Alla inlägg den 20 oktober 2021

Av wiolettan - 20 oktober 2021 09:37


Glasögon har många av oss på, för att se bättre. En del måste ha glas för ögonen för att  överhuvudtaget kunna se något.

Mikroskopet till exempel, där kan vi se det mycket, mycket lilla och teleskopet hjälper till för att vi kan se det enormt stora.


Vi som har glasögon förvandlas lite av dom, vi ser annorlunda ut och har vi burit glasögon länge så känner vi nästan inte igen oss själva, utan dessa ögon hjälpmedel.


Att ha förmåga att se med glädjens glasögon, ja då har vi en liten solglimt i ögonvrån. Vi försöker se livet och kanske även våra medmänniskor med humor och förstås, förståelse.


Humorn har hjälpt mig mycket genom livet, och fantasin. Min pappa, hade mycket med humor, fantasi och barnasinnet kvar, hela livet, vad jag tyckte mig förstå. Jag vet att jag kunde förvånas ibland då jag fick se en glimt i hans öga, (han hade genom en olyckshändelse blivit blind på det andra ögat), då det kanske inte ”passade” sig att ta något med humor.  Förr i tiden var det kanske mycket som går an i dag, men som då inte var riktigt passande, helst om man som min pappa var troende och var med i Filadelfiaförsamlingen. Det var allt lite striktare då. Oj, det påminner mig om en rolig händelse som är sann, den kommer nämligen ifrån den som det handlar om. Min pappa hade också hört den historien. Den utspann sig år 1924, någon gång, så det är nästan 100 år sedan.


Det var en predikant som hade mycket yvig hårväxt och han lät i sin ungdom håret växa, lite hur det ville, använde sällan kam, sa han själv. Han hade ett tjockt yvigt hår, lockigt om jag inte missminner mig. Då han klippte sig fick de klippa så mycket dom ville och sedan fick håret växa så länge som möjligt, billigare så. Det togs inte väl upp i församlingskretsarna och han fick både tillsägelser och brev om saken.


En gång vid en konferens i Örebro satt han och drack kaffe mellan ett par möten. Vid den konferensen deltog också en vördig, äldre predikant med välvårdat silverhår och rätt som det är kommer han in i kaffe rummet, går rätt fram till den unge predikanten och säger:

”Säg unge broder, växer det inte horn i det här håret?”

”Nej” svarade den unge mannen lugnt,  ”det gör det inte. Det är bara i skallen på gamla baggar, som det växer horn”.


Så även förr i tiden fanns det ungdomar som gick sin egen väg och sa saker som kanske inte alltid föll i god jord.


Jag vet inte vad detta blev för inlägg. Om glasögon och hår, blev det. Kanske för att jag känner att jag snart måste gå och klippa mig och även besöka en ögondoktor. Men, jag drar mig för allting nu för tiden.



Bättre en öppen tillrättavisning

än kärlek som hålls fördold.           Ordspråksboken 27:5

   


   



   



Var rädda om er och varandra.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards