Direktlänk till inlägg 2 augusti 2013

En mysig utflykt.

Av wiolettan - 2 augusti 2013 09:15


Augusti redan, helt otroligt. Sommaren står i sin bästa skrud, nästan. Torrt i markerna, men nu har det ju kommit lite välbehövligt regn även hos oss, skönt.


Vi har varit på en liten utflykt. Det är roligt att se något nytt, det behöver inte vara speciellt eller så, men andra vyer bara, det berikar. Som Enköping, inte dumt alls. Slottet som vi besökte, ligger inte långt därifrån.

   

Grönsöö slott. Har ni hört talas om det slottet? Ett hem för familjen von Ehrenheim och med en underbar fin park, en av Sveriges vackraste. Det ligger på en ö i Mälaren, väster om Stockholm, i Uppland. Det byggdes i början av 1600-talet.


     

Det finns inredningar och målade tak kvar, ifrån den tiden.


 

Vi fick en guidad visning, av denne man, son till nuvarande ägaren. Det var otroligt intressant och mycket att se. Han var duktig, påläst och det var lärorikt att lyssna till honom.


 

Här tar jag en bild där jag själv kom med och av vackra dyrbara ting, det fanns mycket av den varan. Jag tycker om att gå och titta i slott och fina herrgårdar men skulle själv inte vilja bo i något sådant. Det är ett stort ansvar att förvalta dessa dyrbarheter, sådant som ska bevaras till eftervärlden och det fodras mer än bara arbete för att få det att gå runt, många gånger.


      

Kinesisk paviljong, lusthuset, ligger så fint vid vattnet. Den är invändigt  dekorerad med snäckor och mineraler från Ostasien.

 

Parken var helt otrolig, går inte att beskriva riktigt och inte kommer det fram så bra på bild heller.


 

Det var så vackert med alla blommor och växter, så jag skulle önska att jag hade en bättre kamera som gjorde det hela rättvisa. Eller att jag var en bättre fotograf.


 

Förstår att parken är berömd och uppskattad, för det fanns så mycket att se.


Nu strax ska vi ut och handla till helgen. Hoppas att ni får en bra dag och ni som kan, njut av värme och sol.



 
 
Znogge

Znogge

2 augusti 2013 10:39

Vilket vackert slott och så fint det ligger! Jag tycker också om att besöka slott men jag föredrar nog att bo i vår egen koja ;-)

Kram och lycka till med inköpen!

http://znogge.wordpress.com

 
Glamourwomen

Glamourwomen

2 augusti 2013 11:49

Vilka vackra bilder! Min dotter var med i Enköping nu i 2 dagar med sina vänner! Hoppas allt är bra med dig? kram

http://www.nattstad.se/Glamourwomen

 
Kikkan

Kikkan

3 augusti 2013 14:34

Enköping Sveriges närmaste stad !! (eller förstad till Västerås :) :)som vi som kommer därifrån ofta sägerm:)..Härligt mad byggnader som ligger nära vattnet. Hoppas på att besöka en del av dem senare i månaden. Ha en trevlig fortsättning på helgen, misstänker att det kanske är lite FÖR varmt för Ditt gillande. Kram ♥♥♥

http://kickssons.bloggplatsen.se

 
Annika

Annika

3 augusti 2013 15:57

Tack för visningen av slottet. Hade inte hört talas om det tidigare, så då blev det lite extra roligt. Kram på dig.

http://www.badtant.bloggo.nu

 
TantGlad

TantGlad

4 augusti 2013 05:49

Inte behöver man åka så långt för att få uppleva en massa saker.
Villka härliga bilder från slott och den vackra parken med alla blommor är ju så vacker.
Tänk att bo så.....njäääee man kan nog gå och titta, men skönast är nog bo med lite enklare former.
Ha nu en kanondag och tack för det fina i din blogg!
Varm kram!

http://TantGlad.bloggo.nu

 
GeddFish

GeddFish

4 augusti 2013 09:01

Vackra bilder från vackert slott!
Ibland är det för ljust i luften och kameran klarar inte riktigt av alla färger, så blir det för mig också.....
Vacker park, men sådant måste upplevas på riktigt.
Jag önskar dig och din man en härlig söndag! Kram♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
S/Y EUPHORIA

S/Y EUPHORIA

4 augusti 2013 11:13

God morgon!
Vad vackert!! Visst är det svårt ibland att återge precis det man ser och upplever med klameran.
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

 
gun

gun

4 augusti 2013 20:05

Vilka fina bilder du visar.
Tänk att få bo på ett slott eller herrgård.
Men det får nog stanna vid en dröm för mig. Tycker det räcker med
den trädgård jag har idag:).
Önskar dig en fortsatt trevlig söndag.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards