Direktlänk till inlägg 15 januari 2013

Ljusängel.

Av wiolettan - 15 januari 2013 08:45


Häromdagen hade vi besök av en bekant. Hon fyllde 85 år den dagen.


Vi hade en trevlig dag och försökte att göra det så fint och mysigt för henne som vi kunde. Det blev bara lite mat i all enkelhet, för vi är inte så bra i köket, men huvudsaken var att vi fick umgås, tyckte hon.


Det började med att jag pratade med henne i telefon för några veckor sedan och då sa hon att hon fyllde snart 85 år och visste inte hur hon skulle fira den dagen. Hon berättade om sina två barn, båda boende i närheten, men ingen hade ju tid för henne den dagen.


"Tror inte att de bryr sig om att jag fyller år", sa hon.


Så fortsatte hon. "Jag skulle vilja åka bort, komma hemifrån och åka någonstans den dagen, inte vara hemma så fick de se, men vart skulle jag åka", sa hon.


"Du kan väl komma hit", sa jag.


"Får jag det, men så roligt, det ska bli lagomt åt dom, är det säkert att jag får komma". Hon pratade och skrattade om vartannat och var hellycklig.


Jag blev nästan bestört. Tänk att behöva ha det så. Att ha två barn, många barnbarn, ja till och med barnbarnsbarn och ändå känna sig så ensam. Skulle tro att det finns många i liknande situationer i vårt land, kanske att det finns sådana som inte har någon alls, det är beklämmande. En del kanske tycker om sin ensamhet och trivs, men andra mår dåligt av den.


Fick höra efteråt att dottern och ett av barnbarnen hade ringt, plus att hon hade fått blommor av sonen. Då kändes det lite bättre, de visste om men tog sig kanske inte tid.


Då hon kom hem till oss hade hon förutom blommor en fin ängel till mig. Det var ju hon som hade födelsedag.


 


"Den här ängeln är till dig för du är för mig som en ängel. Alltid snäll och glad och lyssnar på mig då jag pladdrar och får mig alltid att skratta".


Ängeln är fin, jag tycker om den. Sitter på en kula som kan lysa i många olika färger.



 
 
GeddFish

GeddFish

15 januari 2013 09:14

Inget ovanligt. Våra barn och barnbarn har så mycket för sig, så de ger sig inte tid. Jag kan nog känna igen lite grand av det där.....
Men, 85 år, barnen borde väl ha ordnat en överraskning till damen?
Så fint av er att välkomna henne och gulligt med ängeln!
Kram♥från snöiga Lidköping!

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Tony Malmqvist

Tony Malmqvist

15 januari 2013 10:49

Visst är det galet, men precis som Gerd skriver här är det inte alls ovanligt med sånt här. Det är trist, väldigt trist, inte undra på att man själv inte vill bli äldre.

http://friattleva.blogspot.se

 
Znogge

Znogge

15 januari 2013 11:22

Tyvärr är det nog inte helt ovanligt det här. Trpkigt men sant... Men omtänksamt av er!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Marit

Marit

15 januari 2013 11:53

Det gör så ont i mitt hjärta när jag läser nåt liknande. Om dom äldre som är ensamma osv. Tyvärr så är det där nog ofta förekommande "fenomen" nuförtiden. Men när man bor nära varandra så kunde man nog ha tid med några minuter iaf. -Suck_
Ni var ju hennes räddande änglar! Så fin present ni fick, den är ju jättesöt.

Önskar dig/er en fin dag!
Kram ♥

http://mammayth48.wordpress.com

 
Kaisa

Kaisa

15 januari 2013 12:23

Du har ett hjärta av guld och du är en levande ängel. Kom i håg detta och våga be om hjälp när du behöver, den som hjälper behöver det kanske lika väl som den som hjälper....

Varmaste kramen!

http://andestyrka.blogspot.com

 
Piedra

Piedra

16 januari 2013 10:14

Så fint av dig att orda så att hon fick fira sin födelsedag hos dig! Om det fanns fler människor - änglar - som du så skulle ingen behöva sitta ensam. Kram! ♥

http://piedra.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards