Alla inlägg den 19 december 2016

Av wiolettan - 19 december 2016 09:07


Så var vi då inne i julveckan. Om 5 dagar är det julafton.


Nu väntar jag på pirret som borde komma, men det kommer inte. Ni vet, det där pirret som kommer av förväntan och stundande glädje. Eller, i alla fall glädjande överraskningar.


Jag har hört så mycket om detta då det gäller just julen., ända sedan jag var liten, men jag har själv på något sätt inte känt den där förväntan. Fira Jesu födelse, ja det är klart för det är ju därför vi firar jul, men det andra, det som många här i vårt land känner, av vad jag har hört och sett.



Nu kanske ni tycker att jag låter kall och krass. Kan så vara, men jag är ärlig. Dåliga erfarenheter, ja kanske det.


Då jag var barn så kände jag förväntan före jul, men den förbyttes snart i illamående och kräkningar. Jag blev nästan alltid sjuk precis till jul. Jag gick i söndagsskola och där förberedde vi oss på hösten, för att kring jultiden då det var söndagsskolfest så skulle vi barn uppträda, med sång och sketcher. Jag var med och sjöng och samtidigt hade jag ofta fått öva in olika saker, dikter bland annat. Men, många gånger blev jag sjuk och kunde inte vara med.


Då jag blev tonåring så blev det ett annat bekymmer. Min mamma blev ofta "sjuk i sina nerver", som de sa på den tiden. Om hon kanske oroade sig och jobbade för hårt inför julen och det blev för mycket, det vet jag inte, men det är nog troligt. Då föll mycket ansvar på mig och som ni vet så är hushållsarbete och matlagning någonting som jag inte kan. Men, som min pappa sa, allting går utom trasiga klockor och små barn. Men, det tär inombords.


Undrar om han nånsin fick veta att mamma kunde lägga sig ner i snön och be barnen skotta snö över henne. "Jag ska dö", sa hon. Ja, vilka minnen. Vi barn fick många gånger vakta vår mamma, så att hon inte skulle försvinna eller göra sig illa.


Jag bestämde mig tidigt för att aldrig gifta mig, men gjorde det ändå då kärleken överrumplande mig. Då blev jularna påfrestande, på ett annat sätt. Heltidsjobb, hämta barn hos dagmamma och sedan julbök och stök. Sedan kom det för mycket sprit in i bilden. Då kom en annan ängslan och oro och värst kring storhelger.


Nej, nu ska jag vara glad och tacksam att jag, trots allt, har fått det så bra. Slipper vara hungrig, ha mat för dagen och tak över huvudet. Inte alla förunnat i denna värld.



 

Katter, de är mina älsklingsdjur och har tröstat och hjälpt mig otaliga gånger. Vet ni om att vissa av dom, är mycket kloka små varelser? Känner ofta på sig om deras matte eller husse inte mår bra.







Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards