne. Det är bara att njuta av de stunder den känner att den vill jobba. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

19 januari 2022 20:40

Så kan jag ju också försöka att se det. Viktigast är att klockan finns där på väggen och kan påminna om "gamla" tider.
Den kanske vägrar att arbeta mellan varven, som vi människor som har semester och ledighet.
Kram!

 
Ditte

Ditte

16 januari 2022 19:49

Märkligt och lite speciellt. Och klockan är ju ett fint minne och fin i sig men lever sitt egna liv. En personlighet är den helt klart.
Kanske är det en klappkontakt av något slag.
Tankar till dig och en varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

19 januari 2022 20:42

Håller med, jag har faktiskt inte varit med om det på någon annan klocka, så för mig är det både märkligt och mycket speciellt.
Den har varit med länge, bland de första sakerna vi köpte till vårt nya hem.
Jo, möjligtvis är det så.
Tack detsamma. Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

17 januari 2022 11:44

Verkligen ett mysterium.
Kanske en glappkontakt eller vibrationer i huset, det är min teori.
Sköt om er!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

19 januari 2022 20:50

Jo, jag håller med helt klart.
Tror att du kan ha rätt. Det låter ju inte så trevligt med vibrationer i huset, men det kan det vara, utan att vi märker det, kanske.
Tack detsamma Lena.

 
Primrose

Primrose

17 januari 2022 19:47

Spännande ,-) Ett budskap från andra sidan kanske ,-) Är det något som oroat dig innan det här började. Tänk efter, Är det något du borde göra, eller annat. Budskap från andra sidan upplever jag är aldrig skrämmande, men ett tecken att något går bra, något som du eller ni är oroliga inför. Ett budskap om så är fallet, någon är med dig er. Så gör det bara, eller bara en hälsning ,-)
Ha det jättefint VARM KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

19 januari 2022 20:52

Mycket spännande och lite mystiskt.
Nej, inte vad jag kan komma på. Jag är inte oroligare än annars, vad jag tror.
Jodå, det är mycket som jag borde göra, men det är inte alltid som det går så bra.
Vi får avvakta och se, men ännu så länge så går klockan som om inget hade hänt och den går rätt också. Förbryllande.
Tack så mycket och jag hoppas att du också har det fint.
Kram!

 
Augusta

Augusta

17 januari 2022 23:37

Jag skrev ett långt inlägg till dig om en väckarklocka. Så helt plötsligt försvann allt. Känner jag tar det som ett tecken från andevärlden, nej det skall vi inte berätta, haha :D
Jag tror att klockan är en hälsning, meddelande från någon. Andar gillar att visa sig genom teknik, som detta som rör sig osv.
Positivt iallafall att klockan fungerar :D
Önskar er båda trevlig tisdag och kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

19 januari 2022 20:56

Nu blev jag full i skratt, stackars dig, skriva något helt i onödan, det brukar jag tycka är frustrerande, men du tar det på ett bra sätt.
Du må tro att jag blev nyfiken nu, om väckarklockan som du skrev om.
Genom teknik? Helt otroligt, det har jag aldrig hört talas om.
Hoppas nu att klockan fortsätter och går, många år till. Ännu så länge så fungerar den bra.
Tack och jag hoppas att du har det jättefint.
Kram!

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

18 januari 2022 22:59

Det är ju en ganska gammal klocka, så den,
liksom jag, kanske behöver vila lite extra
då och då.

wiolettan

19 januari 2022 20:58

Så kan vi säga. Med ålderns rätt så får den lov att ha lite pausar ibland, lite semester eller vad vi vill kalla det för.
Sköt om dig Ruth!

 
Emmy

Emmy

19 januari 2022 18:51

Jag gillar tanken på att att det kanske är något oförklarligt, från andra sidan, någon hälsning eller någon som försöker säga någonting (så länge det inte händer hos mig, vill säga).
Ta hand om dig!

http://www.missphilipsen.com

 
wiolettan

wiolettan

19 januari 2022 21:01

Vem vet. Inte jag i alla fall.
Men, jag tror att det är vibrationer i huset, fast jag vill inte tänka att det rör sig, men det är ju möjligt.
Du kanske inte har någon gammal klocka som inte vill gå.
Tack! Var rädd om dig också.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Geddfish

Geddfish

19 januari 2022 21:13

Min Sigge hade pippi på klockor. Vi hade nog minst en i varje rum. När han dog, dog också två av klockorna, de står kvar här och har aldrig gått igång igen. En tredje rasade i golvet och gick sönder.
Tänk på den!
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

19 januari 2022 21:19

Fint, Sigge tyckte om klockor. Då förstår jag att det fanns många hemma hos er.
Märkligt att klockorna stannade då Sigge då, det är ju obegripligt, tycker jag. Bra att du har dom kvar.
Rasade den bara i golvet, utan orsak? Konstigt.
Ja, jag funderar.
Kram till dig Gerd.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Geddfish

Geddfish

20 januari 2022 10:14

Jo, klockan bara drösade ner i golvet, helt av sig självt. Dessutom en av hans tavlor åkte i golvet, gick dock inte sönder.
Märkligt, men så var det.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

20 januari 2022 16:42

Märkligt, måste jag säga, helt obegripligt.
Även tavlan. Sådant är svårt att ge någon förklaring på och det kanske inte behövs heller.
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards