Alla inlägg den 31 augusti 2017

Av wiolettan - 31 augusti 2017 08:45


I dag regnar det, ett behövligt regn på många ställen.


Typiskt egentligen. Igår, då det var varmt och solen sken, kunde jag inte gå ut, för flimrets skull, idag är jag bättre och måste ner till vårdcentralen och ta PK provet, då är det hällregn.

Just nu så vräker det ner. Naturen, allt vad däri är, är förunderlig, människor, djur, ja allt skapat.


Har ni hört denna berättelse?  I dagens betalkort samhälle låter det kanske lite uråldrigt. (Fast, än så länge betalar jag med pengar.)


En indiankvinna besökte en dag en god vän i New York. De promenerade längs affärsgatorna på Manhattan, mitt i den hektiska stadspulsen. Ljudet från tutande bilar och gatuförsäljare blandades med ljudet från alla människor som trängdes på trottoarerna.


Plötsligt stannade indiankvinnan till och sa: "Jag hör en syrsa!" Vännen skrattade lite och förklarade att det inte var möjligt att höra en syrsa i allt detta oväsen, men kvinnan insisterade.


"Jo, jag hör en syrsa alldeles i närheten". Indiankvinnan gick fram till en stor lerkruka som prydde ingången till en av affärerna, där en stor buske bredde ut sina blad. Under ett av bladen lyfte kvinnan försiktigt fram en liten syrsa. Väninnan såg helt förbluffad ut.


"Men detta är ju helt otroligt", utbrast hon".  "Du måste ha övernaturligt bra hörsel".


"Nej, nej", sa indiankvinnan med ett leende. "Mina öron är inte annorlunda än dina. Allt beror på vad man lyssnar efter. Titta här, ska du få se".


Kvinnan tog fram ett par mynt som hon släppte ner på trottoaren, så att de studsade iväg med ett klirrande ljud. I samma ögonblick vände sig ett dussintal personer om.


"Du ser", sa indiankvinnan. "Allt beror på vad man lyssnar efter".


Vi kanske ofta klagar över att Gud inte hör när vi ber. Kanhända är det sant att Gud oftare talar i den stilla viskningen än i den rytande stormen, men han talar fortfarande. Om vi sedan hör honom eller inte är en annan fråga. Allt beror på vad vi lyssnar efter.


Nu ska jag strax göra mig i ordning för en promenad i regnet, för, om jag lyssnar så hör jag hur det regnar.




 

En stilla stund på vår balkong, med kryss att lösa, är toppen. Detta var en solig dag.






Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards