Alla inlägg den 8 oktober 2017

Av wiolettan - 8 oktober 2017 08:08


Söndag, vilodag, Nils namnsdag och även Vägledningens dag firas detta datum.


Då jag hörde att det var "Vägledningens dag" idag så blev jag glatt överraskad för jag visste inte att det fanns en sådan dag. En särskild dag att vägleda sina medmänniskor. Då är det ju oerhört viktigt att vi vägleder varandra rätt, på rätt väg så att säga. Att det vi säger, skriver och gör, förhoppningsvis hjälper våra medvandrare att få en bättre dag, en lite ljusare dag. Det är Sveriges Vägledarförening som har instiftat dagen.


Egentligen ska det inte behövas vara en speciell dag till detta, det ska gälla alla dagar.


Att rätt vägleda våra barn och ungdomar som en dag ska ta över är viktigt. Det uppväxande släktet måste kunna lita på oss och känna sig trygga med oss. Då har de en grund att stå på, en grund som hjälper dem vidare i livet.


Det kommer mig att tänka på en barnhistoria som är sann.


En liten pojke satt i tågkupén ensam på en bänk. Han var för första gången ute på egen hand.


"Är du inte rädd för att åka tåg så här ensam"? frågade medpassageraren på bänken mitt emot.


"Nej, varför skulle jag vara rädd? Åka tåg är inget farligt".


"Men, du har ju inte mamma med dig"?


"Nej, men det är min pappa som kör tåget".



Vill visa några fler bilder som jag tog då jag var hemma i Trehörningsjö nu i höst.


 

Mitt barndomshem och höstens färger.



 

Undrar vad detta är för ett litet träd? Ser nästan ut som eklöv. Nej,  lönn förstås.


 

Dessa blommade på "sista versen". Tagetes heter dom.



 

Vid vår husknut växte det lingonris och på dom en hel del lingon.



 

Här har dimman lägrat sig, en tidig morgon.



 

Boa, heter detta lilla hus. Där hade vi ett förråd av olika saker som jorden bjöd på. Samt att pappa hängde upp köttet då han hade slaktat någon gris, får eller kalv. Jag hade svårt för att se det, men så var livet för en bonnjänta förr i tiden. Det var bara att kämpa och knipa ihop.



 

Här skulle jag ta en bild av månen, då den steg upp, men jag misslyckades.


Hoppas att ni alla mina bloggvänner får en finfin söndag. Vad vädret anbelangar så är det ett fint regn som strilar utanför fönstret.





Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards