Direktlänk till inlägg 3 februari 2016

Sång och musik.

Av wiolettan - 3 februari 2016 13:29


Så där, nu har vi varit och sjungit i vår sångkör.


Det är bra och nyttigt med sång. Jag sjunger ju inte så bra men jag kan hålla tonen, för det mesta i alla fall. Jag var bättre då jag var ung, bättre röst och framför allt starkare.


Jag kommer ju ifrån en musikalisk familj, på min mammas sida. Vi hade det inte så fett då vi barn var små, mina föräldrar fick 10 barn, och pappa hade ett litet jordbruk, mamma var hemmafru som det var brukligt då. Men, fast vi inte hade pengar så försökte mina föräldrar skaffa instrument till oss barn, ja till sig själva också. Min mamma var så duktig på att spela gitarr och pappa spelade orgel. Därutöver hade vi mandoliner, cittra, fiol, blockflöjter, dragspel och senare även ett piano.


Nu har vi här hemma, en gitarr, en cittra, en ukulele och en keyboard. Den senare köpte min förra man till mig efter det att han hade hört mig spela på mina svärföräldrars piano.


Då jag var ung var jag med i strängmusiken hemma. Min ena bror, min ena syster och jag sjöng en sång trestämmigt på ett möte en gång, och, det gjorde jag aldrig om sedan. Inte för att det lät gräsligt, för det kanske det gjorde, men jag var så blyg att jag klarade nästan inte av det. Sedan efter det att jag hade gift mig och fått familj så avtog sången och musiken mer och mer. Nu har jag svårt att spela piano. Flera av mina syskon kunde spela utan noter, de var så tonsäkra men jag måste ha noter, så det lärde jag mig.


Igår på konserten i kyrkan fick vi som publik sjunga med ibland, det gillar jag. Min man som var med i kören åkte  en timme före mig och jag skulle komma senare. Tunnelbana till Fridhemsplan. Men, det hade varit bråk och störningar på vår tunnelbanelinje så tågen var försenade. Jag såg flera vakter utanför vår tunnelbana också. Min man hann bli orolig och undrande flera gånger om, innan jag kom fram och han fick syn på mig.


Kan inte fatta. Varför ska det finnas personer, mest ungdomar då, som ska förstöra för andra, som inte kan nöja sig med att finnas till utan måste sabotera och ställa till förtret? Det har blivit mycket av sådant nu för tiden, mycket här i Sundbyberg. Så poliser och vakter behövs och i större utsträckning.


Jag hörde av flera damer som var på kören idag hur osäkert de tyckte att det kändes att gå utomhus, även på dagtid. En dam sa att hon bär aldrig handväska, av säkerhetsskäl. En annan dam hade känt sig förföljd hem och tre yngre män hade försökt tränga sig in i porten, vid fyratiden på en eftermiddag. En annan i sånggruppen hade blivit bestulen.

Undrar vartåt det barkar?


Nej, detta blev för negativt och sorgligt, det började ju så bra. Jag får skriva lite upplyftande nästa gång.


 

Känner mig lite som detta hus. Detta kallas danshuset tror jag. Jag tog bilden då vi var i Prag, för några år sedan.

 
 
Ingrid

Ingrid

3 februari 2016 14:28

Jag spelar inget instrument, men tycker om att sjunga. När jag var barn och ungdom var jag med i lite olika körer, men sen blev det inte av och nu är rösten för gammal och trött och någon sopran är jag absolut inte längre.
Visst är det en tråkig utveckling, att man som äldre inte ska kunna känna sig säker ute mitt på dagen. Och det är absolut inte bättre här på vischan än i storstäderna. Det händer otäcka saker här också.
Var glad för att du har din Mysing!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

3 februari 2016 16:29


Rösten förändras ju lite med åren, som ung hade jag en bra sångröst men idag är den helt ur funktion.

Jag undviker också handväska så mycket som möjligt. Det gäller att ha ögon i nacken när man är ute på stan. Så hemskt att de ger sig på pensionärer, en riktigt skrämmande utveckling. ..

Stor kram till dig sångfågeln ❤

http://egopyret.blogspot.com

 
znogge

znogge

3 februari 2016 17:06

Med tanke på att dina föräldrar inte hade det så fett så var det imponerande att ni hade så många instrument. Sång och musik är till stor glädje även om jag själv är gräsligt omusikalisk och helt saknar självförtroende på den punkten tyvärr. Det kan jag tacka min gamla musiklärarinna för.

Visst är det en tråkig utveckling som sker i vårt samhälle i dag. Nog borde man väl kunna gå säker till och från sitt hem en eftermiddag. Ja även en kväll kan jag tycka.

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Geddfish

Geddfish

3 februari 2016 18:08

Tror det var mer vanligt förr att ha instrument i familjen. Jag är då uppväxt med det, och det fanns musikaliskt på båda mina föräldrars sidor. Mamma sjöng och spelade med gitarrsystrarna i Filadelfia, som exempel, där var jag också med. Rösten förändras med åren, det märker jag också, därför passar Gospel väldigt bra i mitt fall, körsång ger sådan glädje! ♥

Trist, det där med att inte våga sig ut hur som helst. Och jag bär aldrig handväska. Brukar stoppa pengar och mobil i fickorna och sen ev en ryggsäck för resterande.

Varm kram ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
gun

gun

3 februari 2016 20:26

Är så avundsjuk på er alla som kan sjunga.... för ingen kan sjunga så falskt som mig:):)... Många ggr har barnen har tittat undrande på mig när vi sjunger kända visor för dom med ny tonart!
Tråkig utveckling vårt samhälle går mot. De senaste två gångerna som jag besökte Visby har ungdomar följt efter och kollat in handväskan.
Man är inte så tuff då.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Anneli

Anneli

3 februari 2016 21:11

Musik o dans är bra för själen.. Jag har alltid älskat att sjunga men jag gör det bara med barnbarnen eller när jag är själv.. Jag har alltid velat lära mig spela piano, men det blev inte så när jag växte upp. Sen för några år sen fick jag ett piano av en vän, som tyvärr inte längre lever. Jag försökte lära mig spela men högern o vänster handen ville inte samarbeta så det får bli Kalle Johansson =)
Var rädd om dig, dröm vackra drömmar. Kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

4 februari 2016 08:35

Jag kan definitivt inte sjunga, men däremot är man min bra på det. Tack och lov har alla barnen fått den förmågan i arv. Vi läser mycket om väskryckningar här runt ikring också, och ofta mitt på ljusa dagen. Man kan tydligen inte gå säkert någonstans någon tid på dagen. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Anna

Anna

4 februari 2016 10:33

Jag sjunger gärna och ofta, men inte bra ;-)

Trist med den här utvecklingen som sker i samhället :-(

Kram ❤️

http://utbrandvagentillbaka.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

4 februari 2016 11:42

Vad fint att dina föräldrar trots visst brist på pengar ändå köpte instrument och uppmuntrade er till att mucisera. Och säkert fick de avstå annat.
Jag tycker mycket om musik och sjunger gärna tillsammans med andra, men jag kan inte dirkt hålla ton på egen hand.
Mamma kom från en musikalisk familj och var duktig både på att spela piano och att sjunga, men jag lyckades inte .
Fick nog andra talanger av min pappa.
Trist med oro och bråk i tunnelbanan och där är man ganska utsatt. Jag åker oftare pendeltåg till Sundbyberg, dels för att dte går snabbare och dels knns det tryggare.
Men rädd är jag inte när jag går på stan eller rör mig i tunnelbanan. Men det borde vara säkert överallt så att inga ska känna sig otrygga.
Låter som om det blev en trevlig konsert och roligt att publiken också fick vara med och sjunga.
Stor kram!

http://akker.blogg.se

 
Leva-Kerstin

Leva-Kerstin

4 februari 2016 15:32

Oooo, så roligt att ha musiken tillsammans. Jag klinkade lite gitarr en gång i tiden men mest tillsammans med barngruppen jag hade. Min döde man var musiker men tyvärr tillhörde han den skaran musiker som inte spelade och sjöng hemma. Det är inte så heller att barnen ärvt hans musikalitet, tyvärr.
Ungdomarna, det är egentligen synd om dom. Jag tror att orsaken ofta är tristess, känsla av onyttighet. Kan man inte få positiv uppmärksamhet så är negativ det dom tar till.
Så tror jag.

http://www.steeperz.com

 
Anneli

Anneli

4 februari 2016 17:18

Idag har vi haft härligt väder, det har inte blåst alls lika mycket som dom sista dagarna.
Har varit hos veterinären med Teddy idag men måste tillbaka i morgon då han ska sövas ordentligt. Dom ville inte bara ge honom lugnande utan ha honom på operation så dom kan övervaka honom ordentligt.
Håll tummarna att det kommer att gå bra..
Ha en fin kväll kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Anneli

Anneli

4 februari 2016 22:08

Jag röker inte o har aldrig använt e-cigg. Jag slutade tvärt 2003 o har inte tagit ett endaste bloss... Dröm sött kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards