Direktlänk till inlägg 20 februari 2016

Morgonpromenad med "Ove"! (Mysingen heter något annat).

Av wiolettan - 20 februari 2016 11:16



Härligt väder i morse, minus 2 grader. Vi hade sovmorgon så vi kom inte iväg förrän vid halvåtta tiden, det är sent för att vara oss. Solen försökte att komma fram, fast molnen var dominerande.


Innan vi gick ut så hade jag öppnat min dator och såg då att Bosse Lidén, vår förträfflige lek- och tävlingsledare hade satt ut en ny tävling på sin blogg. Så jag snappade åt mig kameran innan vi vandrade iväg. Tävlingen denna gång gällde att jag skulle fotografera saker som jag retar mig på.


För det första så är jag så långt ifrån ”en ordningspolis Ove”, alltså en lite smågrinig och klagande man, som det bara går. Jag är kvinna, optimist, vill se det bästa i varje situation och vill gärna släta över folks fel och misstag. Ibland skriver jag kanske ett negativit inlägg här på bloggen, men då ber jag nästan om ursäkt.


Men, nu skulle jag ikläda mig en ny roll och tänk, jag tyckte att det var riktigt roligt, så roligt att jag blir rädd att jag hädanefter kommer att se världen med nya, mer kritiska ögon. Så mycket det finns att reta sig på, klaga över och bli förgrämd av.


   

Någon har tagit allt av cyklarna utom de låsta framhjulen.


   

Denna grind kan göra mig nästan galen. Ska det vara så svårt att stänga den efter sig. Det är ju en promenadväg utanför inhängnaden till hundrastgården. Vi gående måste jämt stänga den efter slarvputtarna.


   

Här står det tydligt. ”Rasta gärna hunden men inte här”.  Att hundar inte kan läsa är en sak, men mattarna och hussarna. De som rastade sina älsklingar passade även på att slänga sin fimp här och portionssnuset, utanför affären. Det är inte trevligt att ha hundars kiss precis utanför ingången till sin butik. Oförskämt. Hundars avföring som inte är bortplockad ser vi nästan varje dag.


   

Överfyllda papperskorgar och nerkluddade vägskyltar, som ni kan se en av där i bakgrunden på bilden, är snart vardagsmat, men i morse så retade jag mig otroligt på det.


   

Och, värst av allt, det som verkligen gör mig topp tunnor. Varför får inte bilarna vara ifred, typ denna BMW.  Det har på senare tid blivit så mycket vandalisering. På denna bil var främre sidorutan sönderslagen, skotthål genom bakre sidorutorna. Polisen hade varit där och kollat upp. Att nummerskyltarna var borta är inte så ovanligt. Många tar av den främre för att slippa böter, vid till exempel fartkontroller och trängselskatter. Osolidariskt i allra högsta grad!

Det gör mig så arg, vi som snällt betalar och gör rätt för oss och så kommer det snyltare som bara är ute efter att sko sig, många gånger på andras bekostnad. Hur många gånger som jag ser en "vanlig" bil stå parkerad på en plats med handikapptillstånd, de gångerna går inte att räkna på mina 10 fingrar eller tår. Vi har en sådan plats utanför här hos oss, så jag vet.









 
 
Ingrid

Ingrid

20 februari 2016 12:40

Visst finns det en hel del som man kan bli väldigt arg på. Här i samhället hade man precis blivit färdig med renoveringen av en fastighet som stod där i all sin glans med vackert vit putsad fasad, när några busar en natt kluddade över härligheten med en massa fult klotter. Så enormt tråkigt att se! Det tog ett bra tag fastighetsägaren att få bort klottret. Och Hamncaféet som ännu en gång fick en ruta sönderslagen och blev av med spritflaskor. Nog blir man ledsen!
Hoppas att Bosse godkänner dina bilder!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

20 februari 2016 12:52

Vad snabb du var. Tur jag la in det tidigt. Så du har fint väder. Här är det busväder så jag får ta motionscykeln inomhus idag. Tänk om snälla Wiolettan kommer att bli arga "Ova" på sin blogg i framtiden. :) Så illa får det inte bli. Ibland är det dock skönt att få ur sig vissa saker. Bara man inte fastnar i träsket för det kostar mer än det smakar. Du löste min ovanliga uppgift på ett förträffligt sätt.
Lördagskram Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

 
Znogge

Znogge

20 februari 2016 15:26

Vilken bra tolkning och vilket irriterande slarv ;-) Jag har inte kommit igång än men har en granne som nog kan bli inblandad...

Kram och fortsatt trevlig lördag <3

http://znogge.wordpress.com

 
Ninnie

Ninnie" title="http://enkvinnamittilivet.bloggo.nu]Ninnie[/url]" target="_blank">enkvinnamittilivet.bloggo.nu]Ninnie[/url]

20 februari 2016 15:42

Visst finns det mkt att reta sig på. Jag letade inte så länge jag i heller :) Ha en fin lördag!!!

http:// enkvinnamittilivet.bloggo.nu

 
Geddfish

Geddfish

20 februari 2016 16:05

Hej! Jag var ju här och läste förut och glömde kommentera.
Jag retade nog upp mig på folks slarvighet.
Så var jag ute och skulle se vad jag fann, och det var bara EN sak. Än.
Dock har jag sett mycket under åren...
Lördagskram ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Ditte

Ditte

20 februari 2016 18:28

Du har verkligen fått till "Ove" i dig och här med all rätt. Bilderna talar sitt tydliga språk.
Visst finns det en hel del självklara saker som skulle göra blodtrycket mindre högt om sunt förnuft fick råda.
Stor kram från mig.

http://akker.blogg.se

 
Anneli

Anneli

20 februari 2016 21:00

Vad tråkigt det är när folk inte kan låta bli att ha sönder andras saker. Många har svårt att förstå vad som är mitt o vad som är ditt..
Hoppas allt är bra med er, ni får ha en mysig kväll. Dröm vackra drömmar. Kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Comsi comsa

Comsi comsa

20 februari 2016 23:25


Så retligt för dig samtidigt perfekt material till Bossetävlingen. :D))

Stor kram ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Anneli

Anneli

21 februari 2016 17:37

Hej vännen. Hoppas att du har haft en bra helg, den gick väldigt fort, ja lika fort som den brukar göra.
Idag har det snöat till o från. Det får gärna bli barmark nu..
Ha en mysig kväll, kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
TantGlad

TantGlad

21 februari 2016 18:22

Det här har du gjort det bra. Folk är Värkligen slarviga.
Tur din mysing inte heter , eller är en Ove haha.
Visst får man gnälla ibland......bara man inte gnäller jämt.

Bra inlägg om Ove.

GladKram till dig från mig

http://tantglad.bloggo.nu

 
gun

gun

21 februari 2016 20:51

Så våran Bosse är i farten :):)....
Ska kolla upp det. Visst finns det saker som man kan reta ihjäl sig på:). Det finns alltid folk som myglar och i slutändan så blir
det dyrt för oss som gör rätt för sig.
Hoppas du haft en härlig helg.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
kolonilotta

kolonilotta

21 februari 2016 22:36

Jag blir en Ove bara av att titta på ditt bidrag! Den dom snodde cykeln skulle jag gärna ta i örat.
Fy så ledsen ägaren måste ha blivit.
Ha det fint den nya veckan som ligger framför oss.
Kram

http://www.kolonilotta1.blogspot.se

 
Anneli

Anneli

22 februari 2016 22:05

Hej min vän. Hoppas att du har haft en bra helg o att du mår bra. Har tittat lite på tv;an o ska fortsätta med det i sängen, men jag ville bara önska dig en god natt. Var rädd om dig. Kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Primrose

Primrose

23 februari 2016 14:13

Kikat in och läst din Ove ,-)
Du som Ove var kanonbra!
Ha det fint KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Lena i Wales

Lena i Wales

24 februari 2016 09:14

Alltid roligt med Bosses utmaningar även om jag själv inte deltager.
Håller med om det du skriver om. Du och jag är nog lite av den gamla generationen om att göra rätt för sej och inte förstöra för andra. Inbyggt i oss. Jag förstår inte heller att vissa inte förstår sillnad på mitt och ditt.
Ha en fin dag fina du!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
Anneli

Anneli

24 februari 2016 20:45

Hej vännen, nu var det längesen du skrev. Hoppas du mår bra ?
Idag har vi haft underbart väder o jag börjar få lite vårkänslor.
Var rädd om dig, dröm sött kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards