Direktlänk till inlägg 2 december 2020

Lita på att det ljusnar...

Av wiolettan - 2 december 2020 11:20



… är en titel på en bok som Tomas Sjödin har skrivit. Bland många, många andra böcker som han är författare till.


Jag tycker mycket om den boken, den berör på ett djupare plan. Tomas Sjödin, pastor i Smyrnakyrkan i Göteborg, har gått igenom en hel del tragiska saker på det personliga planet. Bland annat har han mist två av sina söner i samma sjukdom. Men Tomas andas ändå en lugn tillförsikt och en tro på en bättre tid. Om inte förr, så i himlen.


Har haft tillfälle att många gånger lyssna på Tomas. Han är Ångermanlänning som jag, han är född i Kramfors, cirka 14 mil ifrån där jag kommer.


Nedanstående rader, står i hans bok ”Lita på att det ljusnar”. En passande titel i dessa tider.


Jag tror att man har mycket att vinna på att börja dagen, om så bara under några flyende tysta minuter, med att lyssna mer på sitt hjärta än till nyheterna,  eller kolla mailen.

 

Så sant så. Om vi stillade oss lite ibland och inte bara stressar på, så skulle både kroppen och knoppen må bättre. Det kan inte vara fel att gå ner i varv och gärna rikta tacksamhetens tankar till vår Skapare, att vi, trots olika omständigheter, har det så bra som vi har det.


Var rädda om er och varandra.


 

Höstens sista ros? Vet ej, men jag fotade den vid morgonrundan.




 

Höstens fallande löv har bildat ett hjärta. Lite trasigt, men ändå ett hjärta.




 

Häromdagen kom det lite pudersnö och vips hade några förälskade personer skrivet några bokstäver på vår bils motorhuv, plus ett hjärta. Det går nästan att urskilja ett hjärta till på bilden. Ser ni det? Ett vitt, ovanför vindrutetorkarna, till vänster på bilden.



 
 
Ingrid

Ingrid

2 december 2020 12:29

Så kloka ord av Thomas Sjödin och av dig wiolettan!
Någon snö har vi inte sett till, men den kommer säkert.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

3 december 2020 07:04

Det är en författare som jag gillar, skriver så fint i all sin ödmjukhet.
Snön kom och försvann, låg inte kvar länge. Till jul kanske vi får lite, både hos dig och mig. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

2 december 2020 13:56

Vacker hoppfull ros. Fin kärleksförklaring. Lite lugnt bör vi nog alla ta det. Lättare att göra när man blir äldre, tycker jag. Kram dej fina tjej!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

3 december 2020 07:06

De andra rosorna hade vissnat, men denna lyste i all sin prakt, så vacker där den stod.
Håller verkligen med, vi stressar för mycket och det är inte bra, eller stressar upp oss.
Ja, som äldre har vi, många av oss, mera tid. Tack detsamma och kram till dig.

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

2 december 2020 17:04

Tomas Sjödin vigde vår mellanson, läser hans krönikor i Göteborgs-Posten och även hans tänkvärda böcker, han bor i närheten här, utanför Göteborg.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

3 december 2020 07:08

Nämen, så liten världen är.
Det var trevligt att höra. Då känner du till Tomas Sjödin. Han skriver verkligen med känsla.

 
Gunnel

Gunnel

2 december 2020 18:35

Det hoade nog inte skadat med lite eftertanke ibland som motvikt till all stress. Du är en riktig "hjärtmagnet". Jag älskar också hjärtan. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

3 december 2020 07:11

Helt riktigt. Vi borde kanske, många av oss, lära oss att varva ner och tänka efter lite mera.
Så är det, jag ser ofta hjärtan ute på våra vandringar och blir lika glad varje gång.
Då är vi två, minst. Kram.

 
Znogge

Znogge

2 december 2020 19:23

Vilken hoppfull titel på en bok och vilka kloka ord. Dessutom fick ni en kärleksförklaring på er bil vilket inte var det sämsta. Två dessutom för visst ser jag det lilla hjärtat.

Grattis själv till din insats hos Bosse för du blev inte heller lottlös. Nu "slipper" vi däremot att hålla koll på datorn vilket känns lite tomt tycker jag ;-)

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

3 december 2020 07:16

Verkligen och den andas hopp, tro och tillförsikt.
En mängd bilar på rad så skrev dom på vår bil, undrar om det var några bekanta, men känner inte igen initialerna. Det lilla hjärtat, det bara blev, fint.

Tack så mycket, det var roligt att kunna vinna några gånger. Det var trevligt med tre frågor, samma dag hela november, fast min Mysing tycker att det är skönt nu då det är över. Men, jag håller med dig.
Trevlig torsdag önskar jag dig. Kram.

 
Primrose

Primrose

2 december 2020 19:38

Jag ser hjärtat, det lilla ,-)
Bra ord att lyssna till sitt hjärta. Bra boktips. Att förlora två barn är en stor sorg och förlust.
Fallande löv hjärta, fint. Kul att de använde er bil att tala om sin kärlek!
Ha det jättefint
VARM KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

3 december 2020 07:19

Det är roligt att se lite hjärtan ute.
Tomas Sjödin är så klok och sansad, på något sätt och skriver tänkvärda, läsvärda böcker.
Jag tror inte att det går att föreställa sig hur det känns.
Tänk, lite märkligt att det var just vår bil som de skrev på, det fanns ju en lång rad med bilar att välja mellan.
Tack och detsamma till dig. Kram.

 
Geddfish

Geddfish

2 december 2020 21:38

Du alltid kloka tänkvärda Wiolettan! *hjärta*
Jag har boken "Jag lutar åt Gud" av Tomas Sjödin och har väl läst någon mer av honom. Klok och lugnande.
Visst har vi det bra, även om det är ensamt ibland. Finns så mycket att uppskatta.
Varm kram, Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

3 december 2020 08:02

Tack snälla Gerd.
Jag tycker också att Tomas Sjödin är en klok och lugn person och som skriver bra och tänkvärda böcker.
Det är annorlunda i dessa tider och vi har ju blivit tvungna att ändra våra beteenden på olika sätt. Att inte träffas och så vidare, det känns och hos en del är det ju otroligt jobbigt. Vi får se framåt och hoppas på bättre och säkrare tider.
Kram till dig. Över cyber rymden går det bra.

 
Amisa

Amisa

2 december 2020 22:22

Ja visst är det konstigt att vi har nästan allt fokus på det som händer utanför oss, men ägnar väldigt lite uppmärksamhet åt det som pågår inom oss. Inte undra på att vi känner oss så stressade jämnt och aldrig förstår varför vi har axlarna uppdragna till öronen!

Vad fint att du ser hjärtan och kärlek överallt!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

3 december 2020 08:05

Håller med dig, så är det i hög grad. Det finns ju det som är viktigare och som betyder mycket för oss.
Många gånger tänker vi inte på att vi stressar och går an, utan att kanske behöva det, bara av gammal vana.
Gå ner i varv är lösningen på det.
De bara finns där, ibland, hjärtan.

 
Ditte

Ditte

2 december 2020 23:21

Så kloka ord!Värda att ta till sig. Jag förstår inte heller varför man ska ha så bråttom. Inget blir bättre av det. Och varför jäktar och stressar så många. Alla har ju 24 timmar/dygn och en hel del handlar om planering. Och man måste inte så mycket. Vi bestämmer ju själva mycket om vad vi tycker är viktigt.
Vacker ros och fina hjärtan. Att stanna upp ger så mycket.
Många tankar till dig och varm kram-
Och stort grattis till alla framgångar i Bosses tävlingar.

http://https://dittemitti.se

wiolettan

3 december 2020 08:09

Det är en författare som skriver kloka ord och värda att begrunda.
Inget blir bättre av stress, men jag kommer på mig ibland att stressa utan att jag har ont om tid. Gör nog det av gammal vana, då man var ung och hade mycket omkring sig, då kunde det ibland bli alldeles för stressigt.
Du är så klok Ditte, visst bestämmer vi en hel del själva, i detta.
Rosen lyste så fint och det gjorde alla hjärtan också, på sitt sätt.
Tack Ditte. Det var roligt att vinna några tävlingar.
Detsamma till dig. Kram!

 
Amisa

Amisa

3 december 2020 19:36

Jag vet inte om du hört talas om Abraham Hicks och hans "Law of attraction" (Attraktionslagen)? Den går ut på att det man väljer att fokusera sina tankar på, är det man kommer uppleva mycket av i sitt liv.

Du fokuserar på kärlek och därför upplever du också mycket kärlek i ditt liv. Någon annan kanske istället fokuserar på att känna brist på pengar, den personen kommer då alltid att känna sig missnöjd för att den inte tycker sig ha tillräckligt med pengar även om den inte direkt lider brist på det och den kommer alltid att hitta någon att jämföra sig med, som har mer pengar.

Våra TANKAR om oss själva, våra relationer till andra och vårat liv kommer därmed att vara väldigt viktiga för hur vi uppfattar vårt liv. Därför blir det så viktigt att tänka positiva och glada tankar och du verkar vara bra på det.

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

4 december 2020 16:57

Nej, det har jag inte hört talas om.
Det är säkert så att det som upptar ens tankar i stor grad, det är också det som får det största utrymmet i ens liv, kan jag tänka mig.
Vet inte om jag fokuserar på kärlek just, men däremot på vänskap och tolerans människor emellan. Att det inte ska vara osämja eller split, utan, då förhoppningsvis mera av det som kärleken kan ge. Av ömsesidig förståelse och tolerans mellan människor.
Jag förstår precis hur du menar och då du nämner pengar som exempel så blir det hur tydligt som helst. För det har jag ju märkt hur pengar kan dominera en persons liv.

Ja, där kan jag också hålla med dig. Är helt övertygad om att en positiv känsla sprider sig, likväl som en negativ, som ringar på vattnet. Därför är det viktigt vad vi vill sprida omkring oss.
Tack för dina tankar.

 
gun

gun

3 december 2020 21:19

Hej,
Så kloka ord och du hittar som vanligt hjärtan.
Jag har varit bla. sjuk i covid 19... fick det ganska så lindrigt men jag var ganska så rädd då, tänkte om även jag
skulle behöva få sjukhusvård. Men det behövde jag inte.
Sedan är det mycket på jobbet med covid osv så när jag kommit hem har jag varit ganska så slut. Men jag ska försöka skriva lite oftare.
Kramar gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

wiolettan

4 december 2020 17:01

De finns ofta, hjärtan, där jag minst anar dom, utan att jag behöver leta.
Ojdå, ja, jag förstod nästan att du har varit sjuk eftersom jag inte hade sett några inlägg ifrån dig på en lång tid.
Skönt att du fick en lindrig covid 19, men jag förstår att det ändå har tagit och tar på dig. Ingen sjukdom att leka med, den ska man ha respekt för.
Skönt att du slapp sjukhusvård.
Ta det hela i din takt och jag är glad att du skrev så jag fick min ängslan stillad. Kramar till dig Gun.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

4 december 2020 11:40

Den mannen är så klok och är fantastisk att både läsa och lyssna på.
Han var till och med snäll och skrev på min blogg när jag skrev ett inlägg om hans sista bok.
Helgkram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

4 december 2020 17:03

Ja, jag beundrar honom och det är alltid med glädje jag lyssnar till honom.
Så fint att han uppmärksammade det på din blogg, det gläder mig.
Kram till dig Bosse.

 
Tove Olberg

Tove Olberg

4 december 2020 16:01

När motgång får gå över i acceptans går vi in i livets som det är, som det lär och som vi kan få leva i det!
Att vi strävar som vi gör i brådskans hinna med är nog så mänsksligt. Stanna en stund. Hjärtan slå i kärlekens tecken så låt hjärtat vara med.
Varm kram till dig!

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

4 december 2020 17:06

Du är så klok och förstående Tove.
Vi är människor med fel och brister och en av bristerna tycker jag är detta med stress och jäkt. Vi kanske inte alltid behöver stressa på, men gör det ändå.
Vi får sjunga med Sten-Åke Cederhök. "Låt hjärtat va´me´, glöm för alldel inte de´.
Kram!

 
Preciosa

Preciosa

4 december 2020 18:13

Hej Wiolettan!
Ja jag har nog aldrig varit så ostressad i mitt liv. På
gott och ont. En dag i taget. Glad att jag vaknar och lever känns det som. Samtidigt är det väldigt trist och saknar "min andra hemort".
Vi får leva på helt enkelt...får vara ensam i jul men det har jag varit många ggr.Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
wiolettan

wiolettan

4 december 2020 21:52

Så skönt det låter, att du känner att du inte är stressad. Det är många som är det i dessa tider. Som du skriver, vi tar en dag i taget och får vara glada och tacksamma över att vi lever och har det så pass bra som vi har det.
Där förstår jag dig. Du vill åka och vara i ett varmare klimat, men jag förstår att det är svårt just nu.
Det blir för oss en ovanlig jul, men vi tar det som det kommer.
Kram till dig Preciosa.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Tove Olberg

Tove Olberg

11 december 2020 14:35

Visst ljusnar det .... nyheter och mail kan gott vänta.
I lövhjärtat ser jag en liten glad hundvalp som vill busa.
Rosen där är verkligen fin och så hoppfull!
Varm kram!

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

17 december 2020 10:40

Många gånger kanske vi är för beroende av mappar och allt vad det är, men vi får göra så gott vi kan för att även finnas till för vår omgivning, nära och kära.
Ros i december som blommar, inte alltid vanligt.
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards