Direktlänk till inlägg 23 oktober 2021

Kylslaget vid sjutaget.

Av wiolettan - 23 oktober 2021 09:13


I morse tog vi en promenad till Duvbo kyrkogård. Mysingens pappa skulle ha fyllt 108 år om han levat. Jag hann aldrig träffa honom men han verkar ha varit en mycket smart, intelligent och godmodig person. Det kommer fram ibland en del fragment från hans liv, då Mysingen berättar.


  

Det var inte många ute i tidiga ottan, men fullmånen var uppe.


 

Några sjöfåglar hade också vaknat.



 

Dessa svanar lyste så vackert i Lötsjön.


 

Solen började så sakta komma upp i horisonten. Vi mötte endast ett fåtal vandrare på vår morgonpromenad. Jag uppmärksammade särskilt två av dem. En som hälsade så fint med "Godmorgon", och en annan ung tjej som log så vackert och nästan igenkännande. Mysingen frågde också efteråt, då hon hade gått förbi. "Vem var det, någon som du kände?



I går på vår stadsrunda såg vi att det lyste i ett fönster på SPF:s lokaler. Klockan var inte sju och ingen borde vara där då. Så vi gick fram och kollade, men kunde inte se något alarmerande. Kanske någon bara hade glömt att släcka ljuset i ett av rummen.


  

En katt satt utanför och ville in genom dörren bredvid. Jamade så övergivet så jag önskade att jag kunde koden och kunde låsa upp. Det var kallt så jag förstår katten. Den pratade en hel del med mig så jag förstår att den frös och hade varit ute länge nog.


     

Det verkade vara samma katt som satt och värmde sig på ett biltak, för många år sedan, ungefär på samma ställe. Då var det vinter och snö.


Här kan man ligga och filosofera,

på viktiga saker, på livet fundera.

Eller så gör man inte ett skvatt,

det är en fördel med att va`katt.


Jag var också, senare igår och besökte tandhygienisten och blev 1500:- fattigare. Men det var det värt för att komma därifrån och dessutom få reda på att det fanns inget hål eller andra fel som behövde åtgärdas. De gjorde nämligen samtidigt en års kontroll av tänderna. Så det var två stycken som fick äran att jobba med mig. Eftersom det kunde göras vid samma tidpunkt, så slipper jag gå dit i december. Skönt också att få bort tandsten. Jag hade en hel del tandsten, enligt tandhygienisten.



Den som unnar andra gott,

han varder välsignad,

ty han giver av sitt bröd till den arme.              Ordspråksboken 22:9



 
 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

23 oktober 2021 11:09

Nätterna kan vara kalla nu men solen vaknar på dagen, går hellre på promenad lite senare när det är ljust. Vi passar sonens fina katt ibland när de inte är hemma, hon hittar fint i vår trädgård. Spännande med lysande svanar, ha en fin dag.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

23 oktober 2021 16:44

Det var på nollpunkten då vi vaknade i morse, men jag vet inte om det har varit frost i natt.
Det kan vi också göra, men vill gärna gå en sväng före frukosten för att få upp matlusten.
Så trevligt att ni kan passa sonens katt, bra för både er, katten och sonen, kan jag tänka.
Det var mycket finare i verkligheten, med svanarna. Tack, detsamma önskar jag dig.

 
znogge

znogge

23 oktober 2021 12:02

Hoppas att någon förbarmade sig över katten så att den kom in i värmen. Sedan pandemin började tycker jag att fler människor hälsar när man träffas. Vet inte om det är en slump men...

Kram och god lördag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

23 oktober 2021 16:47

Jo, det måste vi tro att det var någon som gjorde, den ropade rätt så högt emellanåt. Den som ägde den kanske hörde jamet.

Kanske är det så, det har jag inte tänkt på, men det är ju trevligt i så fall.
Tack, detsamma till dig. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

23 oktober 2021 13:13

Frost i djupa skuggan även mitt på dan, hos oss.
Stackars katt! Man måste ta hand om sina husdjur!
Såg månen då jag körde från Jönköping i går kväll. Bra att ha en extra lampa som lyser upp vägen.
Tandvård...hutlöst dyrt! Borde vara mer subventionerat! Ha det gott! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

23 oktober 2021 16:50

Då har ni svalare väder än vad vi har. Tror ej att det har varit frost här i natt, syntes inga spår i morse vid sex-tiden i alla fall.
Håller med dig om katten och hoppas att någon kom till undsättning.
Månen lyste så fint här hos oss också, men vad jag förstår så var det fullmåne för några dagar sedan.
Håller med dig. Borde vara lite billigare för vi måste ju ha tänder, bland annat för att kunna tugga.
Tack detsamma. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

24 oktober 2021 11:46

Så morgonpigga ni är1 Vid den tiden har jag inte ens öppnat ögonen. Stackars Katt! Hoppas den blev insläppt i värmen. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

24 oktober 2021 21:12

Kvällströtta, men morgonpigga, det är vi båda två och det är skönt att ha samma rytm.
Ja, jag hoppades så att kattens matte eller husse skulle höra hur den jamade.
Kram!

 
Augusta

Augusta

24 oktober 2021 13:30

Men oj ni måste ha varit väldigt tidiga, syns inte till en människa på bilderna.
Jag brukar undvika ta av människor på mina bilder, står och väntar tills ingen kommer på mina bilder :) Skulle inte själv vilja fastna på någon annans bild.
Vilken söt katt, som vill in i värmen. Verkar vara samma katt på båda bilderna. Den har iallafall överlevt förra vintern.
Ha en riktig fin söndag, du och mysingen. Kram till er

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

24 oktober 2021 21:16

Det var ett fåtal personer som vi mötte, några var det allt. Jag trycker att det är skönt att promenera då det inte är så mycket med folk och bilister ute, slipper känna mig i vägen.
Så gör jag också, vill gärna inte ta bilder av människor som vi möter, men ibland så kommer de med, men kanske då bara ryggen eller långt borta.
Jag tror också att det är samma katt, för den såg rätt så likadan ut, fast äldre. Det kanske är en 5-6 år mellan bilderna.
Tack och jag hoppas att du också har haft en fin dag. Kram!

 
Ditte

Ditte

24 oktober 2021 22:23

Vilken skön morgonpromenad då det mesta fortfarande är tyst och stilla och solen på väg upp. Du tog väldigt fina bilder och fångade stämningen så bra.
Roligt att de ni mötte hälsade. Känns så trevligt.
Synd om katten och det är ju kyligt nu. Kanske hade den rymt eller inte hittade hem.
Skönt att ha besöket ha tandvården avklarat och bra med en genomgång.
Varm kram och många tankar.

http://https://dittemitti.se

wiolettan

27 oktober 2021 21:29

Mycket skönt att promenera då det inte är så mycket med folk ute som jäktar och ska iväg till sina arbeten.
Tack Ditte, så vänligt sagt.
Ja, den morgonen var lite speciell på det området att några hälsade och flera log så vänligt emot oss.
Ja, det var synd om lilla katten, men vi kunde då inte göra något.
Jag går inte gärna till tandläkaren men det är bäst att hålla efter tänderna, så länge som man får ha dom.
Tack detsamma till dig. Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

25 oktober 2021 13:53

Visst verkar det som samma katt. Fina bilder, tankar och ordspråk. Det är underbart att kunna/få komma ut på tidiga morgonrundor. Mysigt när någon medmänniska hejar eller ler mot en. Tråkiga men nödvändiga utgifter. Jag borde ringa snart också. Det gör ont ibland. Synd du inte fick äran att träffa din svärfar.
Kram Bosse

http://gotlanduppochner.com

 
wiolettan

wiolettan

27 oktober 2021 21:33

Joo, absolut verkar det att vara samma katt, så många år efteråt. Roligt att den har klarat sig, det är bilvägar inte många meter ifrån där den bor.
Tur på morgonen, det känns så bra, och vi hoppas att vi får fortsätta med det, länge än.
Vi är kanske välkända här i trakterna så därför ler folk så gott då de möter oss. De kanske ser oss många morgnar fast vi inte ser dom.
Ja, allt är ju så dyrt nu för tiden, men inget att göra åt.
Då måste du ringa om du har ont, jobbigt men kanske nödvändigt.
Ha det bra och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards