Direktlänk till inlägg 18 oktober 2021

Promenad, i all enkelhet.

Av wiolettan - 18 oktober 2021 09:00


Jag är så glad och tacksam över att jag och Mysingen är på samma våglängd då det gäller mycket av det vardagliga livet. Helgdagar, där är vi mer olika, men vardagen, så roligt vi kan ha det av ingenting, egentligen.


Som i morse. Vi steg upp tidigt som vanligt och vandrade ut, visserligen bara i cirka 45 minuter men vi fick frisk luft och rörelse i benen.


Vi går alltid och småpratar med varandra om allt och ingenting, det vi ska göra och vad vi kan skjuta på framtiden. Nej, jag skojar bara, men vi pratar i alla fall. Helt plötsligt säger Mysingen:
”Bara vi har varandra, så har vi allt.  Du behöver bara skicka ut mig och handla om det är något som fattas”.


Låter inte det bra? Vi får vara glada att vi trivs, och vi skrattar mycket tillsammans.  Inte är vi så kräsna heller, " utan tager vad vi haver och är inte storbjudna”.


Vet ni vad ordet ”storbjuden” betyder. Min Mysing visste inte det. Ibland brukar jag, utan att tänka på det, blanda in lite Ångermanländska ord eller uttryck då jag pratar.  Det gjorde jag också igår och sa i något sammanhang ”storbjuden”.


”Vad betyder det, har aldrig hört ordet förr”, sa Mysingen. ”Så roligt, nu fick jag lära mig något nytt”.


Som ett exempel på ordet.


”Vill du ha lite the och någon smörgås till”?

”Tack, men nej det är bra som det är”.

”Jaså, är du storbjuden"?

 

Rönnbären på träden utanför vårt vardagsrumsfönster finns fortfarande, fast löven nästan är borta.


En liten tänkvärd höst strof:

Låt gulna varje blad på kvist,

låt falna varje strå.

Guds rika nåd, det vet jag visst,

den skiftar ej ändå.



 

Pelargonerna på balkongen blommar.


 

Sturegatan, öde tidigt på morgonen, men det verkar som om det har varit fest.


 

Ett ställe där det går bra att ta sig något till livs fortfarande utomhus. De har nyligen byggt till en uteplats här.




 

Mittemot lyser en grann fjäril.


 

En trollslända, men den är lite mörk. Det var inte rätt ljus för att ta en bild.



 

Här har fåglarna samlats för att prata ihop sig om flytten till sydligare och varmare nejder. Jag kan förstå dom. Vi hade endast två plusgrader i morse då vi gick ut. Det såg så roligt ut där de satt på rad, på hustaket. Ibland lyfte en och annan och flög iväg, men kom strax tillbaka.




 

Ett kärlekspar, verkar det som. Månntro det är en puss på gång? Undrar vad folk runt omkring oss, tror och tänker?

"Gamla människor, skämma ut sig så där, mitt på trottoaren"!

 
 
znogge

znogge

18 oktober 2021 11:01

Visst är det gott att ha varandra och även äldre människor kan väl känna kärlek så klart. Pussas ute på promenaden också om man skulle känna för det. "Storbjuden" var ett nytt ord för mig med men nu vet jag.

Kram och glad måndag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

18 oktober 2021 11:28

Det är skönt att kunna trivas ihop.
Jo, det är vi ett levande exempel på, fast den kärleken kom då vi redan var äldre och den verkar att hålla i sig.
Fint, då har du fått ett nytt ord, kanske inte ofta som det kan användas, men ändå.
Tack och detsamma önskar jag dig.
Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

18 oktober 2021 12:04

Viss blir vardagen lättare om man dras lite åt samma håll, underbar "selfie" på er två! Jag tycker om svärdotterns västerbottniska ord: finfika, tjocktröja, blötkängor, otrivas, osoven, obrydd...
Ha en fin dag.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

18 oktober 2021 12:16

Så är det, det blir enklare, framför allt.
Tack Hannele. Ingen närbild, denna gång.
Dom där västerbottniska orden känner jag väl till. Mitt föräldrahem ligger i Ångermanland, men bara ett par mil ifrån gränsen till Västerbotten.
Tack och detsamma önskar jag dig.

 
Ingrid

Ingrid

18 oktober 2021 14:51

Du har det fint med din Mysing och visst måste det vara roligt att ha någon att gå och prata med.
Så fina dina pelargonior ännu är!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

18 oktober 2021 21:06

Det är fint att vi har varandra. Det är hjälp för mig och sällskap för oss båda.
Det förvånar mig att pelargoniorna fortfarande är så pass blommande och med flera knoppar.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

18 oktober 2021 17:58

Ni är så gulliga, du och din Mysing. Man blir glad att läsa om förälskelse på äldre dar.
Trollsländan var väldigt fin. Ska kolla på nätet om man kan köpa en sådan. Skulle gärna vilja ha på husets framsida.
Ni är morgonpigga! Beundransvärt! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

18 oktober 2021 21:10

Det är skönt att vi fann varandra på äldre dar. Vi behöver kanske varandra och är bra för oss.
Trollsländan var fin och jag kan tänka mig hur vackert det är på kvällen då det är mörkt omkring. Hoppas att du kan hitta något liknande.
Vi båda är kvällströtta och morgonpigga. Det är bra att ha samma rytm.
Kram!

 
Geddfish

Geddfish

18 oktober 2021 18:09

Ni är så fina och rara och äkta kärlek, puss på er!
Tänk om fler tänkte så!
Varm kram, Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

18 oktober 2021 21:12

Tack snälla Gerd. Ja vi trivs ihop och det känns bra. Vi är lika barnsliga och det hjälper ju till, för att vi ska ha roligt ihop.
Det vore önskvärt.
Tack, kram tillbaka.

 
Gunnel

Gunnel

19 oktober 2021 12:54

Visst är det underbart när man trivs ihop och kan skratta och ha kul i vardagen. Bara 45 minuter skrev du. Det tycker inte jag är så bara. Ni är så flitiga med ert promenerande. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

20 oktober 2021 10:07

Det känns fint och vi behöver skratta och ha det roligt.
Ja, för oss var det inte mycket om vi jämför hur det var förr, men nu är det allt lite marigt att promenera någon längre sträcka.
Annars är det ju så skönt med frisk luft.
Kram!

 
Göran

Göran

19 oktober 2021 17:05

"Storbjuden" säger vi här också. Jag har aldrig reflekterat över om det kanske är dialektalt. Trodde kanske det var riks-svenskt. Själv fick jag lära mig ett ord från Tornedalen i Norrbotten för ett litet tag sen.
När barn är sådär överdrivet förnuftiga och liksom lite för vuxna så benämns det här som "Lillgammal". Men i Tornedalen säger man istället "Gammalfödd" och det beskriver väl egentligen lika bra som "lillgammal"?

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

20 oktober 2021 10:10

Det kan jag förstå eftersom du bor uppåt landet till. Inte så långt ifrån där jag är född, med norrländska mått mätt.
Jaha, kanske andra säger det också, men jag håller det knappast för troligt att det är rikssvenska, men vem vet.
Lillgammal, det säger vi också, men däremot "gammelfödd" det var ett nytt ord för mig, men det säger ju precis vad det är som menas. Ett mycket bra ord.

 
Eva

Eva

19 oktober 2021 20:15

Finns inget bättre än att folk visar sin kärlek till varandra o äldre som gör det är såå underbart!!!! <3 kram o fin kväll

http://evasblogg.blogg.se

wiolettan

20 oktober 2021 10:12

Det brukar jag också tycka då jag ser andra visa uppmärksamhet, men då det gäller mig själv, då blir jag riktigt generad.
Tack så mycket Eva. Ha en bra dag. Kram!

 
Anki

Anki

20 oktober 2021 14:36

Så härligt att ni har varandra! Storbjuden var ett nytt ord för mig också, men nu vet jag :)
En jättefin bild den sista!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

20 oktober 2021 16:49

Ja, det är bra och för mig så är han till mycken hjälp eftersom jag mår som jag mår ibland.
Jag tror att "storbjuden" är ett Ångermanländskt uttryck, men är ej säker. Då jag var barn så var det ett ord jag ofta kunde höra, men aldrig numera.
Tack Anki!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

23 oktober 2021 22:49

Inser att jag ligger lite efter med att läsa dina inlägg men det ska jag snart ta igen. Vill inte missa dem.
Att ha roligt tillsammans och skratt är viktigt och att ha humor. Fint med era promenader och det ger ju mycket energi. Och energi ger ju glädje. Gemensam glädje.
Vackra bilder från er promenad och den på er är ju bara bäst. Härlig.
Storbjuden hörde jag vid mitt första besök i Ångermanland och gissade då vad det betydde. Och det var rätt tänkt.
Många tankar och stor kram .

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

24 oktober 2021 09:51

Så snällt sagt Ditte. Fint att du vill läsa mina tankar och följa med mig.
Jag och Mysingen har lätt för att skratta tillsammans och det gör allt så mycket enklare. Så peppar vi också varandra till att gå ut fast det ibland känns motigt. Men det är så nyttigt att röra på sig och man måste försöka så länge som det går.
Så roligt att du fick höra ordet "storbjuden". Här i Stockholms trakten hör jag aldrig det ordet. Mysingen hade heller aldrig hört det förut. Bra av dig att gissa rätt.
Tack detsamma. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards