Alla inlägg den 12 december 2021

Av wiolettan - 12 december 2021 08:45


...är det denna söndag.


Advent är en kristen högtid och ordet betyder ankomst, på latin, vi väntar på att någon ska komma.  Nu för tiden så förknippas kanske ordet Advent mer som att snart så är det jul och vi förbereder oss för en storhelg.


I dag får vi i våra kyrkor höra om Johannes Döparen, som det står i Bibeln om att han kom för att bana väg för Jesus och skapade då en förväntan hos människorna, en förväntan om en förestående ankomst. Den liturgiska färgen är blå eller violett.



 

Och vi tänder det tredje ljuset i våra advents ljusstakar.


 

För många i december mörkret, är dessa ljus som lyser upp våra hus och bostäder en skön och härlig känsla. Det finns ljus i mörkret, och snart går det bokstavligen emot ljusare tider, eller snart vänder det, som många säger.


 

Slingorna på balkongerna lyser upp i skymningen.



 

Café Boulevard vid Esplanaden, har verkligen "gjort jul" i fönstren, det glittrar så vackert.


Vi tänder ett ljus i advent

det värmer den som frusen är.

Vi tänder ett ljus i advent,

det sprider ljus i vårt mörker här.


Och alla som är rädda och fryser på vår jord

dom borde få sitta vid vårt bord

när vi tänder ett ljus i advent

när vi tänder ett ljus i advent.


Jag önskar er alla en glad Tredje Advent.




Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards