Direktlänk till inlägg 29 februari 2016

Skottdag.

Av wiolettan - 29 februari 2016 08:23


Måndag och en ny vecka påbörjad.


Den här veckan har vi fullt upp, i alla fall mysingen och delvis jag också. Varje dag är det åtagande och ibland flera samma dag. Utom på lördag, då är det inget inplanerat.


Det känns si så där. Jo, visst det är roligt att "hålla igång", och, även behövligt, men kanske inte varenda dag. Som pensionärer kan vi ju mer eller mindre välja, i alla fall en del av det vi måste göra denna vecka.


Skottdag, vilket roligt uttryck egentligen, men så heter denna dag vart fjärde år. Egentligen är det den 24/2 som är den "riktiga" skottdagen, men det har ändrats, så från och med år 2000 är det den 29/2.


Idag får vi kvinnor, eller tjejer, fria, med hedern i behåll, som det hette på den gamla goda tiden. Den seden kommer ifrån England på 1800-talet. Jag tycker egentligen att det kan både mannen och kvinnan göra, fria, om de nu känner för det. Jag skulle inte känna för det, är nog lite gammalmodig i det sammanhanget. Jag behövde ju inte det heller. Min första man hade det lite besvärligt innan han fick sitt ja och mysingen han påminner mig ofta om att han fick fria 4 gånger. Jo, jag vet det, jag var nödbedd, men jag tror att det bottnar i min osäkerhet beträffande förändringar.



En liten rolig, passande historia som mysingen nämde igår beträffande skottdagen.


En man ertappades med något olagligt görande och en polisman ingrep och sa:


"Det blir rapport på det här. När är ni född"?


"Den sista februari", svarade mannen.


"Nej, försök inte", sa polismannen, "sista dagarna i februari finns inte".



 

Detta låg på marken. Är det ett tappat hjärta? Eller, är det någon som har slängt bort ett hjärta?





 
 
Geddfish

Geddfish

29 februari 2016 09:23

Skottdagen, ja tänk om jag kunde friat, men jag har inte förutsättningen.
Jag har haft en intensiv vecka och det känns. Så jag är glad åt lite mindre göra denna veckan. Tror man vänjer sig till ledigheten, eller ja, lagom är bäst.
Varm SkottdagsKram ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
znogge

znogge

29 februari 2016 10:11

Då hoppas vi att många kvinnor med tröga män kommer till skott och ställer frågan i dag. Vi har ju ett bröllop i sommar och nog är kärleken till stor glädje :D

Önskar dig en fin skottdag!

Kram <3

http://znogge.wordpress.com

 
Comsi comsa

Comsi comsa

29 februari 2016 10:14



Jag känner en som fyller 88 år idag men eftersom hon bara har födelsedag vart fjärde år så håller hon sig ung länge. :)))

Hjärtlig kram ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

29 februari 2016 11:04

Visst är det roligt att ha något att ta sig för, men jag håller med dig, det kan bli för mycket ibland. Idag har jag i alla fall varit och lämnat av det sista protokollet för Röda Korsets räkning, så nu slipper jag det i fortsättningen och det känns bra tycker jag.
Ha en skön Skottdag!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ditte

Ditte

29 februari 2016 11:32

Visst är det lätt hänt att det vissa veckor blir lite för många aktiviteter och detta trots att vi som pensionärer i stor kan styra vår tid. Jag har ocks en sådan vecka, men den är självförvållad.
Din historia var rolig och det är klart att det inte är så roligt att inte finnas. Men jag antar att om man är född på skottdagen så får man fira antingen den 28/2 eller som det var förr den 24/2.
Och vilken tur och lycka att din mysing" var så envis.
Stor kram från mig.

http://akker.blogg.se

 
Maria

Maria

29 februari 2016 14:36

Här är en till som varit lite nödbedd men så blev det bra också till sist. Man kan ju inte bara gå och ge bort sig så där utan vidare. ;) Intressant information om skottdagen och ska man vara lite humoristisk så passar det åtminstone här att skjuta salut för våren. Sjön sjunger och snart går isen. Härligt! Ha det så gott!

http://dammsamlare.blogg.se

 
Annika

Annika

29 februari 2016 19:57

Skottdagar har vi haft rätt många denna Februari....Men just idag sken solen och det hade varit läge för att fria....
Ha det gott och ta´t lugnt. Kramelikram

http://www.badtant.bloggo.nu

 
Anneli

Anneli

29 februari 2016 20:21

Ja men det är ju det jag säger,, du hittar massor med hjärtan bara för att du har ett hjärta av guld vännen ♥
Hoppas att du har haft en bra dag. Vi har haft sol idag oxo, det har varit riktigt skönt.
Var rädd om dig, dröm sött kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

1 mars 2016 07:33

Förstår att det är en balans det där, att fylla på dagarna med aktiviteter och vila i lagom dos. Lyssna på kroppen och ta hand om hjärtat. Tycker förresten om att se hur många hjärtan du ser runt omkring dig. Kram!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
Eva

Eva

1 mars 2016 09:53

HJärtat är ditt kall** jag gillar oxå hjärtan har ett guldhjärta på min tand haft i massor av år ...hoppas ni har det bra o får en fin 1 mars kramen

http://evasblogg.blogg.se

 
Anneli

Anneli

1 mars 2016 19:36

Hej vännen, hoppas allt är bra med er. Vi har haft härligt väder idag igen o nu längtar jag ännu mer efter våren o att all snö ska smälta.
Ha en fin kväll, dröm sött kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Lena i Wales

Lena i Wales

2 mars 2016 09:18

Visst kan både män och kvinnor fira, men det var trevligt när min man gjorde det till mej, på knä.
Jag har en vän som fyller år 29 februari, så trots att han är 64 är han eg bara 16, hi,hi!!!
Sköt om dej1

http://lenaiwales.wordpress.com

 
Anneli

Anneli

2 mars 2016 18:27

Hej vännen. Ja igår skrev jag att vi har härligt väder, men det sket sig när jag tittade ut i morse, nu snöar det igen o jag är inte alls glad.
Ska strax ut med Teddy o sen blir det som vanligt, lite tv-tittande.
Hoppas du mår bra. Ha en fin kväll, kramar o dröm sött ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards