Direktlänk till inlägg 19 januari 2013

Tre gubbar

Av wiolettan - 19 januari 2013 15:00


Min mysing var häromkvällen på sammanträde med cirka 40 andra ciceroner på Par Bricole.


Par Bricole är ett ordenssällskap som fanns redan på slutet av 1700-talet och Bellman var en av förgrundsfigurerna. Det är just i Bellmanshuset på Söder som mysingen och andra från Par Bricole har månatliga visningar. Jag har varit där och det är mycket intressant. De visar huset, spelar, sjunger och håller föredrag.


Men nu var det inte om det jag skulle skriva utan om tre gubbar och tre mössor.


Då mysingen kom hem vid halv elva tiden på kvällen var han bekymrad. Han hade inte hittat sin mössa, då han skulle lämna lokalen. Det fanns en som var likadan som hans men några nummer för liten. Eftersom det var den enda som fanns kvar tog han den för det var kallt ute och han trodde kanske att efter all den goda maten så kanske huvudet hade växt. (Skojar bara).


Morgonen därefter sa mysingen att han skulle gå ner till en klädesaffär här i Sundbyberg och köpa sig en ny mössa, men var lite orolig att den kanske skulle ha gått upp mycket i pris. Som pensionärer får vi hålla i slantarna.


Jag sa:


"Kan du inte skriva ett maij till de som var med på mötet, du vet ju vilka de var och adresserna, och fråga om det är någon som har fått fel mössa av misstag".


Sagt och gjort. Mysingen skrev ett brev och förklarade hur det var.


Vill ni veta lösningen och hur det slutade?


Jo. En av deltagarna hade tagit mysingens mössa och då han kom hem såg han att han ju hade sin egen i portföljen. Ungefär samtidigt var det en annan av gubbarna som talade om att han hade fått gå hem utan mössa, det var hans mössa som mysingen hade.


Tre gubbar och tre mössor ute på vift. Men slutet gott allting gott. Den som hade gjort fel kom bilandes hit till oss och allting blev tillrättalagt.


Vi har "städat ut" julen.

 

Många tomtar var det. Dessa är gamla. Vi har kvar nästan allt ifrån 1980-talet, en del ännu äldre.


 
 
Piedra

Piedra

19 januari 2013 15:23

Som det kan bli! Tur att du var listig så att det ordnade sig med mössorna utan att någon behövde köpa en ny.
Oj, vad många tomtar! Jag har bara en enda, och den hinner jag aldrig ta fram innan julen är över.
Kramar! ♥

http://piedra.bloggplatsen.se

 
paloma

paloma

19 januari 2013 17:02

haha ja så det kan gå! Tur den kom till rätta för fy 17 så kallt det är! Var med dottern på konståkningen i morse gissa om jag frös!
Julen sdtädade jag ut förra lördagen men granen i sundbyberg är kvar! Vad vacker den är! kram

http://www.paloma.bloggplatsen.se

 
GeddFish

GeddFish

19 januari 2013 21:35

Nu är ju mössa ingen STOR utgift, men ack så retlig, så det var ju tur att det ordnade sig!
Ja, nu måste man ha både mössa, halsduk, tjock jacka och tummevantar! Kram♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Lena

Lena

19 januari 2013 23:03

För det första så ska jag i morrn fixa in dej på min blogg sida igen (& ta bort din gamla adress) så jag snabbt & enkelt kan titta in här! för som jag nu har det är det en kringel krångel väg att hitta hit ;)

Älskar din blogg lika mycket nu som förr!!♥

Skrattade gott åt möss historien, ja tänk dessa karlar ha ha.. ;) (sorry mysingen fniss)

Jag har åxå några Piedra halsband, inga änglar, men av vackra pärlor♥

Fy så obehagligt det där med kvinnan & bilen, undra hur hennes liv var med den mannen?... får igång många tankar när man hör andras samtal ibland, lika när jag åker buss på jobbet ibland, man hör folk som pratar högt i telefonen om både det ena & andra... :(

Kramar i massor♥ /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

20 januari 2013 09:38

Skönt att det ordnade sig. Köpa ny mössa av fel anledning känns onödigt minst sagt. Roligare kan man ha för pengarna...

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Marit

Marit

20 januari 2013 10:16

Tack för en intressant och roligt läsning!
Men vilken tur att du kom på att Mysingen kunde mejla till "gubbarna".
Allting löste sig =)

Önskar er en fin och skön söndag!
Kram ♥

http://mammayth48.wordpress.com

 
paloma

paloma

20 januari 2013 19:16

Söndags kram kommer här! i dag var det tack och lov lite mildare ute och solen sken t o m. vi tog en kort promenad. hoppas det håller i sig så här. kram

http://www.paloma.bloggplatsen.se

 
Tony Malmqvist

Tony Malmqvist

21 januari 2013 10:18

Ser att du är lika förtjust i tomtebubbar som frun i huset här är :) Eller var kanske man skulle säga, brukar skratta när hon ställer fram dom,men som sagt, nu ser man inte ett spår av dom.
Ha en bra dag i dessa tider av vinterkyla!

http://friattleva.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards